OPP Leverandør Anses som Ejer af Daginstitution
Dato
1. december 2010
Sagsnr
10-112013
Emne
Skat + Moms og lønsumsafgift
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Ligningsrådet har truffet afgørelse i en sag vedrørende et Offentligt Privat Partnerskab (OPP) projekt om opførelse og drift af en daginstitution i B-by. Spørgsmålet var, om OPP-leverandøren kunne anses som ejer af daginstitutionen i skatte- og momsmæssig forstand, selvom A Kommune havde en ret og pligt til at købe daginstitutionen efter 30 år til en forud fastsat handelsværdi. Ligningsrådet svarede bekræftende på begge spørgsmål. Det betyder, at OPP-leverandøren kan foretage skattemæssige afskrivninger og opnå frivillig momsregistrering for udlejning af fast ejendom.
Faktiske forhold
- A Kommune udbyder en ny daginstitution i B-by som et OPP, hvor OPP-leverandøren påtager sig et totaløkonomisk ansvar for daginstitutionen i en kontraktperiode på op til 30 år.
- OPP-leverandøren skal stå for finansiering, design, projektering, opførelse, anlæg, bygningsvedligehold samt bygningsdrift.
- A Kommune overdrager grundstykket til OPP-leverandøren for 2,8 mio. kr., og OPP-leverandøren får tinglyst adkomst.
- OPP-kontrakten er opdelt i tre faser: Byggefasen, Driftsfasen og Ophør af OPP-kontrakten.
- A Kommune har fuld brugsret til daginstitutionen i kontraktperioden og betaler en kvartalsmæssig Enhedsbetaling.
- Ved kontraktperiodens udløb har A Kommune en køberet og købepligt. Købesummen forventes fastlagt til ca. 60 pct. af OPP-leverandørens anlægssum for daginstitutionen og 181 pct. af købesummen for grunden.
Risiko og ansvar
- OPP-leverandøren bærer den fulde risiko for at opføre, eje og drive daginstitutionen.
- A Kommune afholder dog direkte omkostninger til nødvendige foranstaltninger vedrørende fortidsminder, geotekniske forhold og forureningsforhold.
- OPP-leverandøren skal tegne all risk forsikring, brandforsikring og sædvanlig ansvarsforsikring.
- A Kommune afholder udgifter til varme, vand og el.
Ophør af kontrakten
- Ved ophør af OPP-kontrakten er der fastsat en køberet og købepligt for A Kommune.
- Købesummen fastsættes på baggrund af en ejendomsmæglervurdering.
- Parterne kan ophæve aftalen ved væsentlig misligholdelse.
Spørgers argumentation
- Spørger henviser til tidligere afgørelser, , og , hvor OPP-leverandøren blev anset som ejer af bygninger og inventar i skattemæssig og momsmæssig henseende.
- Parterne har indgået en klar aftale om, at OPP-leverandøren er ejer af ejendommen.
- OPP-leverandøren har den retlige råden over aktivet i aftaleperioden og kan sælge eller pantsætte daginstitutionen.
- Alle væsentlige risici i OPP-kontraktens løbetid er pålagt OPP-leverandøren.
- Der er tale om et illikvidt aktiv, hvorfor der accepteres en køberet og købepligt for den offentlige part.
- Momslovens § 4, stk. 3, nr. 2, statuerer ikke et momsretligt ejerbegreb.
SKATs begrundelse
- SKAT vurderer, at leverandøren i henhold til OPP-kontrakten må anses for ejer af daginstitutionen.
- Det er en betingelse for at foretage skattemæssige afskrivninger, at den pågældende anses for ejer af aktivet, jf. Ligningsvejledningen 2010-2, afsnit E.D.1.1.2.
- Ejendomsretten fastlægges efter en vurdering af, hvem der udøver de væsentligste ejerbeføjelser over aktivet.
- SKAT har ikke fornødent belæg for at kritisere grundlaget for værdiansættelsen.
- Den af OPP-leverandøren udøvede aktivitet i form af udleje af daginstitutionen anses som udøvelse af selvstændig erhvervsvirksomhed.
- Efter en samlet konkret vurdering finder SKAT ikke, at der er tilstrækkeligt grundlag for momsmæssigt at tilsidesætte parternes aftale.
- SKAT henviser til Momsloven § 51, stk. 1, nr. 1-3 vedrørende frivillig momsregistrering.
- SKAT henviser også til Momsloven § 4, stk. 1 og Momsloven § 4, stk. 3.
Skatterådets afgørelse
Skatterådet tiltrådte SKATs indstilling og begrundelse.
Lignende afgørelser