Intet moderselskab ved national sambeskatning
Dato
8. maj 2013
Sagsnr
12-0167215
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Lovreferencer
Ligningsrådet bekræftede, at A mbH ikke anses for moderselskab for danske ejendomsselskaber, der ejes på vegne af B, i relation til Selskabsskatteloven § 31 om national sambeskatning. Spørgsmålet om hvorvidt B kan anses for moderselskab blev afvist. Afgørelsen er baseret på en konkret helhedsvurdering, hvor der lægges vægt på, hvem der reelt har bestemmende indflydelse i selskaberne, og at der ikke sker regnskabsmæssig konsolidering efter IAS 27. Det forudsættes, at B efter dansk skatteret er skattemæssigt transparent.
Faktiske forhold
- A mbH er administrationsselskab for B, en tysk investeringsfond (Spezial-Sondervermögen).
- Fonden investerer i fast ejendom og selskaber, der investerer i fast ejendom.
- Investorerne i fonden er tyske institutionelle investorer.
- Fonden har investeret i en dansk ejendomsportefølje via danske selskaber.
- A får honorarer fra fonden (management fee, acquisition fee, disposition fee, performance fee).
Spørgers opfattelse
- A kan ikke anses for moderselskab, da A's ejerbeføjelser er indskrænket, og A ikke regnskabsmæssigt behandles som moderselskab.
- Tvungen sambeskatning vil have uhensigtsmæssige konsekvenser, hvis administrationsselskabet administrerer forskellige fonde, der investerer i danske selskaber.
- Fonden skal anses for skattemæssigt transparent efter dansk ret, og kan derfor ikke udgøre et moderselskab.
SKATs begrundelse
- For at besvare spørgsmålet, er det nødvendigt at foretage en kvalifikation af den tyske fond, B.
- A er registreret som ejer af fondens aktiver på vegne af fonden og A udøver sædvanlige ejerbeføjelser på vegne af fonden efter §§ 31 og 75 i den tyske investeringslov.
- En ordlydsfortolkning af bestemmelserne i Selskabsskatteloven § 31 C fører altså umiddelbart til, at A må anses som moderselskab for de to danske ejendomsselskaber i relation til Selskabsskatteloven § 31 om sambeskatning.
- SKAT finder, at der ved vurderingen af spørgsmålet om, hvorvidt A vil blive anset for moderselskab for de to danske ejendomsselskaber, skal anlægges en konkret helhedsvurdering.
- Der må derfor også lægges vægt på, at formålet med at ændre koncerndefinitionen var, at koncerner skal kunne anvende den samme koncerndefinition både ved skatteberegningen efter sambeskatningsreglerne og når der aflægges koncernregnskab.
- Spørger har oplyst, at der ikke sker regnskabsmæssig konsolidering efter IAS 27. Dette er ikke efterprøvet, men det lægges som en forudsætning til grund, at A og de to danske ejendomsselskaber ikke er regnskabsmæssigt konsoliderede efter IAS 27 eller efter danske regler.
Skatterådets afgørelse
Skatterådet tiltrådte SKATs indstilling og begrundelse.
Lignende afgørelser