Command Palette

Search for a command to run...

Skatterådet har taget stilling til en ikke-erhvervsdrivende fonds skattemæssige behandling af dens formål, udgifter og indtægter. Fonden er stiftet i henhold til fondsloven og er godkendt som almennyttig efter fondsbeskatningsloven og ligningsloven. Fonden rejser midler til både nationalt arbejde og en hovedorganisations internationale arbejde, og anvender alle overskud til fremme af sit formål.

Spørgsmål og Skatterådets Afgørelse

Skatterådet besvarede en række spørgsmål vedrørende Fondens skattemæssige status og fradragsret:

SpørgsmålSkatterådets Svar
1. Kan Fonden varetage almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål efter Fondsbeskatningsloven § 4, stk. 1?Ja
2. Kan Fondens indsamlings- og salgsudgifter fratrækkes som interne uddelinger efter Fondsbeskatningsloven § 4, stk. 1?Nej
3. Kan Fondens udgifter til løn og administration fratrækkes som interne uddelinger efter Fondsbeskatningsloven § 4, stk. 1?Ja, se dog indstilling og begrundelse
4. Kan Fondens udgifter til nationale aktiviteter fratrækkes som uddelinger efter Fondsbeskatningsloven § 4, stk. 1?Ja, se dog indstilling og begrundelse
5. Kan Fondens udgifter til internationale aktiviteter udført af hovedorganisationen fratrækkes som uddelinger efter Fondsbeskatningsloven § 4, stk. 1?Ja
6. Er Fonden rette indkomstmodtager af generelle donationer?Ja
7. Er Fonden rette indkomstmodtager af indtægter ved trepartsaftaler indgået med tredjepart?Ja
8. Er Fonden rette indkomstmodtager af donationer, hvor Fonden indgår aftalen, men hvor projekterne udføres af hovedorganisationen?Ja

Begrundelse for Afgørelserne

Almenvelgørende eller almennyttige formål (Spørgsmål 1)

Skatterådet bekræftede, at Fonden varetager almenvelgørende eller almennyttige formål. Dette skyldes, at Fonden allerede er godkendt i henhold til Ligningsloven § 8a, hvilket indebærer, at dens formål er anerkendt som almennyttigt. Denne vurdering er i overensstemmelse med retningslinjerne for lignende bestemmelser i Boafgiftsloven § 3, stk. 2 og Selskabsskatteloven § 3, stk. 2.

Indsamlings- og salgsudgifter (Spørgsmål 2)

Skatterådet afviste, at Fondens indsamlings- og salgsudgifter kan fratrækkes som interne uddelinger. Disse udgifter betragtes som driftsomkostninger, der afholdes for at sætte Fonden i stand til at opnå indtægter og dermed finansiere sine formål, jf. Fondsbeskatningsloven § 3. Uddelinger er derimod ydelser, der afholdes for faktisk at realisere Fondens vedtægtsbestemte formål, jf. Fondsbeskatningsloven § 4. Det er uden betydning, at Fondens vedtægter angiver indsamling og salg som en del af formålet. Praksis, herunder og , understøtter, at udgifter til indtægtsgenererende aktiviteter er driftsomkostninger. Den del af udgifterne, der kan henføres til erhvervsmæssig indkomst (f.eks. salg fra netbutik), behandles som driftsudgifter i den erhvervsmæssige indkomst, jf. Selskabsskatteloven § 1, stk. 4.

Løn- og administrationsudgifter (Spørgsmål 3)

Skatterådet bekræftede delvist, at disse udgifter kan fratrækkes som interne uddelinger. Kun den del af udgifterne, der direkte kan henføres til opfyldelsen af Fondens almennyttige formål, kan fradrages som uddelinger. Løn til støttefunktioner (f.eks. økonomi, HR, IT, ledelsessekretariat) og den del af løn- og administrationsudgifterne, der vedrører indsamlings- og salgsaktiviteter, anses for driftsomkostninger. Dette er i tråd med praksis, herunder og , som skelner mellem løn til direkte formålsopfyldelse og løn til støttefunktioner, jf. også .

Nationale aktiviteter (Spørgsmål 4)

Udgifter til nationale aktiviteter, såsom informationsaktiviteter, kan fratrækkes som uddelinger, da de direkte realiserer Fondens vedtægtsbestemte formål. Dog gælder samme sondring som i spørgsmål 2, så udgifter til indsamlings- og salgsaktiviteter inden for nationale aktiviteter fortsat er driftsudgifter.

Internationale aktiviteter (Spørgsmål 5)

Fondens udgifter til internationale aktiviteter, primært udført af hovedorganisationen inden for katastrofehjælp og udviklingsprojekter, kan fratrækkes som uddelinger. Disse betragtes som eksterne uddelinger, der direkte opfylder Fondens almennyttige formål, jf. .

Rette indkomstmodtager (Spørgsmål 6, 7 og 8)

Skatterådet bekræftede, at Fonden er rette indkomstmodtager i alle tre scenarier. Princippet om rette indkomstmodtager, jf. Statsskatteloven § 4, stk. 1, fastslår, at indtægter skal henføres til det skattesubjekt, der har et retligt krav på indtægten. Dette gælder for:

  • Generelle donationer: Fonden modtager disse ikke-øremærkede donationer og beslutter selv fordelingen, hvilket giver Fonden det retlige krav.
  • Trepartsaftaler: Fonden er aftalepart og modtager donationen direkte, selvom hovedorganisationen bidrager med ekspertise eller udfører projekterne. Fonden ejer aftalen og har det retlige krav.
  • Donationer, hvor Fonden indgår aftalen, men projekter udføres af hovedorganisationen: Fonden har det obligationsretlige krav på at modtage betalingen i henhold til kontrakten, uanset at projektet udføres af hovedorganisationen.

Lignende afgørelser