Command Palette

Search for a command to run...

Selskabet anmodede Skatterådet om godkendelse af en nedsat pensionsudbetalingsalder på 62 år for sit flyvende personale, herunder kabinepersonale og piloter, i forbindelse med arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger.

Faktiske forhold og begrundelse

Selskabet, der leverer kabinepersonale og piloter til koncernens flyselskab, begrundede anmodningen med de særlige arbejdsbetingede belastninger og aldersrestriktioner, som det flyvende personale udsættes for. Disse omfatter:

  • Aldersrestriktioner for piloter: Ifølge European Aviation Safety Agency (EASA) må kun én pilot over 60 år være i cockpittet på et civilt luftfartøj, og piloter må ikke føre fly i kommerciel luftfart efter det fyldte 65. år. Dette medfører driftsmæssige begrænsninger og helbredskrav, der nødvendiggør en lavere pensionsalder.
  • Kosmisk stråling: Flyvning i 10-12 km højde udsætter personalet for kosmisk stråling, der er 50-400 gange højere end ved havoverfladen, og stiger med flyvehøjden samt ved flyvning over polare egne. Selvom doserne er under gældende grænseværdier, er der dokumenteret forhøjet risiko for visse kræftformer.
  • Indeklima: Lav luftfugtighed i kabinen fører til udtørring af slimhinder og forhøjet forekomst af øre-, næse- og halsproblemer.
  • Begrænsede fysiske udfoldelsesmuligheder: Piloter er stillesiddende, mens kabinepersonale udfører arbejde med tunge vogne og i særlige arbejdsstillinger, hvilket fører til rygproblemer og nedslidning i bevægeapparatet.
  • Støj: Vedvarende støj fra klimaanlæg kan påvirke stressniveauet.
  • Kulde og træk: Fra døre og vinduer.
  • Høreskadende støj: F.eks. tinnitus.

Selskabet fremhævede, at disse belastninger medfører betydelig nedslidning og øger risikoen for uarbejdsdygtighed, hvilket gør det vanskeligt for personalet at fungere på arbejdsmarkedet ved den almindelige pensionsudbetalingsalder. Selskabet har indgået pensionsaftaler med personalet om pensionering ved det 62. år og ønsker Skatterådets godkendelse heraf. Det blev også anført, at flere af koncernens konkurrenter allerede har fået godkendt en lavere pensionsalder for lignende medarbejdergrupper, hvilket er afgørende for at kunne fastholde personale.

Skattestyrelsens indstilling og Skatterådets afgørelse

Skattestyrelsen bemærkede, at den generelle pensionsudbetalingsalder fra 1. januar 2018 er 3 år før folkepensionsalderen, jf. Pensionsbeskatningsloven § 1 a, stk. 1. Folkepensionsalderen fremgår af Lov om social pension § 1 a og indekseres i forhold til levetiden. Overgangsregler for ordninger oprettet før 1. maj 2007 fremgår af Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, lov om en arbejdsmarkedsfond og kildeskatteloven § 4, stk. 4, og for ordninger oprettet i perioden 1. maj 2007 til 31. december 2017 af Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love § 8, stk. 4.

Skatterådets hjemmel til at godkende en lavere pensionsudbetalingsalder findes i Pensionsbeskatningsloven § 2, stk. 1 (livsvarig alderspension), Pensionsbeskatningsloven § 8, stk. 1 (rateforsikring), Pensionsbeskatningsloven § 10, stk. 1 (kapitalforsikring), Pensionsbeskatningsloven § 11 a, stk. 1 (rateopsparing) og Pensionsbeskatningsloven § 12, stk. 1 (opsparing i pensionsøjemed). Forarbejderne til pensionsbeskatningsloven indikerer, at dispensation kan gives til arbejdstagere med særligt anstrengende eller opslidende arbejde, med piloter som et nævnt eksempel.

Skattestyrelsen henviste til tidligere praksis, hvor Ligningsrådet/Skatterådet har godkendt lavere pensionsaldre for lignende medarbejdergrupper i kommercielle luftfartsselskaber. Eksempler inkluderer:

  • Piloter i Pilot Services Danmark ApS (62 år), jf. .
  • Kabineledere, stewarder og stewardesser i Cabin Services DK ApS (62 år), jf. .
  • Statsansatte flyveledere under luftfartsvæsen (55 år), jf. .
  • Piloter, stewarder, stewardesser, pursers i Maersk-air (55 år).
  • Piloter, stewarder og stewardesser i SAS (55 år).

Skattestyrelsen vurderede, at selskabets dokumentation for arbejdsbetingede belastninger, herunder kosmisk stråling og særlige arbejdsforhold, samt EASA's aldersgrænser for piloter, berettiger til dispensation. Da de arbejdsbetingede lidelser for selskabets flyvende personale antages at være de samme som for andre luftfartsselskaber med godkendt nedsat pensionsalder, og der er fast praksis på området, indstillede Skattestyrelsen, at anmodningen imødekommes.

Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse. Den nedsatte pensionsudbetalingsalder gælder udelukkende for arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger, der er indgået under ansættelsesforholdet i selskabet. Ved fratræden bevares den nedsatte pensionsalder for den eksisterende ordning, men en videreført ordning hos en ny arbejdsgiver anses som en ny ordning med almindelige vilkår, medmindre den også omfattes af en godkendelse.

Lignende afgørelser