Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Ansvarsfordeling ved skade på vindmøllevinger under håndtering i havn – fortolkning af transportaftale

Dato

25. august 2015

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Mads Bundgaard LarsenJens Kiil NaldalSusanne Thilqvist

Parter

1) AIG Europe (filial af AIG Europe Limited United Kingdom)2) Vestas Italia SRL (advokat Rasmus Paus Torp for begge)
modDSV Air & Sea A/S (tidligere Baltship A/S) (advokat Henrik Thal Jantzen)Biintervenient: Jutlandia Terminal A/S (advokat Thomas Ryhl)

Sagen omhandler en tvist om beskadigede vindmøllevinger under håndtering i Esbjerg Havn. AIG Europe og Vestas Italia SRL (sagsøgerne) anlagde sag mod DSV Air & Sea A/S (tidligere Baltship A/S, sagsøgte) med krav om erstatning for skader på to vindmøllevinger, der blev totalskadet den 9. oktober 2012 under håndtering af biintervenienten, Jutlandia Terminal A/S.

Baggrund og Parternes Påstande

Sagsøgerne krævede, at Baltship skulle betale modværdien af EUR 333.683,61 til AIG og EUR 2.700,00 til Vestas Italia, med tillæg af procesrente. De gjorde gældende, at Baltship som kontraherende transportør var ansvarlig for skaderne, da de havde antaget Jutlandia Terminal A/S til at håndtere vingerne ved ankomst til havnen. Sagsøgerne henviste til, at skaderne skete som følge af Jutlandias groft uforsvarlige og betydeligt uagtsomme adfærd, herunder stabling af vingerne på en fejlagtig måde og i strid med Vestas' egne retningslinjer for håndtering af vindmøllevinger.

Baltship påstod frifindelse og anførte, at opbevaringen og håndteringen af vindmøllevingerne i Esbjerg Havn lå uden for den opgave, Baltship havde påtaget sig over for Vestas Italia. De henviste til, at transportaftalen, en "Scope of Supply" af 14. september 2012, entydigt fastlagde, at transportopdraget alene omfattede tidspunktet fra vindmøllevingernes lastning til skib ("Liner in Port of Esbjerg"). Baltship bestred, at de havde påtaget sig kontraktansvar for terminalhåndteringen før lastning, eller at de havde antaget Jutlandia Terminal til at varetage sådanne opgaver i relation til de beskadigede vinger. Subsidiært gjorde Baltship gældende, at et eventuelt ansvar skulle begrænses i henhold til CMRloven § 17 eller Service Contractens pkt. 4.1.6, og at destruktionsomkostninger ikke var erstatningsberettigede konsekvenstab.

Skadesårsag og Rapporter

To uafhængige rapporter fra Cunningham Lindsey Leif Hansen A/S og Esbjerg Besigt ApS konkluderede, at skaderne skyldtes Jutlandia Terminal A/S' uforsvarlige praksis med at stable to vinger oven på hinanden under blæsende forhold på et skrånende underlag, uden at sikre dem mod at vælte. Rapporterne fremhævede, at dette var i strid med Vestas' retningslinjer, som Jutlandia burde have været bekendt med. Vindhastighederne på uheldstidspunktet var høje, med vindstød op til 18-19 m/s, hvilket var for stærkt til denne type arbejde ifølge retningslinjerne.

Sø- og Handelsretten frifandt DSV Air & Sea A/S (Baltship) for ansvar for skaderne på vindmøllevingerne.

Rettens Begrundelse

Retten fandt det ikke godtgjort, at Baltship i henhold til parternes aftale skulle overtage ansvaret for håndtering af vingerne på havnen i Esbjerg tidligere end ved lastning af skibet. Den konkrete transport var reguleret af en "Transportation Services Agreement and Scope of Supply" af 14. september 2012, som fastsatte, at aftalen dækkede transport af vindmøllevinger "Liner in port of Esbjerg to free out port of Manfredo."

Retten lagde vægt på, at denne formulering var i overensstemmelse med den oprindelige opfordring til tilbud og de samstemmende forklaringer fra de parter, der indgik aftalen (Lars Harrit for Baltship og Jan Hingsberg for Vestas Italia). Disse forklaringer bekræftede, at aftalen gik ud på, at Baltship skulle overtage vindmøllevingerne i forbindelse med lastning til skibet i Esbjerg.

Selvom den overordnede "Service Contract" mellem Baltship og Vestas inkluderede et bredere spektrum af ydelser, herunder håndtering af gods før lastning, fastlægger serviceaftalen ikke omfanget af ydelserne for hver enkelt transport. Dette omfang fastlægges i stedet af den specifikke "Scope of Supply" for den enkelte transport.

Retten fandt det ikke bevist, at Baltship ud over den specifikke "Scope of Supply" havde påtaget sig ansvaret for håndtering af vingerne før lastning, eller at Baltship rent faktisk havde antaget Jutlandia Terminal til at varetage sådanne opgaver i relation til de beskadigede vinger. Da håndteringen af vingerne før lastning således ikke var omfattet af Baltships transportopdrag, og Baltship heller ikke på andet grundlag havde påtaget sig eller forestået denne opgave, blev Baltship frifundet for ansvar for de indtrådte skader, som ubestridt skete, før lastningen blev påbegyndt.

Sagsomkostninger

Som følge af sagens udfald blev AIG Europe og Vestas Italia SRL pålagt at betale sagsomkostninger til DSV Air & Sea A/S. AIG Europe skal betale 100.000 kr. ekskl. moms, og Vestas Italia SRL skal betale 20.000 kr. ekskl. moms. Disse beløb skal betales inden 14 dage og forrentes efter Renteloven § 8a.

Sagen er anket til Østre Landsret den 8. september 2015. Sagsnr.: B-2060-15. Stadfæstet den 9. november 2016.

Lignende afgørelser