Command Palette

Search for a command to run...

Varemærkeret: Anvendelse af varemærket ALWAYS for internettjenester vs. hygiejneprodukter

Dato

8. januar 2002

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Hans Jørgen NielsenJens FeilbergUffe Thustrup

Parter

Digital Marketing Support ApS (Adv. Bjørn Groth-Andersen)
modProcter & Gamble Company v/Hofman-Bang A/S (Adv. Christian Levin Nielsen)

Sagen omhandlede en tvist mellem Digital Marketing Support ApS (DMS) og Procter & Gamble Company (P&G) vedrørende brugen af varemærket "ALWAYS" og domænenavnet www.always.dk i forbindelse med internettjenester.

Baggrund for Sagen

Procter & Gamble er indehaver af flere varemærkeregistreringer for "ALWAYS", herunder ordmærke VR 01245 1983 og figurmærke VR 07378 1991, begge primært registreret i klasse 5 for farmaceutiske og hygiejniske produkter som hygiejnebind og tamponer. P&G har markedsført "ALWAYS" i Danmark siden 1990 med betydelige salgs- og markedsføringsomkostninger.

Digital Marketing Support ApS fik den 15. september 2000 registreret ordmærket "ALWAYS" for tjenesteydelser inden for:

  • Klasse 35: Annonce- og reklamevirksomhed, bistand ved forretningsledelse og administration.
  • Klasse 38: Telekommunikationsvirksomhed.
  • Klasse 42: Programmering af computere, EDB-tjenesteydelser i form af rådgivning og informationsservice, samt elektroniske søgemaskiner.

DMS registrerede desuden domænenavnet www.always.dk i januar 1997, som anvendes til at lede brugere til DMS's hjemmeside med internetservices.

Parternes Påstande og Argumenter

Digital Marketing Support ApS (Sagsøger) påstod:

  • At P&G's varemærker ikke er til hinder for DMS's anvendelse af "ALWAYS" for services på internettet.
  • At P&G's varemærker ikke er til hinder for DMS's anvendelse af domænenavnet www.always.dk.

DMS argumenterede for, at der ikke var konkurrence mellem parternes ydelser, da de var særdeles forskellige. DMS hævdede, at P&G ikke havde godtgjort, at "ALWAYS" var et velkendt varemærke i henhold til Varemærkeloven § 4, stk. 2, og at "Always" er et almindeligt engelsk ord. DMS fremhævede også, at de havde prioritet for deres registrering på nettet.

Procter & Gamble Company (Sagsøgte) påstod frifindelse og gjorde gældende:

  • At "ALWAYS" er egnet til beskyttelse som varemærke, ikke er deskriptivt og har distinktivitet.
  • At mærket er velkendt gennem omfattende markedsføring og derfor omfattet af Varemærkeloven § 4, stk. 2.
  • At DMS's benyttelse af varemærket var utilbørlig, da der var 100% identitet mellem mærkerne, og DMS urimeligt udnyttede P&G's omfattende markedsføring.

P&G henviste til, at de havde benyttet og indarbejdet "ALWAYS" siden 1990. Det blev også nævnt, at andre selskaber som Coca-Cola, Wal-Mart, Always AB (Sverige) og Kraft Freia Marabou også anvender "ALWAYS" eller lignende navne.

Sø- og Handelsretten fandt, at der ikke var grundlag for at fastslå, at Procter & Gambles varemærke "ALWAYS" havde opnået en sådan grad af kendthed gennem avertering, at det var omfattet af Varemærkeloven § 4, stk. 2. Retten lagde vægt på, at der ikke var fremlagt undersøgelser vedrørende kendthedsgraden, og at andre selskaber, herunder Coca-Cola, også benyttede "ALWAYS" som varemærke eller en del af et varemærke.

Bedømmelsen af parternes konflikt skulle derfor ske på grundlag af Varemærkeloven § 4, stk. 1. Retten fastslog, at der ikke forelå nogen form for lighed mellem de af Procter & Gamble markedsførte artikler (hygiejnebind, tamponer mv.) og Digital Marketing Supports tjenesteydelser (internetservices).

Afgørelse:

  • Procter & Gamble Company tilpligtes at anerkende, at deres varemærker nr. VR 1983 01245 og nr. VR 1991 07378 ikke er til hinder for Digital Marketing Support ApS' anvendelse af varemærket "ALWAYS" i forbindelse med serviceydelser på internettet for klasse 35 (annonce- og reklamevirksomhed, bistand ved forretningsledelse og administration), klasse 38 (telekommunikationsvirksomhed) og klasse 42 (programmering af computere, EDB-tjenesteydelser i form af rådgivning og informationsservice, samt elektroniske søgemaskiner).
  • Procter & Gamble Company tilpligtes at anerkende, at deres varemærker ikke er til hinder for Digital Marketing Support ApS' anvendelse af domænenavnet www.always.dk i forbindelse med services på internettet.
  • Procter & Gamble Company skal inden 14 dage betale 15.000 kr. i sagsomkostninger til Digital Marketing Support ApS.

Lignende afgørelser