Command Palette

Search for a command to run...

Fagforenings ydelser til selvstændige kredsforeninger var momsfritaget

Dato

21. maj 2025

Sagsnr

25-0119145

Emne

Moms og lønsumsafgift

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Skatterådet bekræftede, at en hovedfagforening (Spørger) momsfrit kunne levere en række ydelser til sine selvstændige, lokale kredsforeninger. Ydelserne blev betalt via et samdriftskontingent, som blev beregnet ud fra antallet af medlemmer i de enkelte kredsforeninger.

Faktiske forhold

Spørger er en hovedforening, hvis medlemmer er en række lokale kredsforeninger med egne CVR-numre og regnskaber. Spørger varetager overenskomstforhandlinger og leverer en række ydelser til kredsforeningerne, herunder:

  • Overenskomstforhandlinger og juridisk bistand
  • Fælles bogholderi, regnskab og IT-systemer
  • Bistand til kurser, medlemsrekruttering og drift af medlemshuse
  • Politisk interessevaretagelse og mentorordninger

Alle medarbejdere er ansat i Spørger, og organisationen har ikke til formål at skabe overskud.

Skatterådets vurdering og begrundelse

Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling. Først blev det fastslået, at Spørger og kredsforeningerne var selvstændige afgiftspligtige personer, da de var separate juridiske og økonomiske enheder. Derfor var ydelserne som udgangspunkt momspligtige.

Skatterådet vurderede herefter ydelserne op imod momslovens undtagelsesbestemmelser. Vurderingen blev delt op for forskellige typer af ydelser:

Fagforeningsmæssige ydelser Ydelser, der havde en nær tilknytning til det fagforeningsmæssige formål, blev anset for momsfritaget i henhold til Momsloven § 13, stk. 1, nr. 4. Dette omfattede bl.a. overenskomstforhandlinger, juridisk sagsbehandling, bistand til faglige kurser, medlemsrekruttering og politisk interessevaretagelse. Betingelserne om, at foreningen ikke arbejder med gevinst for øje, og at fritagelsen ikke skaber konkurrencefordrejning, var opfyldt.

Administrative ydelser De øvrige ydelser, såsom bogholderi, IT-drift og praktisk bistand til drift af medlemshuse, blev anset for generelle administrative ydelser. Disse havde ikke den fornødne nære tilknytning til det fagforeningsmæssige formål til at være omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 4.

Disse ydelser kunne heller ikke fritages efter bestemmelsen om selvstændige grupper (momslovens § 13, stk. 1, nr. 19), da betalingsmodellen med et samlet samdriftskontingent ikke opfyldte kravet om, at vederlaget præcist skulle svare til medlemmets andel af de fælles udgifter for de specifikke ydelser.

Til gengæld fandt Skatterådet, at de administrative ydelser var momsfritaget efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 21, som omhandler almenvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger. Betingelserne herfor var opfyldt, da:

  • Spørger havde et almennyttigt (fagforeningsmæssigt) formål.
  • Ydelserne blev leveret i forbindelse med foreningens aktiviteter.
  • Et eventuelt overskud ville udelukkende blive anvendt til formålet.
  • Fritagelsen ikke vurderedes at kunne fremkalde konkurrencefordrejning.

Da alle ydelserne enten var omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 4 eller nr. 21, kunne Spørger levere samtlige ydelser til kredsforeningerne momsfrit.

Lignende afgørelser