Command Palette

Search for a command to run...

Bredbånd til medarbejdere mod lønnedgang

Dato

28. marts 2006

Sagsnr

06-014587

Emne

Skat

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Ligningsrådet har truffet afgørelse i en sag om skattepligtig værdi af bredbånd for medarbejdere i en bank. Banken ønskede at tilbyde medarbejderne bredbånd mod lønnedgang, hvor ordningen var uopsigelig i overenskomstperioden på 3 år. Derudover ønskede banken at vide, om en aftale om genforhandling af løn ved prisfald på bredbånd ville påvirke den skattemæssige anerkendelse af ordningen. Ligningsrådet svarede ja til det første spørgsmål og nej til det andet. Det bindende svar gælder i 5 år fra afgørelsens dato.

Faktiske forhold

Medarbejderne var omfattet af en 3-årig overenskomst. Banken og fagforeningen havde indgået en lokalaftale om bredbånd, der gav medarbejderne adgang til bankens netværk. Banken stillede bredbånd til rådighed mod en nedsættelse af den kontante løn. Medarbejderne var bundet af aftalen i 3 år, svarende til overenskomstperioden. Ved prisnedsættelse kunne medarbejderne årligt genforhandle kontantlønnen. Der var ikke en tilsvarende adgang for arbejdsgiveren til at forlange kontantlønnen ændret, hvis prisen på bredbånd steg.

Spørgers opfattelse

Revisor vurderede, at der ikke var skattemæssige hindringer for at gennemføre aftalen som en 3-årig uopsigelig aftale. Muligheden for en årlig genforhandling af lønnedgangen ville ikke anfægte ordningen skattemæssigt, da lønaftalerne i denne relation var 1-årige. Revisor henviste til, at arbejdsgiveren skulle have en økonomisk risiko i forbindelse med ordningen, og at den aftalte reguleringsmulighed ikke var udtryk for, at lønreduktionen var afhængig af arbejdstagerens forbrug af godet eller udviklingen i de løbende omkostninger.

Styrelsens indstilling og begrundelse

SKAT anførte, at der efter praksis stilles betingelser for, at skattemyndighederne ikke tilsidesætter ændringer af en allerede eksisterende vederlagsaftale. Disse betingelser inkluderer:

  • En ændret vederlagsaftale med reel fremadrettet nedgang i den kontante løn.
  • Overenskomster skal kunne rumme den ændrede vederlagsaftale.
  • Den aftalte lønreduktion skal som udgangspunkt løbe over hele overenskomstperioden.
  • Et allerede erhvervet krav på kontantløn kan ikke konverteres til en naturalieydelse i strid med Kildeskatteloven § 46, stk. 3.
  • Arbejdsgiveren skal have en økonomisk risiko.
  • Arbejdsgiveren skal rent faktisk stille det pågældende gode til rådighed.

SKAT bemærkede, at de ansattes manglende mulighed for at udtræde af aftalen i 3 år formentlig lå uden for, hvad der kunne betegnes som rimeligt varsel, men at dette ikke i sig selv var tilstrækkeligt til at tilsidesætte aftalen, når de øvrige betingelser var opfyldt. SKAT fandt, at aftalen om årlig adgang til at fastsætte en ændret fordeling af lønnen som følge af en prisnedsættelse ikke eliminerede arbejdsgiverens risiko.

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltrådte SKATs indstilling og begrundelse.

Lignende afgørelser