OPP-selskab som ejer af stadionanlæg
Dato
13. marts 2015
Sagsnr
14-3952473
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
X Kommune planlagde at opføre et stadionanlæg (X Park) med tilhørende faciliteter, klublokaler, butikker, kontorlokaler og almene boliger. Projektet involverede en OPP-kontrakt (Offentlig-Privat Partnerskab), hvor et OPP-selskab (OPP-leverandøren) skulle stå for opførelsen og driften af visse dele af anlægget. Ligningsrådet blev spurgt, om OPP-leverandøren kunne anses som ejer af anlægget i skattemæssig og momsmæssig henseende, selvom kontrakten indeholdt en køberet og -pligt for X Kommune til at købe anlægget ved kontraktens udløb til en forudbestemt pris. Ligningsrådet svarede ja til det skattemæssige spørgsmål og afviste det momsmæssige, men gav en vejledende udtalelse.
Faktiske forhold
- X Kommune udbyder en grundkøbsaftale med forpligtelser for grundkøber (investor) til at realisere lokalplanen for X Park.
- Investor skal tiltræde OPP-kontrakten med X Kommune vedrørende leje af klub- og foreningslokaler samt en ny hal (delareal I).
- Investor skal tiltræde lejekontrakten med den erhvervsdrivende fond Y om leje af stadionanlæg og stadionrelaterede faciliteter (delareal II).
- X Kommune lejer delareal I, mens fonden Y lejer delareal II af investor i driftsfasen.
- Ved driftsfasens udløb har X Kommune en købsret og investor en salgsret til X Kommune for begge delarealer.
- Projektet organiseres via et SPV (OPP-leverandøren), sandsynligvis som et anpartsselskab, aktieselskab eller partnerselskab.
- OPP-leverandøren udlejer stadionanlægget til fonden Y og klub- og foreningslokaler samt hal til X Kommune.
- X Kommune stiller en underskudsgaranti over for fonden Y.
OPP-leverandørens forpligtelser:
- Projektering og opførsel af X Park.
- Udleje af delareal I til X Kommune og delareal II til fonden Y.
- Varetagelse af bygningsdrifts- og vedligeholdelse.
X Kommunes forpligtelser:
- Betaling af rådighedsbetaling (leje) til OPP-leverandøren vedrørende Delareal I.
- Underskudsgaranti over for fonden Y vedrørende fondens drift af stadionanlægget.
Risiko og ansvar:
- OPP-leverandøren bærer enhver risiko forbundet med at eje og opføre delareal I og delareal II.
- OPP-leverandøren bærer den fulde økonomiske risiko for forsinkelser eller budgetoverskridelser.
- Både OPP-leverandøren og kommunen kan som udgangspunkt overdrage deres rettigheder i henhold til OPP-kontrakten.
Købssum ved overtagelse:
- 56 % af anlægssummen for aktivet (delareal I og delareal II med brugsret til fællesarealer).
- 100 % af grundprisen for delareal I og delareal II.
Forsikring:
OPP-leverandøren er forpligtet til at tegne all-risk forsikring af aktivet til fuld- og nyværdi samt professionel erhvervs- og produktansvarsforsikring.
Spørgers opfattelse:
Spørger mente, at OPP-leverandøren skulle anses som ejer af stadionanlægget og bygningerne i både skattemæssig og momsmæssig henseende.
SKATs begrundelse (Spørgsmål 1):
SKAT fandt, at OPP-leverandøren i skattemæssig henseende måtte anses for ejer af stadionanlægget, da OPP-leverandøren udøver de væsentligste ejerbeføjelser. SKAT lagde vægt på parternes faktiske og retlige råden over aktiverne, gevinstmuligheder/risiko for tab i bygge- og anlægsfasen, under den løbende drift og ved OPP-aftalens ophør. Det er en betingelse for at kunne foretage skattemæssige afskrivninger, at den skattepligtige ejer de pågældende aktiver, jf. Afskrivningsloven § 1. Afskrivning er udelukket på bygninger, der anvendes til beboelse, jf. Afskrivningsloven § 14, stk. 1. SKAT bemærkede, at OPP-leverandørens risiko ved udleje til den erhvervsdrivende fond Y er større end risikoen ved at udleje til en offentlig myndighed.
SKATs begrundelse (Spørgsmål 2):
SKAT afviste at give et bindende svar på det momsmæssige spørgsmål, da det er et bevillingsspørgsmål. Dog gav SKAT en vejledende udtalelse om, at der er tilstrækkeligt grundlag for at anse OPP-leverandøren for ejer af anlægget i momsmæssig henseende. Efter Momsloven § 4, stk. 1 betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Efter Momsloven § 13 er udlejning af fast ejendom som udgangspunkt momsfritaget. I medfør af Momsloven § 51 kan SKAT give tilladelse til frivillig momsregistrering af erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom.
Skatterådets afgørelse:
Skatterådet tiltrådte SKATs indstilling og begrundelse.
Lignende afgørelser