Command Palette

Search for a command to run...

Medarbejderaktier via fransk FCPE ikke omfattet af Ligningsloven § 7a

Dato

11. september 2009

Sagsnr

08-065693

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Dokument

Lovreferencer

Skatterådet blev anmodet om at vurdere de skattemæssige konsekvenser af en medarbejderaktieordning (Planen) udbudt af A A/S, et datterselskab af det franske moderselskab C SA. Planen bestod af to dele: en "Classic Formula", hvor medarbejdere kunne købe aktier med 15% rabat, og en "Leverage Formula", hvor aktier blev købt til markedskurs, men med en tilknyttet Stock Appreciation Right (SAR). Spørgsmålene omhandlede, hvorvidt ordningen, især ved brug af en fransk investeringsfond (FCPE), kunne omfattes af Ligningsloven § 7a, beskatningen af SAR'en, og den skattemæssige behandling af FCPE'en.

Faktiske forhold

Planen blev tilbudt medarbejdere i A A/S og dets datterselskaber. Den bestod af to ordninger:

  • Classic Formula: Medarbejdere kunne tegne aktier i moderselskabet C SA til en kurs, der lå 15% under en defineret referencekurs. Det samlede favørelement var beregnet til at holde sig under 10%-grænsen af årslønnen.
  • Leverage Formula: Medarbejdere kunne tegne aktier til referencekursen (markedskurs) og modtog samtidig en SAR for hver aktie. En SAR var et kontraktuelt løfte om en fremtidig bonus, hvis størrelse afhang af kursudviklingen på aktien. Bonussen kunne ikke overdrages.

Det blev overvejet at strukturere ordningen gennem en fransk "Fonds commun de placement d'entreprise" (FCPE), hvor medarbejderne ville eje "units" i fonden i stedet for direkte ejerskab af aktierne. FCPE'en er en kollektiv investeringsenhed, der forvaltes af et managementselskab og er skattemæssigt transparent i Frankrig.

Skatterådets afgørelse

Skatterådet traf følgende afgørelser baseret på SKATs indstilling med en enkelt ændring:

  • Anvendelse af Ligningsloven § 7A: Rådet afviste, at ordningen kunne omfattes af § 7A, når den blev struktureret gennem en FCPE. Begrundelsen var, at loven og praksis forudsætter, at medarbejderen ejer aktierne direkte. Indskydelsen af en FCPE, selvom den er skattemæssigt transparent, bryder dette krav om direkte ejerskab. Desuden var betingelsen om, at aktierne skal båndlægges i et pengeinstitut, ikke opfyldt.

  • Beskatning af SAR: Skatterådet fastslog, at en SAR ikke er en finansiel kontrakt, men en metode til at beregne en fremtidig bonus. I modsætning til SKATs indstilling om beskatning ved tildeling, fandt rådet, at beløbet skulle beskattes som løn på det tidspunkt, hvor betingelserne for at modtage bonussen er opfyldt. Dette er typisk, når beløbets størrelse kan opgøres endeligt.

  • FCPE'ens skattemæssige status: Rådet bekræftede, at FCPE'en efter dansk skatteret skulle anses for at være en skattemæssigt transparent enhed. Dette blev begrundet med, at enheden manglede selvstændige ledelsesorganer som en generalforsamling og blev forvaltet af et eksternt selskab, hvilket er i tråd med tidligere praksis som i .

  • Transaktioner med FCPE-andele:

    • Tilbagesalg for kontanter: Hvis en medarbejder indløser sine units og modtager kontanter, betragtes det som en almindelig skattepligtig afståelse af de underliggende aktier.
    • Udlevering af aktier: Hvis en medarbejder får udleveret de underliggende aktier, anses det skattemæssigt for et delvist salg og delvist køb. Medarbejderen anses for at afstå sin ideelle andel af de aktier, der forbliver i fonden, og samtidig erhverve de øvrige deltageres ideelle andele i de udleverede aktier. Dette udløser beskatning hos alle parter, jf. principperne fra Højesteretsdommen U 1983.318H.
    • Fusion af FCPE'er: En fusion mellem to FCPE'er blev ligeledes anset for at udløse beskatning, da det betragtes som en afståelse af andelene i den oprindelige fond og et indskud i en ny fond.

Lignende afgørelser