Varemærkekrænkelse og markedsføring af motionsløb for kvinder: Brug af 'Kvindeløb' og 'Alt for Damerne'
Dato
9. februar 2011
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Kai Wöldike BestedTorben Svanberg
Parter
modForeningen Sparta Atletik og Motion (Advokat Jens Jakob Bugge)
Sagen omhandlede en tvist mellem Alt for damerne A/S (Egmont Magasiner A/S), der udgiver ugebladet ALT FOR DAMERNE og ejer varemærket af samme navn, og Foreningen Sparta Atletik og Motion (Sparta). Tvisten opstod i forbindelse med afholdelsen af motionsløb for kvinder, specifikt "ALT FOR DAMERNES Kvindeløb", som parterne havde arrangeret i samarbejde siden 1981.
Baggrund for Sagen
Egmont lancerede ugebladet ALT FOR DAMERNE i 1946 og registrerede et figurmærke med teksten ALT FOR DAMERNE i 1970. I 1981 startede Egmont og Sparta "ALT FOR DAMERNES Kvindeløb", hvor Egmont var navnesponsor og stod for markedsføring, mens Sparta stod for den praktiske afvikling. Samarbejdet fortsatte med årlige aftaler, men i 2008-2009 ønskede Egmont en større andel af løbets indtjening, da løbet var blevet en lukrativ forretning.
Forhandlingerne om samarbejdet for 2010 brød sammen, da Sparta afviste Egmonts ønske om at få del i deltagergebyret. Sparta meddelte herefter, at de ikke så grund til at fortsætte samarbejdet. Egmont meddelte derefter, at de ville afholde "ALT FOR DAMERNES Kvindeløb 2010" med en ny samarbejdspartner.
Parternes Påstande
Egmonts påstande:
- Sparta havde krænket Egmonts varemærkeret til ALT FOR DAMERNE og handlet i strid med god markedsføringsskik ved at markedsføre "Kvindeløbet 2010" under betegnelsen "ALT FOR DAMERNES Kvindeløb" og ved at bruge fotos med Egmonts varemærke.
- Sparta havde vildledt forbrugerne og snyltet på Egmonts goodwill.
- Egmont krævede forbud mod Spartas brug af betegnelsen og fotos, erstatning på 0,5 mio. kr. og bødestraf.
Spartas påstande:
- Egmont havde handlet i strid med loyalitetspligten og markedsføringsloven ved at afholde et konkurrerende løb og bruge vildledende udsagn som "Danmarks og hele Europas første motionsløb for kvinder" og "det største".
- Sparta hævdede at have initiativet til kvindeløbet og det økonomiske ansvar.
- Sparta krævede forbud mod Egmonts markedsføring, erstatning på 1,4 mio. kr. og bødestraf.
Spartas Markedsføring
Efter bruddet på samarbejdet markedsførte Sparta "Kvindeløbet 2010" på sin hjemmeside, i flyere og brochurer, hvor betegnelsen "Alt For Damernes Kvindeløb" og billeder med Egmonts varemærke var synlige. Sparta udsendte også en pressemeddelelse, der kritiserede Egmonts handlinger som "illoyale og aggressive".
Egmonts Markedsføring
Egmont markedsførte "ALT FOR DAMERNES Kvindeløb 2010" med en ny partner og brugte udsagn som "det første, største" og "har eksisteret siden 1981" i sin markedsføring.
Sø- og Handelsretten afgjorde sagen den 9. februar 2011.
Rettens Begrundelse og Afgørelse
- Varemærket "Kvindeløbet": Retten fandt, at ordet "kvindeløb" er en generisk artsbetegnelse, som der ikke kan stiftes eneret til. Derfor blev Spartas påstand om forbud mod Egmonts brug af "Kvindeløbet" afvist.
- Varemærket "ALT FOR DAMERNE": Retten fastslog, at Egmonts varemærke ALT FOR DAMERNE er velkendt i Danmark gennem mangeårig indarbejdelse og giver Egmont eneret til erhvervsmæssig brug, også for andre varer og tjenesteydelser end de registrerede.
- Samarbejdets Ophør: Retten lagde til grund, at Sparta ensidigt bragte samarbejdet til ophør ved at afvise Egmonts ønske om andel i indtjeningen. Egmont var derfor berettiget til at finde en ny samarbejdspartner og fortsætte "ALT FOR DAMERNES Kvindeløb".
- Spartas Krænkelse af Varemærkeret: Sparta var ikke berettiget til at bruge Egmonts varemærke ALT FOR DAMERNE i sin markedsføring (flyere, hjemmeside, brochurer med billeder af løbere med varemærket). Dette udgjorde en krænkelse af Egmonts eneret til varemærket, jf. Varemærkeloven § 4.
- Erstatning og Vederlag: Krænkelsen blev anset for at være sket ved uagtsomhed, til dels grov. Egmont blev tilkendt et samlet skønnet beløb på 100.000 kr. i vederlag for udnyttelsen og erstatning for yderligere skade, jf. Varemærkeloven § 43, stk. 1.
- Markedsføringsloven: Retten fandt ikke grundlag for at anse krænkelserne af varemærkeloven for begået med forsæt, og Sparta blev frifundet for bødestraf for forsætlig overtrædelse af varemærkeloven. Retten tog ikke stilling til, om markedsføringsloven var overtrådt i relation til varemærkebrugen, da varemærkeloven var den specifikke lov.
- Spartas Pressemeddelelse: Sparta blev frifundet for forsætlig overtrædelse af Markedsføringsloven § 3, stk. 2 ved pressemeddelelsen, da den blev udsendt efter Egmonts løb og havde mere karakter af en ytring i den offentlige debat.
- Egmonts Markedsføringspåstande: Retten fandt, at Egmonts udsagn om, at "ALT FOR DAMERNES Kvindeløb 1981" var det "første" kvindeløb i Europa og "største" løb, var sande. Spartas påstande om Egmonts illoyale og vildledende markedsføring blev derfor afvist.
Konklusion
Foreningen Sparta Atletik og Motion skal anerkende at have krænket Egmonts varemærkeret og forbydes at bruge betegnelsen ALT FOR DAMERNE og relaterede fotos i markedsføring og salg af motionsløb. Sparta skal betale 100.000 kr. i erstatning og 150.000 kr. i sagsomkostninger til Egmont. Parterne frifindes i øvrigt for hinandens påstande.
Dommen er anket til Højesteret. (HR 41/11). Sagen er sluttet i Højesteret den 9. januar 2013.
Lignende afgørelser