Kommune dømt for ulovlig afskedigelse pga. handicap - manglende tilpasning af fleksjob
Dato
9. juli 2015
Myndighed
Ligebehandlingsnævnet
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Sagsnummer
W20150988325
Dokument
Åbn PDFLigebehandlingsnævnet fandt, at en afskedigelse af klager fra et fleksjob var i strid med forskelsbehandlingsloven på grund af handicap, mens en klausul om ophør ved folkepensionsalder i fleksjobkontrakten ikke udgjorde aldersdiskrimination. Klager, en pædagog, led af svær bodily distress syndrome, en kronisk sygdom, der medførte betydelige funktionsbegrænsninger og nedsat arbejdstid. Nævnet vurderede, at klagers tilstand udgjorde et handicap i henhold til Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v..
Vurdering af forskelsbehandling på grund af handicap
Klager blev oprindeligt opsagt i december 2011, men blev efterfølgende ansat i et fleksjob med virkning fra maj 2012, hvor hendes reelle arbejdstid var 17 timer om ugen. I juni 2012 blev klager sygemeldt, og indklagede opsagde hende i juli 2012 med henvisning til sygefravær og manglende perspektiv for tilbagevenden. Nævnet fastslog, at arbejdsgiveren har pligt til at træffe hensigtsmæssige foranstaltninger for at give en person med handicap adgang til at udøve beskæftigelse, jf. Bekendtgørelse af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. § 2 a. Da indklagede ikke havde truffet sådanne foranstaltninger eller godtgjort, at det ville påføre dem en uforholdsmæssig stor byrde, fik klager medhold i, at afskedigelsen var i strid med loven. Klager blev tilkendt en godtgørelse på 270.000 kr., svarende til cirka 9 måneders løn.
Vurdering af forskelsbehandling på grund af alder
Klager gjorde gældende, at en bestemmelse i hendes fleksjobkontrakt om, at ansættelsesforholdet ophørte senest ved folkepensionsalderen, udgjorde aldersdiskrimination. Nævnet fandt dog ikke grundlag for at fastslå, at denne aldersbestemmelse var i strid med loven. Dette skyldes, at vilkårene for ansættelse i fleksjob er reguleret af særlige forhold, herunder bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats (§ 69), som fastslår, at bevillingen til fleksjob ophører ved folkepensionsalderen. Desuden kan ulige behandling på grund af alder være tilladt, hvis den er objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt formål inden for rammerne af national ret, jf. beskæftigelsesdirektivet. Klager fik derfor ikke medhold i denne del af klagen.
Lignende afgørelser