Command Palette

Search for a command to run...

Sag om overtrædelse af markedsføringsloven ved vildledende markedsføring og brug af standardopsigelser

Dato

23. november 2005

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Claus Forum PetersenHans HavsagerUffe Thustrup

Parter

TDC Forlag A/S (Advokat Frank Bøggild)
modNordjyske Medier A/S (Advokat Per Hemmer)

Sagen omhandlede et søgsmål anlagt af TDC Forlag A/S mod Nordjyske Medier A/S vedrørende overtrædelse af markedsføringsloven i forbindelse med Nordjyske Mediers markedsføring af deres nye telefonbog, "Folk&Fag", som konkurrerede med TDC Forlags "Telefonnøglen".

Baggrund for Sagen

TDC Forlag A/S, et datterselskab af TDC A/S, udgiver en række telefonbøger, herunder "Telefonnøglen", som finansieres via annoncer og husstandsomdeles gratis. Nordjyske Medier A/S, primært kendt for udgivelse af dagbladet NORDJYSKE Stiftstidende, lancerede i 2003 en ny telefonbog, "Folk&Fag", i Nordjylland.

Nordjyske Mediers Markedsføring

Nordjyske Medier anvendte to hovedmetoder i deres markedsføring, som TDC Forlag anså for retsstridige:

  • Vildledende udsagn: I annoncer, direct mails og brochurer fremsatte Nordjyske Medier en række udsagn, der direkte eller indirekte miskrediterede TDC Forlags "Telefonnøglen" og fremhævede "Folk&Fag" som overlegen. Eksempler på udsagn inkluderer:

    • "Vi plejer ikke noget teleselskabs særinteresser. Derfor kan vi koncentrere os helt og holdent om at udgive en telefonbog, der er tilpasset nordjyske brugere og annoncører"
    • "Aalborg kommune bakker op omkring Folk&Fag – ikke Telefonnøglen”
    • “Navne og gaderegister laves med større og mere læsevenlig skrifttype end Telefonnøglen”
    • ”I gammeldags telefonbøger koster den hvide baggrund en merpris”
    • ”Den hvide baggrund er standard, så du får reelt udbytte af farverne. De står tydeligere i Folk&Fag, end på gammeldags telefonbøgers gule fagsider”
  • Standardopsigelsesbreve: Nordjyske Medier udfærdigede og bistod annoncører med at indsende standardiserede opsigelsesbreve til TDC Forlag. Dette skete især i Aalborg- og Frederikshavn-områderne, tæt på TDC Forlags deadlines for annoncetegning. I Aalborg modtog TDC Forlag 245 opsigelser, og i Frederikshavn 237 opsigelser.

TDC Forlags Påstande

TDC Forlag nedlagde følgende påstande:

Nordjyske Mediers Forsvar

Nordjyske Medier anerkendte at have overtrådt markedsføringsloven med hensyn til udsagnene og brugen af opsigelsesbrevene (påstande 1-3). De påstod dog frifindelse for kravet om berigtigelse og bøde. Med hensyn til erstatningskravet påstod de frifindelse mod betaling af 150.000 kr. Nordjyske Medier anførte, at opsigelsesbrevene ikke var afgørende for annoncørernes skifte, da mange allerede var utilfredse med TDC Forlag, og at "Folk&Fag" havde stærk lokal opbakning og lavere priser. De fremhævede, at de hurtigt greb ind og stoppede den omstridte markedsføring efter TDC Forlags henvendelse.

Sø- og Handelsretten afsagde dom den 23. november 2005 og traf følgende afgørelse:

Rettens Afgørelse

PåstandTDC Forlags kravRettens afgørelseBeløb/Bøde (kr.)
1 (Udsagn)ForbudMedhold-
2 (Opsigelsesbreve)ForbudMedhold-
3 (Overtrædelse)AnerkendelseMedhold-
4 (Berigtigelse)PåbudAfvist-
5 (Erstatning)3.047.000Delvis medhold1.000.000
6 (Bøde)BødeMedhold75.000

Forbud og Anerkendelse af Overtrædelse (Påstande 1-3) Retten forbød Nordjyske Medier A/S at gøre markedsføringsmæssig brug af de specifikke vildledende udsagn og standardopsigelsesbreve. Nordjyske Medier A/S skulle anerkende at have overtrådt Markedsføringsloven § 1, Markedsføringsloven § 2 og/eller Markedsføringsloven § 2a ved brugen af disse udsagn og opsigelsesbreve.

Berigtigelse (Påstand 4) Nordjyske Medier A/S blev frifundet for TDC Forlags påstand om berigtigelse af udsagnene. Retten fandt, at det efter en samlet vurdering af udsagnenes karakter og den forløbne tid ikke var nødvendigt at påbyde berigtigelse, da overtrædelsen sanktioneredes ved erstatning og bøde.

Erstatning (Påstand 5) Nordjyske Medier A/S blev dømt til at betale 1.000.000 kr. i erstatning til TDC Forlag A/S med procesrente fra den 28. august 2003. Retten lagde vægt på, at Nordjyske Mediers retsstridige adfærd, især brugen af standardiserede opsigelsesbreve tæt på TDC Forlags deadlines, havde medført et ikke ubetydeligt direkte tab. Dog blev det også anerkendt, at "Folk&Fag"s massive introduktion og lokale goodwill under alle omstændigheder ville have påvirket "Telefonnøglen"s annoncevolumen. Erstatningen inkluderede også skønsmæssige beløb for markedsforstyrrelse og TDC Forlags udgifter til at afbøde skadevirkningerne.

Bøde (Påstand 6) Nordjyske Medier A/S blev straffet med en bøde på 75.000 kr. for overtrædelse af Markedsføringsloven § 2, stk. 2 og Markedsføringsloven § 2, stk. 3. Retten anså det for en skærpende omstændighed, at Nordjyske Medier fortsatte brugen af standardopsigelser i Frederikshavn, selv efter TDC Forlags indsigelser vedrørende Aalborg-kampagnen. Bøden blev fastsat i medfør af Markedsføringsloven § 22, stk. 3.

Sagsomkostninger Nordjyske Medier A/S skulle inden 14 dage betale 80.000 kr. i sagsomkostninger til TDC Forlag A/S, heraf 26.860 kr. til dækning af retsafgift.

Lignende afgørelser