Command Palette

Search for a command to run...

Registreringsafgift af udvidet garanti

Dato

16. november 2022

Sagsnr

22-0254931

Emne

Afgift

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Skatterådet har taget stilling til, hvorvidt forhandleres salg af en udvidet garanti ved køb af nye biler er omfattet af undtagelsesbestemmelsen i registreringsafgiftsloven og dermed ikke skal indgå i den registreringsafgiftspligtige værdi. Motorstyrelsen indstillede, og Skatterådet tiltrådte, at dette ikke er tilfældet.

Faktiske forhold

Spørger tilbyder en udvidet garanti ved køb af nye biler, som supplement til den almindelige toårige garanti. Den udvidede garanti er en kontraktuel aftale, der dækker en periode på minimum […] år ud over den almindelige garantiperiode. Den kan kun købes sammen med en ny bil mod et engangsgebyr, så længe køretøjet ikke er leveret til kunden. Garantien følger køretøjet ved videresalg. Forhandleren er garant over for kunden, men Spørger (fabrikanten) afholder alle omkostninger i henhold til gyldige krav via en "Hold Harmless Agreement" med importøren og forhandlerne, hvilket betyder, at Spørger i sidste ende bærer den økonomiske risiko.

Spørgers opfattelse

Spørger mener, at den udvidede garanti ikke skal medregnes i den registreringsafgiftspligtige værdi i henhold til Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 3, 2. pkt.. Bestemmelsen undtager ekstraudstyr, der leveres af forhandleren efter særskilt aftale, og hvor montering eller udførelse af arbejdet ikke foretages af fabrikations- eller importørvirksomheden. Spørger fremhæver, at det er forhandleren, der er aftalepart med kunden og den direkte modpart ved krav. Selvom der foreligger "Hold Harmless Agreements", der placerer den økonomiske risiko hos fabrikanten, mener Spørger, at det afgørende er, hvem der direkte yder garantien over for kunden, og hvem der udfører arbejdet. Spørger henviser til Den juridiske vejledning, der angiver, at særlige garantiordninger kan fritages, "så længe garantien ikke ydes af fabrikations- eller importørvirksomheden". Spørger mener, at dette skal forstås som, at fabrikanten eller importøren ikke må være aftalepart med køberen. Spørger differentierer desuden sagen fra , da den omhandlede forsikringsydelse ikke var en sædvanlig eller naturlig ydelse ved bilsalg, i modsætning til en udvidet garanti.

Motorstyrelsens indstilling og begrundelse

Motorstyrelsen vurderer, at den udvidede garanti ikke opfylder betingelserne for at blive holdt uden for den afgiftspligtige værdi efter Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 3, 2. pkt.. For at undtagelsen kan anvendes, skal tre betingelser være opfyldt:

  • Det leveres af forhandleren i forbindelse med salg til bruger.
  • Det leveres af forhandleren efter særskilt aftale.
  • Montering eller udførelse af arbejdet må ikke foretages af fabrikations- eller importørvirksomheden.

Motorstyrelsen anerkender, at de to første betingelser er opfyldt. Dog vurderes det, at den tredje betingelse ikke er opfyldt, da garantien reelt ydes af Spørger (fabrikanten). Motorstyrelsen lægger vægt på, at det afgørende moment i vurderingen af, hvem der reelt yder garantien, er afdækningen af den økonomiske risiko. Da Spørger via "Hold Harmless Agreement" afholder alle omkostninger forbundet med garantikrav, påhviler den økonomiske risiko alene Spørger.

Motorstyrelsen konkluderer derfor, at betalingen for den udvidede garanti skal medregnes til den afgiftspligtige værdi i henhold til hovedreglen i Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1, 1. pkt.. Dette skyldes, at betalingen er en del af brugerens købspris, og der er en klar sammenhæng mellem køretøjet og den udvidede garanti, da den kun kan tilvælges i forbindelse med købet af køretøjet. Denne vurdering understøttes af principperne fra , hvor en forsikringspræmie, der var knyttet til bilkøbet og betalt samlet, skulle indgå i den afgiftspligtige værdi.

Skatterådets afgørelse

Skatterådet tiltrådte Motorstyrelsens indstilling og begrundelse.

Lignende afgørelser