Sag om varemærkekrænkelse og fortolkning af forlig vedrørende brug af NETTO og NETTOPRISER i markedsføring af dagligvarer og brændstof
Dato
18. juni 2002
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Hans Jørgen NielsenMette ChristensenPer Scheel-Larsen
Parter
modDK-Benzin i Lille Skensved (Adv. Henrik Villumsen)
Sagen omhandler en tvist mellem supermarkedskæden Netto A/S (sagsøger) og tankstationskæden DK-Benzin A/S (sagsøgte) vedrørende brugen af ordet "NETTOPRIS" og "NETTOPRISER" i markedsføring af dagligvarer. Netto A/S, der ejer de stærkt indarbejdede varemærker "NETTO" (ord- og figurmærke, ofte i sort på gul baggrund), påstod, at DK-Benzins markedsføring krænkede deres varemærkerettigheder og stred mod en forligsaftale indgået i 1999.
Baggrund og Forligsaftale
Netto A/S har siden 1981 drevet supermarkedskæde med stor omsætning og har registreret ordmærket NETTO i 1991 og figurmærket NETTO i 1998 for en bred vifte af varer, herunder dagligvarer. Figurmærket er sort tekst på gul baggrund. Sø- og Handelsretten har tidligere fastslået, at Nettos varemærker er stærkt indarbejdet i dagligvarebranchen.
DK-Benzin A/S er en kæde af tankstationer, der siden 1992 også har solgt dagligvarer via dattervirksomheden Sam-Gros A/S. DK-Benzin har anvendt udtrykket "NETTOPRIS" siden 1982 i markedsføring af både brændstof og dagligvarer.
I 1995 opstod en konflikt, hvor Netto A/S gjorde indsigelse mod DK-Benzins brug af et "NETTOPRIS"-banner. Denne sag blev ikke fulgt op, da banneret angiveligt blev fjernet.
Den 6. september 1999 indgik parterne en forligsaftale, der blev tinglyst i fogedbogen. Forliget forpligtede DK-Benzin A/S til at afholde sig fra at anvende kombinationen af ordet "NETTO" eller "NETTOPRISER" med gul bundfarve og sort tekst ved markedsføring af dagligvarer. Dette omfattede også udendørs reklamebannere og -skilte, når de kunne opfattes som led i markedsføring af dagligvarer.
Den Nuværende Konflikt
Efter forliget fortsatte DK-Benzin A/S med at anvende bannere med teksten "NETTOPRIS" i en orange farve, som Netto A/S opfattede som gul. Et sådant banner blev i efteråret 1999 observeret på en DK-Benzin tankstation i Lille Skensved, placeret over pumpeøen og nær indgangen til butikken med dagligvarer. Netto A/S mente, at dette stred mod forliget og deres varemærkerettigheder.
DK-Benzin A/S havde desuden distribueret tilbudsaviser og annonceforlæg med teksten "NETTOPRISER" i andre farvekombinationer (rød/sort på lys baggrund, sort på rød/hvid baggrund, hvid på rød baggrund).
Netto A/S nedlagde to påstande:
- Påstand 1: DK-Benzin A/S skulle anerkende uberettiget brug af "NETTO" eller "NETTOPRISER" med gul bundfarve og sort tekst ved markedsføring af dagligvarer, som vist på bilag 1 (banneret).
- Påstand 2: DK-Benzin A/S' samlede adfærd, herunder distribution af tilbudsaviser (bilag 8), annonceforlæg (bilag 9) og bannere (bilag 1), var uberettiget.
Sø- og Handelsretten afsagde dom den 18. juni 2002.
Rettens Afgørelse vedrørende Påstand 1
Retten fandt, at det orange banner med teksten "NETTOPRIS" i sort, som DK-Benzin A/S anvendte, fremtrådte som gult i sollys og efter slid. På baggrund af korrespondancen forud for forliget i 1999 og forligets ordlyd i punkt 3, lagde retten til grund, at Netto A/S anså DK-Benzins bannere for omfattet af forliget, og at DK-Benzin A/S måtte have været klar over dette. Placeringen af banneret på tankstationen i Lille Skensved, umiddelbart under butikken og skiltet "Nærkøb", medførte, at udtrykket "NETTOPRIS" også blev opfattet som anvendt for dagligvarer.
Afgørelse: Med stemmeflertal fik Netto A/S medhold i påstand 1. DK-Benzin A/S tilpligtes at anerkende at have været uberettiget til ved markedsføring af dagligvarer at anvende kombinationen af ordet NETTO eller NETTOPRIS(ER) med gul bundfarve og sort tekst, som fremgår af bilag 1.
Rettens Afgørelse vedrørende Påstand 2
Retten vurderede, at brugen af "NETTOPRISER" i tilbudsaviser (bilag 8) og annonceforlæg (bilag 9) med farver som rød på blå/hvid baggrund, sort på rød/hvid baggrund og hvid på rød baggrund, lå inden for forligets tekst. Retten fandt, at en samlet bedømmelse af disse materialer ikke udgjorde en krænkelse af forliget eller Nettos varemærkeretlige og markedsføringsretlige stilling. Ordet "nettopriser" blev anset for et generelt og sædvanligt anvendt ord, der signalerer lave priser. Selvom brugen af "Netto-priser" på en butiksfacade (bilag 9) blev anset for tvivlsom, fandt retten ikke anledning til en nærmere vurdering heraf på grund af påstand 2's formulering.
Afgørelse: DK-Benzin A/S blev frifundet for sagsøgers påstand 2.
Omkostninger
Hver part bærer egne omkostninger.
Sagen føres sammen med V-0148-99.
Lignende afgørelser