Command Palette

Search for a command to run...

Foreningsskib anset for erhvervsfartøj og momsfritaget

Dato

6. maj 2022

Sagsnr

22-0071680

Emne

Moms og lønsumsafgift

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Skatterådet bekræftede, at et skib ejet af en frivillig forening og anvendt til foreningsaktiviteter for børn og unge, var omfattet af momsfritagelsen for skibe. Afgørelsen lagde vægt på, at skibet, en tidligere fiskekutter, efter sin konstruktion og fremtoning ikke kunne anses for et lystfartøj, selvom det ikke længere blev anvendt erhvervsmæssigt.

Sagens faktiske forhold

Spørger var en frivillig forening, der ejede skibet A, en rundgattet kutter bygget i 1932 som fiskekutter med en bruttoregistertonnage på 10,41. Skibet blev i 1977 taget ud af fiskeri og senere overtaget af foreningen i 1994.

Skibet blev udelukkende anvendt til foreningens aktiviteter, hvor børn og unge lærte at sejle og vedligeholde skibet. Skibet fremstod i sit oprindelige udseende og var kun råt ombygget indvendigt med køjer og borde til foreningsbrug. Det var ikke registreret i Skibsregistret, men var optaget på Træskibssammenslutningens fartøjsliste som et bevaringsværdigt brugsfartøj.

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet fandt, at leverancer til skibet, såsom reparationer, var momsfritaget i henhold til Momsloven § 34, stk. 1, nr. 7. Denne bestemmelse fritager salg, ombygning, reparation mv. af skibe med en bruttotonnage på 5 ton eller derover, med undtagelse af lystfartøjer.

Skibet opfyldte størrelseskravet med sin bruttoregistertonnage på 10,41. Det afgørende var derfor, om skibet skulle klassificeres som et lystfartøj.

Skatterådet henviste til fast administrativ praksis, hvor vurderingen afhænger af fartøjets konstruktion, indretning og anvendelse. Ifølge denne praksis betragtes fartøjer, der fremtræder som erhvervsfartøjer og er i foreningseje, som udgangspunkt ikke som lystfartøjer, uanset at de ikke anvendes til erhvervsmæssig sejlads.

Da skibet oprindeligt var bygget som en fiskekutter og kun var "råt ombygget", bevarede det sit præg af at være et erhvervsfartøj. Det var derfor ikke afgørende, at det nu blev anvendt til foreningsaktiviteter. På den baggrund blev skibet ikke anset for et lystfartøj, og leverancer til det var dermed momsfritagne.

Lignende afgørelser