Fradrag for tab på udlån fra fond
Dato
6. oktober 2022
Sagsnr
21-1035545
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
En fond anmodede Skatterådet om at bekræfte, at tab på udlån, som fonden foretager, kan behandles som en fradragsberettiget uddeling efter fondsbeskatningsloven. Fonden har til formål at styrke en specifik regions position som et attraktivt sted for […], hvilket sker ved at tiltrække og fastholde […]. Dette formål opfyldes i praksis ved at yde lån til […], der benytter sig af […].
Baggrund og spørgsmål
Fonden havde tidligere opnået et bindende svar fra SKAT (nu Skattestyrelsen) i 2013, som bekræftede, at tab på udlån skattemæssigt skulle behandles som en fradragsberettiget uddeling i henhold til Fondsbeskatningsloven § 4, og at forbrug af den vedtægtsbestemte bundne kapital (tabet på udlånet) skulle indtægtsføres skattemæssigt. Denne praksis sikrede skattemæssig symmetri. Med vedtagelsen af L 27 (folketingsåret 2016-17), som ophævede fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger, opstod der usikkerhed om den skattemæssige neutralitet for ikke-almennyttige fonde. Fonden ønskede derfor at få bekræftet, at et tab på udlån fortsat ville være en fradragsberettiget uddeling efter fondsbeskatningslovens § 4. Subsidiært ønskede fonden bekræftet, at tabet kunne fradrages som tab på en fordring efter kursgevinstloven, hvis det første spørgsmål blev besvaret benægtende.
Skattestyrelsens vurdering og Skatterådets afgørelse
Skattestyrelsen vurderede, at fonden er en erhvervsdrivende fond omfattet af Fondsbeskatningsloven § 1, stk. 1, nr. 1. Selvom udlån, kaution eller anden sikkerhedsstillelse normalt ikke anses for en uddeling, kan tab på lån, der er ydet til opfyldelse af en fonds formål, efter omstændighederne betragtes som uddelinger. Dette er i overensstemmelse med tidligere praksis, herunder og , hvor tab på udlån blev karakteriseret som uddelinger, når de tjente fondens formål.
Skattestyrelsen fandt, at fondens tab på udlån rent faktisk afholdes til opfyldelse af fondens vedtægtsbestemte formål, nemlig at styrke det kunstneriske og kulturelle miljø i regionen. Uddelingerne blev anset for at være almennyttige, da de opfyldte følgende kriterier:
- Kredsen af modtagere er afgrænset efter retningslinjer af objektivt præg.
- Uddelingerne kommer en vis videre/ubestemt kreds til gode.
- Formålet kan ud fra en almindelig fremherskende opfattelse karakteriseres som nyttigt, idet kunstneriske og kulturelle formål er anerkendt som almennyttige.
På baggrund af denne vurdering indstillede Skattestyrelsen, at tab på udlån skulle anses for fradragsberettigede uddelinger efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1. Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse. Som følge heraf bortfaldt spørgsmålet om fradrag efter kursgevinstloven.
Lignende afgørelser