Sø- og Handelsretten: Afgørelse om ansvar for skade forvoldt af bunkerolie ([Sølovens § 183](/ref/søloven_§_183)) – H.H. Danship A/S's rolle som skibsmægler
Dato
28. november 2018
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Mads Bundgaard LarsenJens BoyeSøren Berg
Parter
modH.H. Danship A/S (advokat Hans Lindstrøm Svendsen)
Lovreferencer
Sagen omhandlede et krav fra Værnsfælles Forsvarskommando (tidligere Søværnets Operative Kommando, SOK) mod H.H. Danship A/S om refusion af omkostninger til beredskabsmæssige foranstaltninger efter skibet MS FAXBORGs grundstødning i Vejle Fjord den 7. august 2014. Stridspunktet var, hvorvidt H.H. Danship A/S kunne anses for at være et ansvarssubjekt under Søloven § 183, stk. 4 om objektivt ansvar for forureningsskade forvoldt af bunkerolie.
Sagens Baggrund
Den 7. august 2014 grundstødte skibet MS FAXBORG i Vejle Fjord, hvilket medførte en alvorlig og overhængende fare for olieforurening fra bunkerolie. SOK iværksatte beredskabsmæssige foranstaltninger for at afværge forureningsskade, hvilket medførte udgifter på 80.660,60 kr. SOK nedlagde påstand om, at H.H. Danship A/S skulle betale dette beløb med procesrente, idet H.H. Danship A/S i SOKs kommercielle database (IHS) var anført som registreret ejer af FAXBORG.
Part | Påstand | Krav (kr.) |
---|---|---|
Værnsfælles Forsvarskommando | Betaling | 80.660,60 |
H.H. Danship A/S | Frifindelse | 0 |
Skibet MS FAXBORG var på grundstødningstidspunktet ejet af Rederiet Lyn ApS, hvor skibsfører Hans Poulsen var 100% ejer. H.H. Danship A/S fungerede som skibsmægler for Rederiet Lyn ApS og Hans Poulsen. Deres opgaver omfattede:
- Formidling af laster til skibet.
- Nominering af havneagenter.
- Indkassering af fragter og betaling af havneregninger.
- Bogføring for Rederiet Lyn ApS mod et fast månedligt honorar.
- Kommunikation med rederiets bank.
H.H. Danship A/S var ikke involveret i skibets tekniske drift, bemanding eller vedligeholdelse. Hans Poulsen varetog selv den tekniske drift, herunder navigation, besætning og kontakt til værft. H.H. Danship A/S var ikke ISM-certificeret og havde ingen tekniske kompetencer i virksomheden. Selvom H.H. Danship A/S var anført som ejer i IHS-databasen og på egen hjemmeside, hævdede de, at dette var en fejl, og at de udelukkende varetog kommercielle og administrative opgaver.
Juridisk Stridspunkt
Sagen drejede sig om fortolkningen af Søloven § 183, stk. 4, som definerer kredsen af ansvarssubjekter for objektivt ansvar for forureningsskade forvoldt af bunkerolie. Bestemmelsen omfatter "skibets ejer, herunder den registrerede ejer, reder, bareboatbefragter, disponent eller andre, der i ejerens sted varetager skibets drift". SOK argumenterede for, at H.H. Danship A/S's omfattende kommercielle og administrative engagement i skibets drift gav dem en tilstrækkelig grad af "rederværdighed" til at falde inden for denne definition. H.H. Danship A/S fastholdt, at de alene havde varetaget kommercielle opgaver og bogføring, og at de ikke havde varetaget "skibets drift" i den forstand, som loven forudsætter, og derfor ikke var et ansvarssubjekt.
Sø- og Handelsretten frifandt H.H. Danship A/S for Værnsfælles Forsvarskommandos påstand.
Rettens Begrundelse
Retten lagde til grund, at grundstødningen medførte en alvorlig og umiddelbar fare for forureningsskade fra bunkerolie, og at SOKs udgifter til afværgeforanstaltninger var ubestridte. Det var ligeledes ubestridt, at kravet skulle honoreres af skibets ejer i den forstand, som begrebet er defineret i Søloven § 183, stk. 4.
Retten fortolkede Søloven § 183 således, at ansvaret forudsætter, at man varetager skibets tekniske drift, som nærmere bestemt i Søloven § 183, stk. 4 og de nævnte forarbejder. Retten fandt, at der ikke var grundlag for at udstrække den strenge ansvarsbestemmelse, som knytter sig til skade som følge af skibets tekniske drift, til tillige at omfatte den kommercielle drift af skibet.
Efter bevisførelsen lagde retten til grund, at H.H. Danship A/S ikke havde deltaget i skibets tekniske drift. H.H. Danships opgaver vedrørte alene dele af den kommercielle drift, herunder formidling af last, skibsmæglervirksomhed og nominering af agenter. Dertil kom bogføringsmæssige og regnskabsmæssige opgaver for Rederiet Lyn ApS. Den tekniske drift af skibet blev alene foretaget af Rederiet Lyn ApS, herunder ejer og skipper Hans Poulsen.
Retten fandt, at den fejlagtige anførelse af H.H. Danship A/S som ejer i den kommercielle database IHS eller omtalen af FAXBORG på H.H. Danships hjemmeside ikke kunne føre til et andet resultat.
Rettens Afgørelse
Part | Rettens afgørelse | Tilkendt beløb (kr.) | Sagsomkostninger (kr.) |
---|---|---|---|
H.H. Danship A/S | Frifundet | 0 | 25.000 (fra SOK) |
Værnsfælles Forsvarskommando | Påstand afvist | 0 | Betaler 25.000 til H.H. Danship |
Sagsomkostningsbeløbet forrentes efter rentelovens § 8 a.
Lignende afgørelser