Command Palette

Search for a command to run...

Fransk FPCI fond anset for transparent

Dato

6. maj 2022

Sagsnr

22-0015914

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Skatterådet har taget stilling til, om en fransk private equity fond, H1 ("Fonden"), struktureret som en "Fonds Professionnel de Capital Investissement" (FPCI), kan anses for en skattemæssigt transparent enhed efter dansk skatteret. Fonden er etableret i Frankrig og er skattemæssigt transparent efter fransk ret. Den er reguleret af fransk monetær og finansiel regulering og har til formål at investere i unoterede selskaber i Europa og Nordamerika med udelukkende professionelle investorer.

Faktiske Forhold

Fonden er ikke en juridisk person, men et sameje af finansielle instrumenter og depositum. Den har ikke selvstændig evne til at handle (retsevne), og dens eksterne administrationsselskab, H2 ("Forvalteren"), handler på Fondens vegne i alle henseender. Fonden udsteder ejerandele i form af "units", som giver deltagerne et forholdsmæssigt medejerskab til Fondens underliggende aktiver. Deltagerne har begrænset hæftelse for Fondens forpligtelser, svarende til deres indskudte kapital. Der afholdes ikke generalforsamling for deltagerne, og de har ingen indflydelse på Forvalterens investeringsbeslutninger. Fondens nettoindtægt udloddes løbende efter en vandfaldsmodel, hvor Forvalteren kan oppebære carried interest (succeshonorar) efter visse betingelser. Overdragelse af units kræver som udgangspunkt samtykke fra Forvalteren, og Fonden har en forudbestemt levetid på 10 år med mulighed for forlængelse.

Spørgers Argumentation

Spørger argumenterede for, at Fonden skal anses for skattemæssigt transparent efter dansk ret. Dette skyldes primært, at Fonden civilretligt ikke er en juridisk person, og at den ikke har selvstændig handleevne, retsevne eller partsevne, men altid agerer via Forvalteren. Ifølge Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 2 og Den juridiske vejledning C.D.1.1.3, er en enhed kun et selvstændigt skattesubjekt, hvis den er en selvstændig juridisk enhed. Spørger fremhævede desuden en række forhold, der taler imod, at Fonden er et selvstændigt skattesubjekt og for, at den er transparent, herunder:

  • Overskuddet fordeles ikke efter kapitalindskud, men efter en vandfaldsmodel (skævdeling).
  • Fondens deltagere har et forholdsmæssigt medejerskab til Fondens underliggende aktiver.
  • Overskud udloddes løbende, jf. .
  • Der udstedes ikke aktier eller lignende certifikater.
  • Deltagernes ejerandele er ikke frit omsættelige, da overdragelse kræver samtykke fra Forvalteren, jf. .
  • Fonden afholder ikke generalforsamling, jf. .
  • Ejerkredsen kan ikke udvides efter den indledende kapitalrejsningsperiode.
  • Fonden har en forudbestemt levetid.
  • Fonden er skattemæssigt transparent efter fransk skatteret.

Spørger argumenterede endvidere for, at Fonden ikke er omfattet af den administrative praksisændring for danske værdipapirfonde, som i og styresignal fastslog, at disse i udgangspunktet er selvstændige skattesubjekter. Dette skyldes, at Fonden ikke organisatorisk fuldt ud svarer til en dansk værdipapirfond, hvilket understøttes af tidligere afgørelser vedrørende irske CCFer (, , , ) og tyske investeringsfonde (, , ).

Skattestyrelsens Indstilling

Skattestyrelsen var enig i spørgers opfattelse. De anførte, at den skatteretlige kvalifikation af en udenlandsk enhed som udgangspunkt følger den civilretlige kvalifikation. Selvom danske værdipapirfonde anses for selvstændige skattesubjekter, skal en udenlandsk enhed organisatorisk svare fuldt ud til en dansk værdipapirfond for at falde ind under denne praksis. Da Fonden adskiller sig ved, at overskuddet ikke fordeles efter kapitalindskud, men efter en vandfaldsmodel, og Fondens deltagere har et forholdsmæssigt medejerskab til de underliggende aktiver, kan praksis for værdipapirfonde ikke udstrækkes til Fonden. Da Fonden desuden ikke har civilretlig handleevne, indstillede Skattestyrelsen, at den skulle anses for transparent.

Skatterådets Afgørelse

Skatterådet bekræftede Skattestyrelsens indstilling. De fandt, at Fonden skulle anses for skattemæssigt transparent efter dansk ret. Begrundelsen var, at Fonden ikke er en juridisk person efter fransk ret og ikke har selvstændig handleevne. Desuden adskiller Fonden sig fra danske værdipapirfonde ved, at overskuddet ikke fordeles efter kapitalindskud, men efter en vandfaldsmodel, og at deltagerne har forholdsmæssigt medejerskab til de underliggende aktiver. Disse forhold betyder, at Fonden ikke organisatorisk svarer til en dansk værdipapirfond og derfor anses for skattemæssigt transparent.

Lignende afgørelser