Command Palette

Search for a command to run...

Sag om Varemærket PUCH: Brugspligt, Kendthed og Markedsføring af Cykler

Dato

9. januar 2012

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

John TyrrestrupPeter Bernhoft

Parter

Cycleeurope AB (Advokat Christian Akhøj)
modDansk Supermarked A/S (Advokat Claus Barrett Christiansen)

Sagen omhandler en tvist mellem Cycleeurope AB (sagsøger) og Dansk Supermarked A/S (sagsøgte) vedrørende retten til varemærket PUCH for cykler og knallerter.

Baggrund for sagen

Figurmærket PUCH Figurmærket PUCH (VR 1940 00169) blev registreret i 1940 for bl.a. motorcykler, cykler og dele hertil. Indehaveren er Magna Steyr AG & Co KG, og Cycleeurope AB har licens til at bruge mærket. Det er ubestridt, at figurmærket PUCH ikke har været brugt for cykler i Danmark af varemærkeindehaveren eller med dennes samtykke. Dansk Supermarked anmodede den 5. marts 2008 Patent- og Varemærkestyrelsen om at udslette figurmærket med henvisning til, at indehaveren i 5 sammenhængende år ikke havde gjort reel brug af varemærket i Danmark, jf. Varemærkeloven § 30 og Varemærkeloven § 28, stk. 2.

Ordmærket PUCH Den 10. maj 2007 registrerede Dansk Supermarked ordmærket PUCH (VR 2007 01293) for scootere, cykler m.v. Cycleeurope gjorde indsigelse mod denne registrering den 18. juli 2007, idet de anførte, at ansøgningen ikke var fremsat i god tro, da PUCH i generationer har været anvendt som mærke for cykler og knallerter.

Dansk Supermarkeds markedsføring af en cykel mærket PUCH CPH Shopper Uanset indsigelsessagen har Dansk Supermarked markedsført cykler under navnet PUCH, bl.a. i Bilkas reklameavis fra februar 2008. De benyttede et kendetegn i form af et skjold med ordet PUCH og en grøn trekant, hvilket ifølge Cycleeurope skulle forlede forbrugerne til at tro, at der var en forbindelse mellem varemærkerne.

Parternes påstande

Cycleeuropes påstande:

  • Dansk Supermarkeds varemærke VR 2007 01293 PUCH skal slettes.
  • Dansk Supermarked skal forbydes salg og markedsføring af cykler påført varemærket PUCH.
  • Dansk Supermarked skal anerkende, at brugspligten er opfyldt for varemærket VR 1940 00169 PUCH.
  • Dansk Supermarked skal betale 250.000 kr. i erstatning/godtgørelse for markedsforstyrrelse og vederlag for uberettiget udnyttelse af varemærket PUCH med procesrente fra sagens anlæg den 3. april 2009.

Dansk Supermarkeds påstande:

  • Frifindelse.
  • Selvstændig påstand: Cycleeuropes varemærke VR 1940 00169 PUCH skal slettes.

Markedsundersøgelse

En markedsundersøgelse fra marts 2011 viste, at 71% af respondenterne (med hjælp) forbandt PUCH med knallerter, mens kun 8% forbandt det med cykler. Uhjulpet kendskab til PUCH som cykelmærke var nede på 2%.

Parternes synspunkter

Cycleeurope anførte, at PUCH er et velkendt og velrenommeret varemærke, der fortsat bruges intensivt i Europa. De mente, at salg af originale PUCH reservedele i Danmark udgjorde reel brug af varemærket, jf. Varemærkeloven § 25, stk. 1. De henviste også til, at Pariserkonventionens artikel 6 bis (implementeret i Varemærkeloven § 15, stk. 2 og Varemærkeloven § 15, stk. 3) beskytter vitterligt kendte varemærker, selv uden brugspligt. Dansk Supermarkeds registrering af ordmærket PUCH og brug af skjoldlogoet var ifølge Cycleeurope i strid med Varemærkeloven § 15, stk. 3 (ond tro) og Markedsføringsloven § 18 (utilbørlig udnyttelse af goodwill og markedsfortrængning), hvilket berettigede erstatning og vederlag efter Markedsføringsloven § 20.

Dansk Supermarked bestred, at PUCH var vitterligt kendt for cykler i Danmark, og fastholdt, at Cycleeurope ikke havde opfyldt brugspligten for figurmærket. De argumenterede, at salg af reservedele fra gamle varelagre ikke udgør reel brug af varemærket fra varemærkeindehaverens side, jf. Varemærkeloven § 5. De anførte, at Markedsføringsloven § 1 og Markedsføringsloven § 18 forudsætter en aktuel markedsposition, som Cycleeurope ikke havde, og at varemærkeloven som speciallov ikke kan tilsidesættes af markedsføringsloven. De bestred endvidere, at de havde handlet i ond tro, da de havde undersøgt markedet og konstateret manglende brug i 5 år.

Sø- og Handelsretten fandt, at figurmærket PUCH (VR 1940 00169) ikke har været brugt af varemærkeindehaveren eller med dennes samtykke for cykler eller knallerter i Danmark siden 1987. Salg af reservedele fra gamle varelagre af små forhandlere blev ikke anset for at udgøre reel brug af varemærket fra varemærkeindehaverens side.

Retten lagde til grund, at brug af figurmærket PUCH i Danmark var ophørt i 5 år forud for Dansk Supermarkeds begæring om udslettelse den 5. marts 2008, jf. Varemærkeloven § 25, stk. 1. Markedsundersøgelsen om kendskab til PUCH som knallertmærke kunne ikke medføre, at kendetegnet PUCH skulle anses for et vitterligt kendt udenlandsk mærke for cykler i Danmark, jf. Varemærkeloven § 15, stk. 3.

Afgørelse:

  • Cycleeurope AB skal lade varemærke nr. VR 1940 00169 PUCH udslette af Patent- og Varemærkestyrelsens register.
  • Cycleeurope AB skal inden 14 dage betale 75.500 kr. i sagsomkostninger til Dansk Supermarked A/S. Sagsomkostningsbeløbet forrentes efter Renteloven § 8a.
  • Cycleeurope AB afholder endvidere omkostningerne til markedsundersøgelserne fra The Nielsen Company.

Lignende afgørelser