Command Palette

Search for a command to run...

Ejendomsværdiskat af udenlandsk fritidsejendom i sameje

Skatterådet har taget stilling til spørgsmål vedrørende skattemæssig kvalifikation af en forening, der ejer et sommerhus i udlandet, samt spørgsmål om ejendomsværdiskat og rentefradrag. Sagen omhandler en frivillig forening bestående af familiemedlemmer, som sammen har erhvervet et sommerhus i X-land til fritidsbrug uden erhvervsmæssig udlejning.

Skattemæssig kvalifikation af foreningen

Skatterådet bekræfter, at spørger er personligt medejer af den udenlandske ejendom, og at ejendommen ikke ejes af Foreningen som et selvstændigt skattesubjekt. Vurderingen bygger på en afgrænsning mellem selvstændigt skattepligtige foreninger og sammenslutninger uden selvstændig skattesubjektivitet (samejer), jf. Selskabsskatteloven § 1, stk. 1. Kriterier, der indikerer et sameje, omfatter blandt andet, at foreningens formål ikke er af ideel karakter, at optagelse af nye medlemmer kræver enstemmig vedtagelse, og at udtrædende medlemmer har krav på deres indskud og dermed en andel af foreningens formue. Dette er i overensstemmelse med praksis, herunder TfS 1990,30 LR og Skattedepartementets udtalelse i TfS 1984, 434 DEP. Byretsdommen ændrer ikke denne vurdering, da den omhandlede en andelsboligforening med andre vedtægtsmæssige forhold, især vedrørende fordeling af overskud ved salg.

Ejendomsværdiskat af udenlandsk ejendom

Da spørger i skattemæssig henseende anses for medejer af den udenlandske ejendom, skal der betales dansk ejendomsværdiskat. Ifølge Ejendomsværdiskatteloven § 2 omfatter skattepligten for fuldt skattepligtige personer også ejendomme beliggende i udlandet. Ejendommen er omfattet af Ejendomsværdiskatteloven § 4, stk. 1, nr. 11, som fritidsejendom i udlandet. Når ejendommen ejes i sameje, betales ejendomsværdiskatten af den andel, der svarer til den skattepligtiges ejerandel, jf. Ejendomsværdiskatteloven § 13. Dette er i tråd med tidligere afgørelser som og .

Indberetning i årsopgørelsen

Skatterådet afviser at give et bindende svar på spørgsmålet om, hvordan spørger skal indberette oplysningerne om samejet i årsopgørelsen. Dette skyldes, at Skatteforvaltningsloven § 21 kun giver mulighed for bindende svar om den skattemæssige virkning af en disposition, ikke om faktisk forvaltningsvirksomhed eller indberetningspligt. Dette er i overensstemmelse med praksis, herunder .

Fradrag for renteudgifter

Skatterådet bekræfter, at spørger kan fratrække sin procentvise andel af renteudgifterne til det udenlandske realkreditlån. Renteudgifter er fradragsberettigede efter Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra e, for den, der hæfter for gælden. Da Foreningen ikke anses for et selvstændigt skattesubjekt, er det de enkelte medlemmer, der anses for debitorer. Selvom lånedokumenter ikke er fremlagt, lægges det til grund, at medlemmerne hæfter pro rata for lånet, hvilket giver ret til fradrag for den del af renteudgifterne, de hæfter for. Dette understøttes af praksis som og .

Lignende afgørelser