Sø- og Handelsretten: Ansvarsfordeling ved skade på containergods under international transport - Vedtagelse af B/L vilkår og tidspunkt for skadens opståen
Dato
12. januar 2018
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Claus Forum PetersenJens BoyeLone Scheuer Larsen
Parter
modBlue Water Shipping A/S (advokat Christian Benedictsen-Nislev)
Lovreferencer
Sagen omhandler spørgsmålet om transportørens ansvar for skade på maskinudstyr, der opstod under en intermodal transport fra Danmark til USA. If Skadeforsikring, som vareassurandør, havde udbetalt erstatning til Kongskilde Industries A/S (afsender) og var indtrådt i kravet mod Blue Water Shipping A/S (kontraherende transportør). Blue Water Shipping A/S havde videresubkontraheret transporten til Inc. Cosco Container Lines America (udførende transportør).
Transportforløb og Aftalegrundlag
Transporten af maskinudstyret fra Sorø, Danmark, til Hudson, Illinois, USA, blev påtaget af Blue Water Shipping A/S over for Kongskilde Industries A/S i december 2014. Blue Water videresubkontraherede hele transporten til Cosco. Ruten inkluderede søtransport fra København via Rotterdam til New York, efterfulgt af landtransport med tog til Chicago og lastbil til Hudson.
Aftalegrundlaget mellem Kongskilde og Blue Water var en Bill of Lading (B/L no. BWSS 160109), hvis vilkår var tilgængelige via et link i Blue Waters online bookingsystem. Disse vilkår inkorporerede blandt andet bestemmelser fra den amerikanske lov "Carriage of Goods by Sea Act" (COGSA), som indeholder ansvarsfraskrivelser og begrænsninger, herunder en begrænsning på 500 USD per pakkeenhed for søtransport.
Skadens Opståen og Omfang
Ved ankomst til bestemmelsesstedet i USA den 26. januar 2015 blev det konstateret, at containeren var beskadiget, og maskinudstyret totalskadet. En surveyrapport af 26. februar 2015 konkluderede, at skaden sandsynligvis skyldtes en kombination af:
- Mishandling af containeren under landtransporten (efter udlosning i New York eller ved jernbaneterminalen i Chicago).
- Utilstrækkelig sikring af godset inde i containeren.
Rapporten bemærkede, at det var usandsynligt, at en transportør ville have accepteret en beskadiget container uden anmærkninger, og at containerens segl var intakt ved levering.
Parternes Påstande
- If Skadeforsikring (S-2-17): Påstod, at Blue Water Shipping A/S skulle betale 340.743,52 kr. med tillæg af rente efter Renteloven § 5, stk. 1, da skaden skete under Blue Waters varetægt. Bestred, at de påberåbte ansvarsfraskrivelser var vedtaget, eller at betingelserne for ansvarsfrihed var opfyldt.
- Blue Water Shipping A/S (S-2-17): Påstod frifindelse, subsidiært frifindelse mod betaling af 14.500 USD (29 pakker x 500 USD). Gjorde gældende, at skaden skyldtes utilstrækkelig pakning, eller at den var sket under søtransport, hvor ansvaret var begrænset.
- Blue Water Shipping A/S (S-3-17): Påstod, at Cosco skulle friholde Blue Water for ethvert krav, herunder renter og sagsomkostninger, som Blue Water måtte blive dømt til at betale i hovedsagen, da Cosco var den udførende fragtfører.
- Cosco: Indgav ikke svarskrift.
Sø- og Handelsretten fandt, at vilkårene i Bill of Lading, herunder de på bagsiden, var en del af aftalegrundlaget mellem Kongskilde og Blue Water Shipping A/S. Dette skyldtes Kongskildes status som professionel og hyppig bruger af Blue Waters bookingsystem.
Blue Water Shipping A/S' Ansvar (Sag S-2-17)
Retten lagde til grund, at containeren havde fået en voldsom medfart, mens godset var i transportørens varetægt. Blue Water Shipping A/S havde ikke godtgjort, at betingelserne for ansvarsfrihed, som påberåbt i B/L og COGSA, var opfyldt.
Vedrørende ansvarsbegrænsningen fandt retten, at skaden var opstået under landtransporten, ikke søtransporten. Dette blev understøttet af surveyrapporten og rettens sagkyndige dommeres vurdering, som fremhævede, at en beskadiget container normalt ville have medført skriftlige anmærkninger på transportdokumentet ved modtagelse. Da skaden skete under landtransport, kunne Blue Water Shipping A/S ikke begrænse sit ansvar til 500 USD per pakkeenhed, som kun gælder for søtransport.
Retten tog derfor If Skadeforsikrings påstand til følge.
Coscos Ansvar (Sag S-3-17)
Da Cosco ikke havde indleveret svarskrift, afsagde retten dom efter Blue Water Shipping A/S' friholdelsespåstand i medfør af Retsplejeloven § 352, stk. 1.
Afgørelse
Part | Påstand | Rettens afgørelse | Tilkendt beløb (kr.) |
---|---|---|---|
If Skadeforsikring | Betaling fra Blue Water | Medhold | 340.743,52 + procesrente |
Blue Water Shipping A/S | Frifindelse/begrænset ansvar | Afvist | 0 |
Blue Water Shipping A/S | Friholdelse fra Cosco | Medhold | 0 (friholdelse) |
Cosco | Ikke indgivet svarskrift | Dømt til friholdelse | 0 (friholdelse) |
Blue Water Shipping A/S blev dømt til at betale 340.743,52 kr. til If Skadeforsikring med tillæg af procesrente fra den 10. oktober 2015. Blue Water Shipping A/S skulle desuden betale 48.480 kr. i sagsomkostninger til If Skadeforsikring.
Inc. Cosco Container Lines America skulle friholde Blue Water Shipping A/S for ethvert krav, herunder renter og sagsomkostninger, som Blue Water Shipping A/S var dømt til at betale If Skadeforsikring i hovedsagen. Cosco skulle betale 19.060 kr. i sagsomkostninger til Blue Water Shipping A/S.
Lignende afgørelser