Varemærkeret: Anvendelse af varemærket ALWAYS for internettjenester vs. hygiejneprodukter
Dato
8. januar 2002
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Hans Jørgen NielsenJens FeilbergUffe Thustrup
Parter
modProcter & Gamble Company v/Hofman-Bang A/S (Adv. Christian Levin Nielsen)
Lovreferencer
Sagen omhandlede en tvist mellem Digital Marketing Support ApS (DMS) og Procter & Gamble Company (P&G) vedrørende brugen af varemærket "ALWAYS" og domænenavnet www.always.dk i forbindelse med internettjenester.
Baggrund for Sagen
Procter & Gamble er indehaver af flere varemærkeregistreringer for "ALWAYS", herunder ordmærke VR 01245 1983 og figurmærke VR 07378 1991, begge primært registreret i klasse 5 for farmaceutiske og hygiejniske produkter som hygiejnebind og tamponer. P&G har markedsført "ALWAYS" i Danmark siden 1990 med betydelige salgs- og markedsføringsomkostninger.
Digital Marketing Support ApS fik den 15. september 2000 registreret ordmærket "ALWAYS" for tjenesteydelser inden for:
- Klasse 35: Annonce- og reklamevirksomhed, bistand ved forretningsledelse og administration.
- Klasse 38: Telekommunikationsvirksomhed.
- Klasse 42: Programmering af computere, EDB-tjenesteydelser i form af rådgivning og informationsservice, samt elektroniske søgemaskiner.
DMS registrerede desuden domænenavnet www.always.dk i januar 1997, som anvendes til at lede brugere til DMS's hjemmeside med internetservices.
Parternes Påstande og Argumenter
Digital Marketing Support ApS (Sagsøger) påstod:
- At P&G's varemærker ikke er til hinder for DMS's anvendelse af "ALWAYS" for services på internettet.
- At P&G's varemærker ikke er til hinder for DMS's anvendelse af domænenavnet www.always.dk.
DMS argumenterede for, at der ikke var konkurrence mellem parternes ydelser, da de var særdeles forskellige. DMS hævdede, at P&G ikke havde godtgjort, at "ALWAYS" var et velkendt varemærke i henhold til Varemærkeloven § 4, stk. 2, og at "Always" er et almindeligt engelsk ord. DMS fremhævede også, at de havde prioritet for deres registrering på nettet.
Procter & Gamble Company (Sagsøgte) påstod frifindelse og gjorde gældende:
- At "ALWAYS" er egnet til beskyttelse som varemærke, ikke er deskriptivt og har distinktivitet.
- At mærket er velkendt gennem omfattende markedsføring og derfor omfattet af Varemærkeloven § 4, stk. 2.
- At DMS's benyttelse af varemærket var utilbørlig, da der var 100% identitet mellem mærkerne, og DMS urimeligt udnyttede P&G's omfattende markedsføring.
P&G henviste til, at de havde benyttet og indarbejdet "ALWAYS" siden 1990. Det blev også nævnt, at andre selskaber som Coca-Cola, Wal-Mart, Always AB (Sverige) og Kraft Freia Marabou også anvender "ALWAYS" eller lignende navne.
Sø- og Handelsretten fandt, at der ikke var grundlag for at fastslå, at Procter & Gambles varemærke "ALWAYS" havde opnået en sådan grad af kendthed gennem avertering, at det var omfattet af Varemærkeloven § 4, stk. 2. Retten lagde vægt på, at der ikke var fremlagt undersøgelser vedrørende kendthedsgraden, og at andre selskaber, herunder Coca-Cola, også benyttede "ALWAYS" som varemærke eller en del af et varemærke.
Bedømmelsen af parternes konflikt skulle derfor ske på grundlag af Varemærkeloven § 4, stk. 1. Retten fastslog, at der ikke forelå nogen form for lighed mellem de af Procter & Gamble markedsførte artikler (hygiejnebind, tamponer mv.) og Digital Marketing Supports tjenesteydelser (internetservices).
Afgørelse:
- Procter & Gamble Company tilpligtes at anerkende, at deres varemærker nr. VR 1983 01245 og nr. VR 1991 07378 ikke er til hinder for Digital Marketing Support ApS' anvendelse af varemærket "ALWAYS" i forbindelse med serviceydelser på internettet for klasse 35 (annonce- og reklamevirksomhed, bistand ved forretningsledelse og administration), klasse 38 (telekommunikationsvirksomhed) og klasse 42 (programmering af computere, EDB-tjenesteydelser i form af rådgivning og informationsservice, samt elektroniske søgemaskiner).
- Procter & Gamble Company tilpligtes at anerkende, at deres varemærker ikke er til hinder for Digital Marketing Support ApS' anvendelse af domænenavnet www.always.dk i forbindelse med services på internettet.
- Procter & Gamble Company skal inden 14 dage betale 15.000 kr. i sagsomkostninger til Digital Marketing Support ApS.
Lignende afgørelser