Command Palette

Search for a command to run...

Skatterådet bekræfter, at udbytteudlodning fra et dansk selskab til sydkoreanske investorer, Finansieringsselskabet og Foreningen, ikke er skattepligtig i Danmark. Dette skyldes, at en mellemliggende sydkoreansk trust ikke anerkendes som et selvstændigt skattesubjekt efter danske regler, og udbyttet derfor allokeres direkte til de bagvedliggende investorer, som opfylder betingelserne for skattefritagelse.

Faktiske Forhold

Spørger er et dansk anpartsselskab, der er 100% ejet af en sydkoreansk investeringstrust, benævnt "Trusten". Trusten er etableret som et "general private collective investment vehicle" i Sydkorea og er reguleret af den sydkoreanske "Financial Investment Services and Capital Markets Act". Trusten betragtes ikke som en separat juridisk enhed under sydkoreansk civilret og er heller ikke underlagt beskatning i Sydkorea, da den er forpligtet til løbende at videreudlodde akkumulerede afkast til sine investorer. Managementselskabet varetager Trustens daglige ledelse, mens Banken fungerer som depotbank for Trustens aktiver.

De primære investorer i Trusten er Finansieringsselskabet (XX% ejerandel) og Foreningen (XX% ejerandel), begge hjemmehørende i Sydkorea og omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Sydkorea. Finansieringsselskabet er et sydkoreansk selskab med reel driftsaktivitet og ansatte, mens Foreningen er en gensidig hjælpeforening med selvstændig juridisk personlighed.

Skattemæssig Kvalifikation af Trusten

Skattestyrelsen vurderer, at Trusten ikke kan anerkendes som et selvstændigt skattesubjekt efter danske skatteregler. Dette skyldes, at Trusten ikke anses for at have den juridiske personlighed, der kræves for at være omfattet af Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 2 eller Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6. Specifikt er det trustee, og ikke Trusten, der er pligtsubjekt over for tredjemand. Derfor allokeres indkomsten fra Spørger direkte til de bagvedliggende investorer, Finansieringsselskabet og Foreningen.

Skattemæssig Kvalifikation af Investorerne

  • Finansieringsselskabet: Skattestyrelsen anser Finansieringsselskabet for at være et selvstændigt skattesubjekt, der kan sidestilles med et selskab omfattet af Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 2. Dette begrundes med, at ingen af aktionærerne hæfter personligt, og overskuddet fordeles i forhold til den indskudte kapital. Selskabet har desuden selvstændige vedtægter, særskilt regnskab og særskilte foreningsorganer.
KriterieFinansieringsselskabet
Ingen af deltagerne hæfter personligtJa
Fordeling af overskuddet sker i forhold til den af deltagerne indskudte kapitalJa
Selvstændige vedtægterJa
Særskilt regnskabJa
Særskilte foreningsorganer, som med bindende virkning kan handleJa
Mulighed for udvidelse af medlemskredsenJa
Bestemmelse om, hvad der skal ske med formuen ved udtræden/opløsningJa
IndskudskapitalJa
  • Foreningen: Foreningen anses for at være et selvstændigt skattesubjekt, der kan sidestilles med en forening omfattet af Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6. Dette skyldes, at den opfylder kriterier som begrænset hæftelse for medlemmer, mange deltagere, skiftende deltagerkreds, styring af foreningsorganer, objektive medlemskriterier, og at udtræden ikke påvirker foreningens beståen eller giver krav på formue.
KriterierForeningen
Den enkelte deltager hæfter kun med sit indskud (kontingent)Ja
Mange deltagereJa
Deltagerkredsen skifterJa
Sammenslutningen styres af foreningsorganerJa
Optagelse af nye deltagere sker efter objektive kriterierJa
En deltagers udtræden er uden retslig betydning for sammenslutningens beståenJa
Sammenslutningens overordnede formål er af ideel karakterJa

Begrænset Skattepligt og Dobbeltbeskatningsoverenskomst

Da Finansieringsselskabet og Foreningen anses for de rette indkomstmodtagere, vurderes deres skattepligt af udbyttet fra Spørger i henhold til Selskabsskatteloven § 2, stk. 1. Begge enheder ejer mere end 10% af aktiekapitalen i Spørger, hvilket kvalificerer aktierne som datterselskabsaktier i henhold til Aktieavancebeskatningsloven § 4 a, stk. 1. Selvom de ikke er omfattet af moder-/datterselskabsdirektivet, skal det vurderes, om dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Sydkorea medfører en nedsættelse eller frafald af dansk kildeskat.

I henhold til Bekendtgørelse af overenskomst af 11. oktober 1977 med Republikken Korea (Sydkorea) til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomstskat § 10, kan kildestaten (Danmark) beskatte udbyttet, men satsen må ikke overstige 15% af bruttobeløbet, hvis modtageren er den retmæssige ejer. Overenskomsten finder anvendelse på personer, som er hjemmehørende i en af eller begge de kontraherende stater, hvor udtrykket "person" indbefatter et selskab og enhver anden sammenslutning af personer, jf. Bekendtgørelse af overenskomst af 11. oktober 1977 med Republikken Korea (Sydkorea) til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomstskat § 3 og Bekendtgørelse af overenskomst af 11. oktober 1977 med Republikken Korea (Sydkorea) til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomstskat § 1. En person er hjemmehørende i en kontraherende stat, hvis vedkommende er skattepligtig der på grund af hjemsted, bopæl, hovedkontor, ledelsens sæde eller et andet lignende kriterium, jf. Bekendtgørelse af overenskomst af 11. oktober 1977 med Republikken Korea (Sydkorea) til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomstskat § 4.

Skattestyrelsen vurderer, at både Finansieringsselskabet og Foreningen skal anses for retmæssige ejere af udbyttet. Foreningen er selvejende, og indkomsten kan ikke videreudloddes til ejerne. Finansieringsselskabet har reel driftsaktivitet og fuld dispositionsret over indkomsten, og anses ikke for et gennemstrømningsselskab. Denne vurdering er i tråd med praksis, herunder , og . Da dobbeltbeskatningsoverenskomsten medfører en nedsættelse af beskatningen, frafalder Danmark sin beskatningsret i henhold til Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra c.

Anti-omgåelsesklausul

Skattestyrelsen vurderer, at den generelle anti-omgåelsesklausul i Ligningsloven § 3 ikke finder anvendelse. Dette skyldes, at Finansieringsselskabet og Foreningen anses for retmæssige ejere af udbyttet, og strukturen derfor ikke har som hovedformål at opnå en skattefordel, der virker mod formålet og hensigten med skatteretten. Skattestyrelsen bemærker, at det er en forudsætning for det bindende svar, at udbyttet ikke videreudloddes, og at selskaberne har fuld dispositionsret over beløbet. Hvis disse forudsætninger ændres, vil svaret ikke være bindende, jf. Skatteforvaltningsloven § 25.

Skatterådets Afgørelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse. Udbytteudlodningen er ikke skattepligtig i Danmark for Finansieringsselskabet og Foreningen.

Lignende afgørelser