Beskatning af kommanditselskabsoverskud og virksomhedsordning
Dato
29. september 2010
Sagsnr
09-166824
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Dokument
A A/S ønskede at overdrage 98% af sin skibsmæglervirksomhed til et nystiftet B K/S, hvor A A/S ville fungere som komplementarselskab og D Ltd., E Holding ApS, F Holding ApS, G Holding ApS og H Ltd. ville blive kommanditister. Formålet var at muliggøre resultatfordeling uafhængigt af ejerskab baseret på arbejdsindsats og bidrag. Ligningsrådet skulle tage stilling til beskatningsmæssige konsekvenser heraf.
Ligningsrådet bekræftede, at et overskud fra B K/S, fordelt uafhængigt af ejerandele, er skattepligtigt hos de enkelte selskabsdeltagere. Rådet bekræftede også, at fysiske personer kan anvende virksomhedsordningen på deres andel af overskuddet, forudsat at der ikke er mere end 10 selskabsdeltagere. Endvidere bekræftede rådet, at juridiske personer er skattepligtige af et overskud fra B K/S, fordelt uafhængigt af ejerandele.
Spørgsmål 1: Beskatning af overskud i K/S
Et overskud fra et kommanditselskab beskattes hos de enkelte deltagere. Fordelingen kan ske i henhold til kommanditselskabskontrakten, også hvis den afviger fra ejerandelene. Da kommanditselskaber ikke er lovregulerede, er det aftalen mellem parterne, der er afgørende.
Spørgsmål 2: Anvendelse af virksomhedsordningen
Fysiske personer kan anvende virksomhedsordningen, jf. Virksomhedsskatteloven § 1, stk. 1, forudsat at:
- Antallet af deltagere i B K/S ikke overstiger 10.
- Indkomsten ikke er kapitalindkomst efter Personskatteloven § 4, stk. 1, nr. 10 eller Personskatteloven § 4, stk. 1, nr. 12.
- B K/S ikke beskæftiger sig med udlejning af skibe.
Spørgsmål 3: Beskatning af juridiske personer
Juridiske personer er skattepligtige af deres andel af overskuddet, jf. Statsskatteloven § 4.
Spørgsmål 4: Rette indkomstmodtager
Spørgsmålet om, hvorvidt ejerne af de juridiske personer kun vil være skattepligtige af løn og udbytte fra disse selskaber, hvis de ansættes i deres respektive selskaber, blev afvist. Dette skyldtes manglende oplysninger om de forventede kontraktsvilkår, hvilket gjorde det umuligt at vurdere spørgsmålet om rette indkomstmodtager med fornøden sikkerhed, jf. Skatteforvaltningsloven § 24, stk. 2.
Lignende afgørelser