SICAV-RAIF S.A skattemæssig behandling
Dato
17. august 2022
Sagsnr
22-0236923
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Skatterådet har taget stilling til den danske skattemæssige kvalifikation af et luxembourgsk investeringsselskab, H SICAV-RAIF S.A., og dets status som investeringsselskab efter aktieavancebeskatningsloven.
Faktiske Forhold
Spørger er ved at markedsføre H SICAV-RAIF S.A. (herefter "Selskabet") over for danske investorer og ønsker klarhed over den danske skattemæssige kvalifikation. Selskabet er et luxembourgsk selskab med begrænset hæftelse (Société anonyme, sammenligneligt med et dansk A/S), der kvalificerer som en SICAV-RAIF under luxembourgske regler. Det adskiller sig fra en SIF ved ikke at være direkte underlagt kontrol fra det luxembourgske finanstilsyn (CSSF).
Selskabets formål er at investere i to infrastrukturfonde (etableret som SCSp'er), der videreinvesterer i infrastrukturprojekter i bl.a. USA og Europa. Det er lagt til grund, at Selskabet ikke har bestemmende indflydelse i de underliggende investeringer, og at infrastrukturfondene investerer i værdipapirer mv.
Selskabets væsentlige karakteristika omfatter:
- Kapitalejere hæfter alene for den indskudte kapital.
- Aktiekapitalen kan variere uden ændring af stiftelsesdokumentet.
- Kapitalandele er opdelt i aktieklasser med stemmerettigheder og forskellige rettigheder.
- Nye kapitalandele kan udstedes, og investorer kan løbende tegne.
- Kapitalandelene er omsættelige med visse restriktioner, herunder ledelsens godkendelse.
- Kapitalejerne kan tilbagesælge deres andele til Selskabet til indre værdi (NAV) under nærmere fastsatte betingelser og med godkendelse fra Administratoren.
- Selskabet ledes af en bestyrelse på mindst 3 medlemmer, valgt og afsat af generalforsamlingen.
- Bestyrelsen har bred kompetence til at lede Selskabet og kan uddelegere dele af ledelsen til en Administrator.
- Selskabets regnskabsår følger kalenderåret, og regnskabet skal revideres og godkendes på generalforsamlingen.
- Bestyrelsen kan løbende træffe beslutning om ekstraordinære udbytteudlodninger pro rata.
- Generalforsamlingen kan beslutte at likvidere Selskabet, hvorefter aktiver fordeles pro rata.
Spørger oplyste, at Selskabet endnu ikke havde foretaget investeringer, og at det derfor ikke kunne dokumenteres, at de underliggende infrastrukturfonde alene investerede i værdipapirer mv. Spørger var dog indforstået med, at spørgsmål 2 ikke ville være bindende uden denne forudsætning.
Spørgsmål og Skattestyrelsens Indstilling
Spørgsmål 1: Kan det bekræftes, at H SICAV-RAIF S.A. efter danske skatteregler skal anses for et selvstændigt skattesubjekt?
Skattestyrelsen indstillede, at spørgsmål 1 besvares med "Ja". Begrundelsen var, at Selskabet opfylder betingelserne i selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 2, da ingen af deltagerne hæfter personligt, og overskuddet fordeles i forhold til den indskudte kapital. Desuden opfylder Selskabet en række praksisskabte kriterier for selvstændige skattesubjekter, herunder at have indskudskapital, selvstændige vedtægter, særskilt regnskab, særskilte foreningsorganer og mulighed for udvidelse af medlemskredsen.
Spørgsmål 2: Kan det bekræftes, at H SICAV-RAIF S.A. er et investeringsselskab efter aktieavancebeskatningslovens § 19?
Skattestyrelsen indstillede, at spørgsmål 2 afvises. Begrundelsen var, at en besvarelse af et bindende svar forudsætter, at sagens faktum er tilstrækkeligt præcist beskrevet. Selvom Spørger forudsatte, at de underliggende infrastrukturfonde alene investerede i værdipapirer mv., fremgik det af Selskabets Offering Memorandum, artikel 5, at investeringsobjekterne ville være en bred vifte af infrastrukturaktiver. Denne uoverensstemmelse skabte for stor usikkerhed om sagens faktum til, at spørgsmålet kunne besvares med fornøden sikkerhed, jf. skatteforvaltningsloven § 24, stk. 2. Skattestyrelsen henviste også til skatteforvaltningsloven § 21, stk. 1, vedrørende betingelserne for bindende svar.
Skatterådets Afgørelse og Begrundelse
Spørgsmål 1: Ja.
Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling. Selskabet opfylder kriterierne for et selvstændigt skattesubjekt, jf. Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 2. Dette understøttes af praksis, herunder og , hvor lignende luxembourgske enheder blev anset for selvstændige skattesubjekter. De afgørende momenter var ingen personlig hæftelse, overskudsfordeling i forhold til indskudt kapital, selvstændige vedtægter, særskilt regnskab, særskilte foreningsorganer, mulighed for udvidelse af medlemskredsen, bestemmelse om formue ved udtræden/opløsning og indskudskapital.
Spørgsmål 2: Afvises.
Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling om at afvise spørgsmålet. Begrundelsen var, at der ikke var tilstrækkelig dokumentation for, at de underliggende infrastrukturfonde alene investerer i værdipapirer mv. Selskabets Offering Memorandum, artikel 5, angiver, at investeringerne omfatter en bred vifte af infrastrukturaktiver, hvilket strider mod Spørgers forudsætning. Denne manglende præcision i sagens faktum betød, at spørgsmålet ikke kunne besvares med den fornødne sikkerhed, jf. Skatteforvaltningsloven § 24, stk. 2.
Lignende afgørelser