Skattemæssigt hjemsted ved ægtefælles flytning
Dato
10. februar 2023
Sagsnr
22-0811209
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Skatterådet har taget stilling til spørgsmålet om en dansk statsborgers skattemæssige hjemsted i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland, efter at spørgers ægtefælle og yngste barn flytter fra Tyskland til Danmark. Spørger, der er direktør i et tysk datterselskab af en dansk koncern, har siden 2018 boet og arbejdet i Tyskland med sin familie. Han ejer to boliger og et sommerhus i Danmark, hvor hans ældste børn bor, og hvor ægtefællen planlægger at flytte ind i en af ejerboligerne i starten af 2023. Spørger vil fortsat bo og arbejde i Tyskland, men forventer at opholde sig ca. 100 dage i Danmark, 200 dage i Tyskland og 65 dage i øvrige lande årligt. Ægtefællen og børnene vil fortsat besøge spørger i Tyskland, og ægtefællen forventes at opholde sig 30% af tiden i Tyskland.
Faktiske Forhold og Spørgers Opfattelse
Spørger er fuldt skattepligtig i både Danmark og Tyskland, hvilket skaber dobbeltdomicil. Spørger har en lejebolig i Tyskland og ejerboliger i Danmark. Spørger mener, at hans midtpunkt for livsinteresser fortsat er i Tyskland på grund af hans ansættelse, primære opholdssted og økonomiske interesser, selvom hans familie flytter til Danmark. Han argumenterer for, at hans indtægt fra Tyskland er den primære forsørgelseskilde for familien, og at han har etableret venskaber og fritidsinteresser (fitnesscenter) i Tyskland. Han er også medlem af en golfklub i Danmark, men har ikke spillet der i årevis.
Skattestyrelsens Vurdering af Midtpunkt for Livsinteresser
Skattestyrelsen vurderede, at spørgers situation medførte dobbeltdomicil. Ifølge Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Tyskland § 4, stk. 2, litra a) skal en person med fast bolig i begge stater anses for hjemmehørende i den stat, hvor vedkommende har de stærkeste personlige og økonomiske forbindelser (midtpunkt for livsinteresser). Skattestyrelsen anerkendte, at spørger har stærke økonomiske interesser i Tyskland (arbejde som direktør, primær indkomst) og stærke personlige interesser i Danmark (ægtefælle og børn bosiddende her). Dog vil samværet med familien i høj grad også finde sted i Tyskland, da ægtefællen og børnene forventes at besøge spørger der regelmæssigt. Skattestyrelsen fandt, at det ikke med fornøden sikkerhed kunne fastslås, i hvilken af de to stater spørger havde midtpunkt for sine livsinteresser. Dette skyldes, at både de personlige og økonomiske interesser var væsentligt fordelt mellem de to lande. Skattestyrelsen henviste til lignende sager, hvor midtpunktet for livsinteresser ikke kunne fastslås, herunder , og . Sagen blev differentieret fra , da spørgers midtpunkt for livsinteresser tidligere var flyttet til Tyskland, og familiens samvær i højere grad ville finde sted i Tyskland.
Skattestyrelsens Vurdering af Sædvanligt Ophold og Afgørelse
Da midtpunktet for livsinteresser ikke kunne fastslås, skulle spørgsmålet afgøres efter Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Tyskland § 4, stk. 2, litra b), som fastslår, at personen anses for hjemmehørende i den stat, hvor vedkommende sædvanligvis har ophold. Skattestyrelsen lagde vægt på spørgers forventede opholdsmønster:
Land | Antal dage |
---|---|
Danmark | 100 |
Tyskland | 200 |
Øvrige | 65 |
Da spørger forventes at opholde sig væsentligt flere dage i Tyskland end i Danmark, fandt Skattestyrelsen, at han sædvanligvis vil have ophold i Tyskland. Dette er i overensstemmelse med tidligere praksis, herunder , , , og . Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse. Det betyder, at spørger fortsat vil have skattemæssigt hjemsted i Tyskland, og Danmark vil være kildeland for eventuelle indtægter, som Danmark har beskatningsret til ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomsten.
Lignende afgørelser