Varemærkekrænkelse: Fakta A/S' markedsføring af kaffe i tilbudsavis
Dato
2. december 2005
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Bjarne EgedalJens FeilbergOle Lundsgaard Andersen
Parter
modFakta A/S (Advokat Henrik Holm-Nielsen)
Sagen omhandlede, hvorvidt Fakta A/S' markedsføring af kaffeprodukter i en tilbudsavis fra oktober 2003 krænkede Swell 1 A/S' (tidl. Amokka A/S) rettigheder i henhold til varemærkeloven og markedsføringsloven. Amokka nedlagde påstand om betaling af 500.000 kr. i erstatning og vederlag, mens Fakta påstod frifindelse.
Amokkas Virksomhed og Varemærker
Amokka blev stiftet i 1998 og drev oprindeligt en café, senere udvidet med specialforretninger og salg via internettet. Virksomheden fokuserede på luksusvarer inden for kaffe, te, chokolade og relaterede produkter. Amokka er indehaver af det registrerede ordmærke "amokka" (bl.a. i klasse 30 for kaffe) og et registreret figurmærke, der forestiller en nøgen eller letpåklædt kvinde med kaffebønner som BH/bryster, registreret bl.a. for kaffebønner.
Faktas Markedsføring
I oktober 2003 udsendte Fakta en tilbudsavis til 1,8 mio. husstande, hvor forsiden og side 2 indeholdt sloganet "Helt amokka på 5 minutter" i forbindelse med kafferelaterede produkter. Amokka gjorde gældende, at dette krænkede deres varemærkerettigheder, og at Fakta havde anerkendt krænkelsen i et brev fra oktober 2003, hvilket Fakta senere trak tilbage.
Omsætningstab og Argumenter
Amokka påstod, at krænkelsen havde medført et betydeligt afsætningstab og markedsforstyrrelse, idet deres omsætning faldt med ca. 16,2% i oktober kvartal 2003 sammenlignet med 2002, og med 16,26% på årsbasis fra 2002/2003 til 2003/2004. Fakta bestred, at ordet "amokka" blev brugt varemærkeretligt, men snarere som et slangudtryk ("gå amok"). Fakta anførte også, at deres kaffebønne-design adskilte sig væsentligt fra Amokkas figurmærke, og at der ikke var dokumenteret et årsagssammenhæng mellem tilbudsavisen og Amokkas omsætningstab.
Produktgruppe | Omsætning Okt. kvartal 2002 (kr.) | Omsætning Okt. kvartal 2003 (kr.) | Ændring i procent |
---|---|---|---|
Kaffe | 1.299.825 | 1.058.926 | -18,53% |
The | 299.101 | 211.733 | -29,21% |
Chokolade | 1.991.038 | 1.279.839 | -35,72% |
Særlige amokka produkter | 1.010.833 | 859.243 | -15,00% |
Omsætning i alt | 5.979.178 | 5.010.465 | -16,20% |
Produktgruppe | Omsætning 1. okt. 2002 til 30. sep. 2003 (kr.) | Omsætning 1. okt. 2003 til 30. sep. 2004 (kr.) | Ændring i procent |
---|---|---|---|
Kaffe | 3.019.166 | 2.717.134 | -10,00% |
The | 711.780 | 486.254 | -31,68% |
Chokolade | 3.987.135 | 2.882.357 | -27,71% |
Særlige amokka produkter | 2.417.351 | 1.995.750 | -17,44% |
Omsætning i alt | 13.581.980 | 11.373.841 | -16,26% |
Sø- og Handelsretten fandt, at advokat Per Sjøqvists brev af 23. oktober 2003 ikke udgjorde en bindende formueretlig erklæring om, at Fakta skulle betale erstatning til Amokka.
Krænkelse af Varemærkeret
Retten fastslog, at Amokka har varemærkeregistreret ordet "amokka" for bl.a. kaffe, te og konfekture. Faktas anvendelse af ordet "amokka" i sloganet "Helt amokka på 5 minutter" i tilbudsavisen, i forbindelse med kafferelaterede produkter, ville for den almindeligt opmærksomme forbruger fremstå som "amokka"-produkter eller give indtryk af en forbindelse med Amokka. Fakta havde hermed krænket Amokkas registrerede ordmærke "amokka", jf. Varemærkeloven § 4, stk. 1, nr. 2.
Figurativt Mærke og Erstatning
Retten fandt, at de kaffebønner, der var påtrykt nogle af Faktas produkter i tilbudsavisen, adskilte sig væsentligt fra Amokkas stiliserede kaffebønner, og at der derfor ikke forelå en varemærkeretlig krænkelse af Amokkas figurative mærke.
Da Fakta havde krænket Amokkas varemærkeret til ordmærket "amokka", havde Amokka ret til erstatning og rimeligt vederlag, jf. Varemærkeloven § 43, stk. 1. Retten fandt det ikke muligt at fastslå et tab i form af omsætningsnedgang eller markedsforstyrrelse, da dette ikke var tilstrækkeligt dokumenteret. Amokka havde derfor alene krav på et rimeligt vederlag for udnyttelsen af varemærket.
Fastsættelse af Vederlag
Ved fastsættelsen af vederlaget lagde retten vægt på, at Fakta ikke havde fremlagt dokumentation for omsætningen af de pågældende produkter, selvom det havde været muligt. Dette kom Fakta til skade. Med henvisning til antallet af Fakta-butikker og Amokkas anbringender fastsatte retten et skønsmæssigt beløb på 200.000 kr.
Retten fandt det ikke nødvendigt at tage stilling til, om der tillige forelå en overtrædelse af markedsføringsloven.
Afgørelse
Fakta A/S blev dømt til at betale 200.000 kr. til Swell 1 A/S med procesrente samt sagens omkostninger på 35.260 kr.
Lignende afgørelser