Godkendelse af nedsat pensionsalder for piloter
Dato
10. november 2023
Sagsnr
23-0963312
Emne
Skat
Type
Afgørelse
Henvisning
Dokument
Skatterådet har godkendt en anmodning fra H1 og H2 om at nedsætte pensionsudbetalingsalderen til 55 år for piloter og til 55 år (subsidiært 62 år) for kabinepersonale. Anmodningen blev indgivet med henvisning til pensionsbeskatningslovens bestemmelser om dispensation fra den almindelige pensionsudbetalingsalder.
Faktiske forhold
H1 og H2 er selskaber i G-koncernen, som ejes af G1. Piloter ansat i H1 og H2 er omfattet af et tredobbelt ansættelsesforhold, hvilket betyder, at de også er ansat i G2 og de dertil hørende driftsselskaber (G7 for H1 og G8 for H2). Dette tredobbelte ansættelsesforhold og en 5-Partsaftale om fælles karriereveje medfører, at piloterne forventes at skifte mellem de forskellige selskaber i koncernen gennem deres karriereforløb.
Spørgers begrundelse
Spørgerne anførte, at G2 allerede har fået godkendt en pensionsalder på 55 år for piloter og kabinepersonale, og at den nye struktur med H1 og H2 nødvendiggør en tilsvarende godkendelse for disse selskaber. Begrundelsen for den lavere pensionsalder er de særlige arbejdsbetingede belastninger, som flyvende personale udsættes for:
- Kosmisk stråling: Personer, der flyver i 10-12 km højde, udsættes for 50-400 gange højere kosmisk stråling end ved havoverfladen.
- Indeklima: Lav luftfugtighed i flykabinen fører til forhøjet forekomst af øre-, næse- og halsproblemer.
- Begrænsede muligheder for fysisk udfoldelse: Stillesiddende arbejde for piloter og anstrengende arbejdsstillinger for kabinepersonale fører til rygproblemer og nedslidning i bevægeapparatet.
- Støj: Støjniveauet kan påvirke stressniveau og forårsage tinnitus.
For piloter henvises desuden til aldersrestriktioner i henhold til Lov om luftfart og European Aviation Safety Agency (EASA) regler, som foreskriver, at kun én pilot over 60 år må være i cockpittet på et civilt luftfartøj, og at piloter over 65 år ikke må føre fly i kommerciel luftfart. Det er i koncernens driftsmæssige interesse, at piloterne uhindret kan skifte mellem selskaberne uden at pensionsudbetalingsalderen bliver en hindring.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Skattestyrelsen bemærkede, at den almindelige pensionsudbetalingsalder er 3 år før folkepensionsalderen, jf. pensionsbeskatningsloven § 1 a. Folkepensionsalderen fastsættes i henhold til Lov om social pension § 1 a. For ordninger oprettet før 1. maj 2007 er tidligste udbetaling 60 år, jf. blandt andet pensionsbeskatningsloven § 2, stk. 1, pensionsbeskatningsloven § 8, stk. 1, pensionsbeskatningsloven § 10, stk. 1, pensionsbeskatningsloven § 11 a, stk. 1 og pensionsbeskatningsloven § 12, stk. 1. Overgangsregler for ordninger oprettet i perioden 1. maj 2007 til 31. december 2017 fastsætter pensionsudbetalingsalderen til 5 år før folkepensionsalderen, jf. pensionsbeskatningsloven § 4, stk. 4 og pensionsbeskatningsloven § 8, stk. 4.
Skatterådet har hjemmel til at dispensere til en lavere pensionsudbetalingsalder. Denne hjemmel er historisk anvendt for grupper med særligt anstrengende eller opslidende arbejde. Skattestyrelsen henviste til en fast praksis, hvor 36 medarbejdergrupper har fået godkendt nedsat pensionsudbetalingsalder, heraf 16 i kommercielle luftfartsselskaber (13 til 55 år og 3 til 62 år). Blandt de godkendte selskaber er G9 (SAS), hvor piloter, stewarder og stewardesser har fået godkendt 55 år. Selvom H1 og H2 er selvstændige juridiske enheder, og det tredobbelte ansættelsesforhold ikke automatisk overfører en godkendelse, fandt Skattestyrelsen, at de arbejdsbetingede lidelser og internationale aldersregler for piloter er de samme som for tidligere godkendte grupper. De tidligere godkendelser til 62 år skyldtes, at ansøgerne kun havde anmodet om denne alder, ikke at en lavere alder ikke kunne opnås.
Dispensationen gælder alene arbejdsgiverordninger indgået under ansættelsesforholdet i selskaberne. Ved fratræden bevares den nedsatte pensionsudbetalingsalder, men videreføres ordningen hos en ny arbejdsgiver, anses den for en ny ordning, medmindre den også omfattes af en godkendelse. Dette fremgår også af Den juridiske vejledning 2023-2, afsnit .
Skattestyrelsen indstillede, at anmodningen imødekommes, med henvisning til tidligere afgørelser som , og .
Skatterådets afgørelse
Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lignende afgørelser