Momsfritagelse for forvaltning af investeringsforeninger
Dato
7. juni 2022
Sagsnr
20-0776569
Emne
Moms og lønsumsafgift
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Lovreferencer
Spørger påtænker at etablere en kapitalforening med flere afdelinger, der skal fungere som alternative investeringsfonde (AIF'er) og investere i likvide midler og finansielle instrumenter. Disse afdelinger vil indkøbe forvaltningsydelser fra eksterne leverandører etableret i andre EU-medlemsstater. Skatterådet skulle vurdere, om disse ydelser er momsfritaget, når afdelingerne har henholdsvis uafhængige investorer og koncernforbundne investorer.
Faktiske Forhold
Spørger vil etablere en kapitalforening med afdelinger, der skal skabe afkast ved investering i finansielle instrumenter. Afdelingerne vil indgå aftale med en forvalter, der har tilladelse efter § 6 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., og etableres som AIF'er. Investorkredsen forventes at ændre sig og udvides, og kan inkludere erhvervsdrivende fonde og selskaber, potentielt med koncernrelationer. De påtænkte afdelinger vil indkøbe forvaltningsydelser fra eksterne leverandører i andre medlemsstater. Det er lagt til grund, at de indkøbte ydelser er omfattet af begrebet "forvaltning" i Momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra f.
Spørgsmål 1: Momsfritagelse ved uafhængige investorer
Spørger ønskede bekræftet, at der ikke skal afregnes moms (reverse charge) for forvaltningsydelser til afdelinger med to eller flere uafhængige investorer. Skatterådet bekræftede dette med et "Ja".
For at en ydelse er momsfritaget efter Momsloven § 13, stk. 1, nr. 11, litra f, skal ydelserne være porteføljeforvaltning, og de skal leveres til en juridisk enhed, der opfylder de momsretlige betingelser for at være en investeringsforening. Da det er lagt til grund, at ydelserne er porteføljeforvaltning, var fokus på, om afdelingerne er "investeringsforeninger".
Enheder, der ikke er omfattet af UCITS-direktivet, kan anses for investeringsforeninger, hvis de udviser lignende kendetegn og konkurrerer med UCITS-institutter. Dette vurderes ud fra fem betingelser, som Skattestyrelsen og Skatterådet fandt opfyldt for afdelinger med to eller flere uafhængige investorer:
- Kollektiv investering: Opfyldt, da der er minimum to investorer i de enkelte afdelinger, hvilket er i overensstemmelse med dansk praksis ().
- Risikospredning: Opfyldt, da midlerne investeres i en række forskellige værdipapirer og finansielle aktiver (f.eks. aktier, investeringsbeviser, derivater) ud fra princippet om risikospredning.
- Investorer bærer risiko: Opfyldt, da investorerne bærer den fulde investeringsrisiko, og afkastet afhænger udelukkende af investeringerne uden garanti.
- Særligt statsligt tilsyn: Opfyldt, da afdelingerne forvaltes af en forvalter med tilladelse efter § 6 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde, hvilket Finanstilsynet anser for et tilstrækkeligt indirekte tilsyn.
- Konkurrencebetingelser: Opfyldt, da afdelingerne fremviser sammenlignelige træk og konkurrerer med UCITS-investeringsinstitutter.
Spørgsmål 2: Momsfritagelse ved koncernforbundne investorer
Spørger ønskede bekræftet, at der heller ikke skal afregnes moms (reverse charge) for forvaltningsydelser til afdelinger, hvor investorerne har koncernrelationer. Skatterådet besvarede dette med et "Nej".
Skattestyrelsen vurderede, at betingelsen om "kollektiv investering" ikke er opfyldt, når investorerne er koncernforbundne. Selvom dansk momsretlig praksis kræver mindst to investorer for kollektiv investering, har Skattestyrelsen den opfattelse, at koncernforbundne selskaber skal anses for én investor i denne sammenhæng. Dette understøttes af fortolkningen i anden national lovgivning, såsom aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 2, og selskabsskattelovens § 1, stk. 7, hvor koncernforbundne deltagere regnes som én.
Skattestyrelsen anerkendte, at momsfritagelser er selvstændige EU-retlige begreber, der skal fortolkes indskrænkende, jf. bl.a. . Dog argumenterede Skattestyrelsen, at i mangel af specifik EU- eller dansk momsretlig praksis for definitionen af "investor" i relation til koncernforhold, bør begrebet fortolkes i overensstemmelse med den normale fiskale fortolkning. Spørgers argument om, at national skatteret er irrelevant, blev afvist, da EU-Domstolens dom i kun vedrørte fradragsret for indbetalinger og ikke definitionen af "investor".
Da betingelsen om kollektiv investering ikke blev anset for opfyldt, fandt Skattestyrelsen og Skatterådet også, at betingelsen om at være undergivet de samme konkurrencebetingelser og appellere til den samme kreds af investorer som UCITS-investeringsinstitutter heller ikke var opfyldt.
Konklusion
Skatterådet bekræftede, at Spørger ikke skal afregne moms (reverse charge) for indkøb af forvaltningsydelser til afdelinger med to eller flere uafhængige investorer. Derimod skal der afregnes moms, når investorerne i afdelingerne er koncernforbundne, da disse i momsmæssig henseende anses for én investor, og dermed ikke opfylder kravet om kollektiv investering.
Lignende afgørelser