Se og Hør's brug af fodboldspiller Martin Jørgensens billede til idolplakat uden samtykke – Overtrædelse af markedsføringsloven
Dato
30. april 2002
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Jørgen TandrupKlaus Stampe Tønnes PedersenMette Christensen
Parter
modAller Press A/S (Adv. Per Håkon Schmidt)
Lovreferencer
Sagen omhandlede, hvorvidt Aller Press A/S (Aller) uberettiget havde krænket fodboldspiller Martin Jørgensens ret til eget billede og navn ved at anvende hans fotografier i ugebladet SE og HØR samt i markedsføringen heraf uden hans samtykke. Fonden DBU Sponsorship, som mandatar for Martin Jørgensen, anlagde sagen.
Baggrund
DBU havde i oktober 1997 udstedt retningslinjer for kommerciel udnyttelse af landsholdet og landsholdsspillere. Disse retningslinjer fastslog, at virksomheder ikke måtte anvende billeder af landsholdsspillere i landsholdsdragt som led i markedsføring uden samtykke fra både spilleren og DBU. Spillerforeningen, som Martin Jørgensen havde givet fuldmagt til at indgå aftaler om udnyttelse af hans personlige immaterielle rettigheder, havde en aftale med DBU Sponsorship om et minimumsvederlag på 100.000 kr. for kommerciel brug af billeder af landsholdsspillere.
Allers brug af billeder
I november 1999 bragte SE og HØR (nr. 46) tre billeder af Martin Jørgensen i spilsituationer over to midtersider. Billederne var iført landsholdsdragt og mærket med "Idolbillede" og "Idolplakat". Der var ingen redaktionel omtale af Martin Jørgensen i bladet. Aller reklamerede intensivt for dette nummer af SE og HØR via tv-spots på TV2 og radiospots på Radio Voice, hvor der blev henvist til "Ekstra idolplakat med Martin Jørgensen. Køb SE og HØR". En lignende "idolplakat" var tidligere bragt i 1998 (nr. 32).
Parternes anbringender
Sagsøger gjorde gældende, at Allers brug af billederne var i strid med almindelige retsgrundsætninger om retten til eget billede og navn samt Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik. Det blev fremhævet, at billederne ikke var redaktionelt indhold, men en kommerciel "idolplakat", der snyltede på Martin Jørgensens image. Sagsøger krævede anerkendelse af uberettiget brug og 100.000 kr. i erstatning, vederlag og godtgørelse.
Sagsøgte påstod frifindelse og anførte, at billederne var lovligt optagede pressefotos, bragt som led i bladets almindelige redaktionelle indhold, som det havde gjort i 25 år. De mente ikke, at billederne blev brugt til at reklamere for et bestemt produkt, og at omtalen af idolbilledet i markedsføringen af bladet ikke var en krænkelse. Aller havde aldrig betalt for lignende brug og havde ikke modtaget indsigelser tidligere. De anførte også, at et eventuelt krav for 1998-plakaten var fortabt pga. passivitet.
Sø- og Handelsretten fandt, at Aller Press A/S havde krænket Martin Jørgensens rettigheder ved uberettiget brug af hans navn og billede.
Rettens bemærkninger
Retten fastslog, at anvendelsen af billederne af Martin Jørgensen, som ubestridt var sket uden hans samtykke, ikke var et led i bladets almindelige redaktionelle indhold. Der var derimod tale om en "idolplakat", der kunne tages ud af bladet og hænges op. Retten vurderede, at SE og HØR dermed havde udnyttet Martin Jørgensens navn og billede i en kommerciel sammenhæng. Dette var i strid med almindelige retsgrundsætninger om retten til eget navn og eget billede samt Markedsføringsloven § 1 om god markedsføringsskik.
Retten afviste Allers argument om, at tidligere lignende brug uden indsigelser fratog Martin Jørgensen retten til at gøre sine rettigheder gældende. Kravet vedrørende idolbilledet fra 1998 var heller ikke fortabt på grund af passivitet, da Martin Jørgensen først blev bekendt med billedet under denne sag.
Retten fandt, at det minimumsvederlag på 100.000 kr., som DBU Sponsorship ville have forlangt, primært vedrørte aftaler om mindst tre spillere og kunne fraviges ved individuelle aftaler. Martin Jørgensen havde ikke bevist, at prisen for anvendelse af en enkelt spillers billede ville være 100.000 kr.
Afgørelse
Retten tilkendte Martin Jørgensen en skønsmæssigt fastsat erstatning på 50.000 kr., idet der blev taget hensyn til, at han var en populær spiller, og at idolplakaten fra 1999 blev brugt meget intensivt i markedsføringen af SE og HØR.
Aller Press A/S blev tilpligtet at anerkende den uberettigede fremstilling og udgivelse af plakaterne fra 1999 og 1998 samt den samlede markedsføringsadfærd. Aller Press A/S blev dømt til at betale 50.000 kr. til Fonden DBU Sponsorship som mandatar for Martin Jørgensen samt 15.000 kr. i sagsomkostninger. Fonden DBU Sponsorship skulle betale 3.000 kr. i sagsomkostninger til Aller Press A/S for den del af sagen, der var blevet hævet.
Part | Påstand | Krav (kr.) | Rettens afgørelse | Tilkendt beløb (kr.) |
---|---|---|---|---|
Fonden DBU Sponsorship (for Martin Jørgensen) | Anerkendelse af uberettiget brug af billeder (1999 plakat) | - | Medhold | - |
Fonden DBU Sponsorship (for Martin Jørgensen) | Anerkendelse af uberettiget samlet adfærd (1999 plakat + markedsføring) | - | Medhold | - |
Fonden DBU Sponsorship (for Martin Jørgensen) | Anerkendelse af uberettiget brug af billeder (1998 plakat) | - | Medhold | - |
Fonden DBU Sponsorship (for Martin Jørgensen) | Erstatning, vederlag og godtgørelse | 100.000 | Delvis medhold | 50.000 |
Aller Press A/S | Frifindelse | 0 | Afvist | 0 |
Lignende afgørelser