FCP og CTA Skattemæssig Transparens
Dato
30. januar 2012
Sagsnr
10-137130
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Sagen omhandler anmodning om bindende svar vedrørende skattemæssig behandling af en luxembourgsk FCP (Fonds Commun de Placement) og en tysk CTA (Contractual Trust Agreement) i relation til dansk udbytteskat. Ligningsrådet bekræftede, at både FCP og CTA er skattemæssigt transparente efter dansk skatteret. Dette har betydning for beskatningen af udbytte fra danske selskaber, der investeres via disse strukturer. Rådgiver ønskede svar på, om forskellige investorer i FCP og CTA ville være berettiget til nedsættelse af dansk udbytteskat i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomster. Skatterådet fulgte Skatteministeriets indstilling om at besvare spørgsmålene bekræftende.
Faktiske forhold
- A S.A. er et luxembourgsk investeringsforvaltningsselskab.
- X-gruppen anvender CTA til at sikre pensionsaktiver.
- En del af midlerne investeres i værdipapirer via et FCP i Luxembourg.
- FCP er en kontraktuel investeringsfond og ikke en juridisk enhed efter luxembourgsk ret.
- FCP ejer mindre end 10% af aktierne i hvert dansk selskab.
- Pensionspuljeprojektet etableres i tre faser med forskellige investorer.
Spørgsmål og svar
Skatterådet tog stilling til en række spørgsmål vedrørende den skattemæssige behandling af FCP og CTA:
Spørgsmål | Svar |
---|---|
Er FCP skattemæssigt transparent? | Ja |
Er CTA skattemæssigt transparent? | Ja |
Beskatning af enheder i fase 1, der investerer i CTA (via FCP)? | Ja, se indstilling og begrundelse |
Beskatning af enheder i fase 2, der investerer i FCP (undtagen schweiziske pensionskasser)? | Ja, se indstilling og begrundelse |
Beskatning af enheder i fase 3, der investerer i FCP? | Ja, se indstilling og begrundelse |
Beskatning af en schweizisk pensionskasse, der investerer i FCP? | Ja, se indstilling og begrundelse |
Er udenlandske investorer berettiget til nedsættelse af dansk udbytteskat ifølge DBO? | Ja |
Begrundelse
Skatteministeriet begrundede indstillingen med henvisning til, at FCP og CTA efter dansk ret skulle anses for skattemæssigt transparente enheder. Dette baseres på en samlet konkret vurdering af deres karakteristika og virkemåde. For de tyske enheder, der investerer i CTA, der investerer i et tysk GmbH, der investerer i FCP, vil Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra c finde anvendelse, og dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland vil kunne anvendes til refusion af kildeskat. De luxembourgske enheder, der investerer i CTA, der investerer i FCP, vil ligeledes være omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Luxembourg. Skatterådet tiltrådte Skatteministeriets indstilling og begrundelse.
Lignende afgørelser