Command Palette

Search for a command to run...

Vildledende markedsføring af instrumentale musikudgivelser ved fremhævelse af kendte kunstnernavne

Dato

17. januar 2002

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Aksel GybelAllan SuhrkeMette Christensen

Parter

Sony Music A/S (Adv. Klaus Ewald Madsen)
modElap Musik A/S (Adv. max Krasnik v/advokatfuldmægtig Henrik Rosenvinge Skov)

Sagen omhandlede Sony Music A/S' påstande mod Elap Music A/S vedrørende markedsføring, distribution og salg af instrumentale fonogrammer, der anvendte navne på kendte referencekunstnere, samt brug af varemærket "Oasis". Sony Music A/S er et pladeselskab, der har kontrakt med de nævnte kunstnere, herunder Celine Dion, Simon & Garfunkel, Billy Joel, Oasis, Georg Michael og Mariah Carey. Elap Music A/S producerede og markedsførte fonogrammerne, som var instrumentale indspilninger udført af ukendte kunstnere, men med referencekunstnernes navne prominent anført på coveret.

Sagsøgers påstande

Sony Music A/S nedlagde påstand om, at Elap Music A/S' markedsføring, distribution og salg af fonogrammerne var i strid med Markedsføringsloven § 1, Markedsføringsloven § 2 og Markedsføringsloven § 5. Derudover påstod Sony Music A/S, at Elap Music A/S var uberettiget til at bruge varemærket "Oasis" på fonogrammet "The Greatest Guitar Hits of Oasis", hvilket var i strid med Varemærkeloven § 4, stk. 1.

Sony Music A/S krævede desuden et forbud mod yderligere markedsføring, salg og distribution af fonogrammerne samt tilbagekaldelse af allerede leverede fonogrammer. Endelig krævede Sony Music A/S erstatning/vederlag på i alt 200.000 kr., fordelt som 150.000 kr. for markedsforstyrrelse i henhold til Markedsføringsloven § 13, stk. 2 og 50.000 kr. for krænkelse af varemærket Oasis i henhold til Varemærkeloven § 43.

Sagsøgtes anbringender

Elap Music A/S påstod frifindelse for de fleste af Sony Music A/S' påstande, men erkendte den varemærkeretlige krænkelse vedrørende "Oasis" og ophørte med salg og markedsføring af dette fonogram. Elap Music A/S anførte, at markedsføringslovens §§ 2 og 5 ikke kunne anvendes, da fonogrammerne ikke ville give en gennemsnitsforbruger indtryk af at stamme fra referencekunstnerne, især da de var lavprisprodukter solgt i supermarkeder og tankstationer.

Fonogrammernes karakter og markedsføring

Fonogrammerne var instrumentale indspilninger, hvor det angivne instrument (panfløjte, klaver, guitar eller saxofon) var den dominerende melodistemme. De var ikke indspillet af referencekunstnerne, men af ukendte kunstnere, hvis navne var anført med mindre bogstaver. Referencekunstnernes navne var derimod anført meget prominent på coveret. Fonogrammerne blev solgt til ca. 50 kr., mens originale udgivelser typisk kostede 100-150 kr.

Parterne var enige om, at Elap Music A/S var berettiget til at indspille og markedsføre fonogrammerne. Uenigheden drejede sig om, hvorvidt gengivelsen af referencekunstnernes navne stred mod markedsføringsloven.

Sø- og Handelsretten fandt, at Elap Music A/S' markedsføring, distribution og salg af de omhandlede fonogrammer var i strid med Markedsføringsloven § 1 og Markedsføringsloven § 2.

Rettens vurdering af markedsføringen

Retten lagde vægt på, at referencekunstnernes navne var meget dominerende på fonogrammerne, mens de udførende kunstneres navne var gengivet med små, lidet iøjnefaldende typer. Det var ikke klart angivet, at der var tale om instrumentalnumre. Efter en helhedsbedømmelse fandt retten, at angivelsen af referencekunstnerne var egnet til at give det indtryk, at de havde medvirket ved produktionen af fonogrammerne. Denne dominerende angivelse af referencekunstnerne stred derfor mod Markedsføringsloven § 2. Ved produktion og markedsføring af fonogrammerne havde Elap Music A/S tillige handlet i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 1.

Retten fandt dog ikke, at Markedsføringsloven § 5 var overtrådt, selvom referencekunstnerne ikke havde komponeret alle numrene. Retten anerkendte, at anvendelsen af referencekunstnerens navn kan ske, når musikstykker særligt forbindes med referencekunstneren.

Varemærkekrænkelsen

Retten tilpligtede Elap Music A/S at anerkende, at brugen af varemærket "Oasis" på fonogrammet "The Greatest Guitar Hits of Oasis" var uberettiget. Dette var i overensstemmelse med Elap Music A/S' egen erkendelse af krænkelsen.

Erstatning og vederlag

Da der ikke var dokumenteret et specifikt tab for Sony Music A/S, fastsatte retten skønsmæssigt erstatning for den skete markedsforstyrrelse til 20.000 kr. Vederlag for krænkelse af varemærket "Oasis" i henhold til Varemærkeloven § 43 blev fastsat til 30.000 kr.

Elap Music A/S blev pålagt at betale i alt 50.000 kr. til Sony Music A/S med tillæg af procesrente fra den 11. april 2000. Elap Music A/S skulle desuden betale 15.000 kr. i sagsomkostninger til Sony Music A/S.

PartPåstandKrav (kr.)Rettens afgørelseTilkendt beløb (kr.)
Sony Music (Markedsføringsloven)Erstatning150.000Delvis medhold20.000
Sony Music (Varemærkeloven)Vederlag/Erstatning50.000Medhold30.000
Total200.00050.000

Lignende afgørelser