Command Palette

Search for a command to run...

Varemærkekrænkelse og efterligning af optændingspose-etiket: Burner International A/S mod Quick Fire ApS

Dato

21. februar 2018

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Anders MadsenPer Sjøqvist

Parter

Burner International A/S ("Burner") (advokat Thomas Munk Rasmussen)
modQuick Fire ApS ("Quick fire") (advokat Finn Dyhre Hansen)

Sagen omhandler en tvist mellem Burner International A/S (herefter Burner) og Quick Fire ApS (herefter Quick Fire) vedrørende påstået krænkelse af Burners rettigheder efter Varemærkeloven § 4, stk. 1, nr. 2 og Markedsføringsloven § 3, stk. 1 i forbindelse med Quick Fires logo og etiket til salg af optændingsposer.

Sagens Baggrund

Burner International A/S, stiftet i 1990'erne, er en markedsførende producent af optændingsposer i Danmark med en markedsandel på over 75%. Burner har to registrerede varemærker: et flammelogo med teksten "The original BURNER" (registreret i EU, Schweiz, Norge fra 2007) og et navnelogo "BURNER Firestarter" (registreret i Danmark, EU, Schweiz, Norge fra 2002). Burners produkter sælges i sorte rør med røde låg, og etiketterne har gennemgået ændringer over tid, men med bibeholdelse af en grundlæggende identitet.

Quick Fire ApS, stiftet i 2003, sælger ligeledes optændingsposer. Sagen drejer sig om Quick Fires nye logo og etiket, som blev udviklet i 2012 af designeren Carina Krusaa. Quick Fires nye logo er et navnelogo, hvor "QUICKFIRE" er skrevet i ét ord med farvetonede bogstaver og en flamme som prikken over i'et. Den nye etiket viser ni optændingsposer med flammer og har en rød mærkat med tallet 100. Quick Fire har anvendt det omtvistede logo og etiket i Grækenland og Sverige fra 2012, i Norge fra 2015 og i Danmark (Lidl) fra januar 2015.

I en artikel i Børsen fra november 2015 erkendte Quick Fires ejer, Jørn Waldeier, at deres tændpose mindede "utroligt meget" om Burners, og at de bevidst havde lagt sig tæt op ad Burners design, da detailkæderne forventede det.

Parternes Påstande og Synspunkter

Burner International A/S påstod:

  • Quick Fire ApS forbydes at anvende det omtvistede logo.
  • Quick Fire ApS forbydes at producere, markedsføre og distribuere produkter med den omtvistede etiket.
  • Quick Fire ApS tilpligtes at tilbagekalde distribuerede produkter og markedsføringsmateriale.
  • Quick Fire ApS tilpligtes at betale 150.000 kr. i godtgørelse for ikke-økonomisk skade.

Burner argumenterede for, at Quick Fires nye logo og etiket udgør en nærgående efterligning af Burners logo og etiket, hvilket er i strid med Varemærkeloven § 4, stk. 1, nr. 2 og Markedsføringsloven § 3, stk. 1. De fremhævede, at ændringerne i Quick Fires logo (skrifttype, sammenskrivning af ord, farvetoning) skaber en stor lighed med Burners logo, og at der er risiko for forveksling. Burner mente, at Quick Fire bevidst snyltede på Burners renommé og goodwill. Burner afviste passivitet, da de først blev opmærksomme på Quick Fires nye design i slutningen af 2015.

Quick Fire ApS påstod principalt frifindelse og subsidiært:

  • Quick Fire ApS forbydes at anvende logoet i af retten nærmere fastlagte lande.
  • Quick Fire ApS forbydes at producere og markedsføre produkter med etiketten i af retten nærmere fastlagte lande.
  • Quick Fire ApS påbydes at tilbagekalde produkter og markedsføringsmateriale i af retten nærmere fastlagte lande.
  • Frifindelse mod betaling af et af retten fastsat mindre beløb.

Quick Fire argumenterede for, at de har været på markedet siden 2003/04, og at deres nye logo fra 2012 ikke er en nærgående efterligning eller forvekslelig med Burners logo. De fremhævede forskelle i skrifttype, bogstavernes tykkelse, ordlyd og længde. De anførte, at brugen af flammer og farverne gul, orange og rød er almindelig i branchen og ikke skaber egenart. Quick Fire bestred, at deres logo snylter på Burner. Vedrørende etiketten gjorde Quick Fire gældende, at Burners sammenligningsgrundlag (Burners etiket fra bilag 4) først blev brugt fra 2015, altså efter Quick Fires etiket fra 2013. De mente, at Burner havde udvist retsfortabende passivitet, da Quick Fire havde anvendt logoet i EU i fire år uden indsigelse, og Burner burde have kendt til det på grund af Quick Fires store eksponering.

Sø- og Handelsretten fandt, at Quick Fire ApS skulle frifindes for Burner International A/S' påstande.

Rettens Begrundelse

Vedrørende logoet: Retten sammenlignede Burners to registrerede figurmærker (flammelogoet "The original BURNER" og navnelogoet "BURNER Firestarter") med Quick Fires navnelogo "QUICKFIRE". Retten bemærkede, at selvom begge logoer anvender flammer og farverne gul, orange og rød, som er nærliggende for optændingsprodukter, er der tilstrækkelige forskelle i deres grafiske udtryk og udformning. Quick Fires flamme som prikken over i'et og Burners selvstændige flammelogo blev anset for forskellige. Retten fandt, at der efter en samlet vurdering ikke foreligger en risiko for forveksling mellem Burners varemærker og Quick Fires logo, herunder at det antages, at der er en forbindelse mellem dem.

Vedrørende etiketten: Retten fandt det godtgjort, at Quick Fires etiket blev udformet i 2012. Ved sammenligning af Quick Fires etiket med Burners etiket (som den så ud i 2012), bemærkede retten, at begge er sorte og indeholder to dominerende elementer (logo i toppen og billeder af optændingsposer/flammer). Dog fandt retten, at de gennemgående elementer er en del af fællessproget for optændingsprodukter. Henset til elementernes placering og etiketternes i øvrigt forskellige helhedsudtryk, fandt retten, at der ikke er risiko for forveksling mellem de to etiketter. Quick Fire krænker derfor ikke Burners rettigheder efter Markedsføringsloven § 3.

Afgørelse

Quick Fire ApS blev frifundet. Burner International A/S blev pålagt at betale sagsomkostninger på 30.000 kr. til Quick Fire ApS inden 14 dage, forrentet efter Renteloven § 8a.

 

Lignende afgørelser