Command Palette

Search for a command to run...

Skattemæssigt hjemsted ved arbejde i Tyskland

Dato

3. april 2023

Sagsnr

22-1006580

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

En person, der er fuldt skattepligtig til Danmark, planlægger at flytte til Tyskland for at påbegynde et tidsubegrænset erhvervsarbejde for et kinesisk selskab med en filial i Tyskland. Selvom ægtefællen forbliver boende i Danmark, og den danske bolig fortsat er til rådighed, hvilket opretholder fuld dansk skattepligt, har Skatterådet bekræftet, at spørger får skattemæssigt hjemsted i Tyskland i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland.

Faktiske Forhold

Spørger er dansk statsborger og fuldt skattepligtig til Danmark, hvor han hidtil har boet med sin familie og haft beskæftigelse. Han har modtaget et tilbud om en tidsubegrænset stilling hos et kinesisk selskab, der har en filial i Tyskland. Arbejdet, der primært omfatter salg og rådgivning til kunder i Tyskland, vil blive udført fra en bolig og et arbejdssted stillet til rådighed af det kinesiske selskab i Tyskland. Spørger forventer at bo, arbejde og hovedsageligt opholde sig i Tyskland på ubestemt tid, mens ægtefællen fortsat vil bo i parrets hidtidige bolig i Danmark.

Skattemæssigt Hjemsted

På grund af den fortsatte rådighed over boligen i Danmark via ægtefællen, bevarer spørger sin fulde skattepligt til Danmark i henhold til Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 1. Da spørger også bliver fuldt skattepligtig til Tyskland, opstår der dobbeltdomicil. For at afgøre det skattemæssige hjemsted anvendes Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland § 4.

Skattestyrelsen vurderede først kriteriet om "midtpunkt for livsinteresser" (artikel 4, stk. 2, litra a). Selvom spørger vil have stærke økonomiske interesser i Tyskland (arbejde, administration af aktiver) og personlige interesser (sociale aktiviteter, sport), vil han også have stærke personlige interesser i Danmark (ægtefælle). På baggrund af en helhedsvurdering fandt Skattestyrelsen, at det ikke med tilstrækkelig sikkerhed kunne fastslås, hvor midtpunktet for livsinteresser var placeret, jf. OECD's kommentar 10 til artikel 4.

Herefter blev kriteriet om "sædvanligt ophold" (artikel 4, stk. 2, litra b) anvendt. Spørger forventer at opholde sig i Tyskland i mindst 240 dage i 2023 og i langt overvejende grad mere i Tyskland end i Danmark i de efterfølgende år. Med henvisning til praksis, herunder , , , , og , fandt Skattestyrelsen, at spørger måtte anses for skattemæssigt hjemmehørende i Tyskland, da han sædvanligvis vil opholde sig der. Skatterådet tiltrådte denne indstilling.

Beskatning af Indkomst

Da spørger får skattemæssigt hjemsted i Tyskland, er Danmark kildeland. Vederlaget, som spørger modtager fra sin kinesiske hvervgiver for arbejde udført i Tyskland, skal derfor ikke beskattes i Danmark. Dette følger af Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland § 15, stk. 1, som fastslår, at løn for arbejde udført i en kontraherende stat (her Tyskland) kun beskattes i denne stat, hvis personen er hjemmehørende der. Skattestyrelsen bemærkede, at der er tale om en triangulær situation (Danmark, Tyskland, Kina), men at dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland skal anvendes, jf. og . Skatterådet bekræftede, at indkomsten ikke skal beskattes i Danmark.

Lempelse efter Ligningsloven § 33 A

Spørgsmålet om lempelse efter ligningslovens § 33 A bortfaldt, da spørgsmål 1 og 2 blev besvaret bekræftende.

Lignende afgørelser