Sø- og Handelsretten: Erstatningsansvar for transportør efter skibsforlis (Mol Comfort)
Dato
19. februar 2016
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Mette Skov LarsenHenrik DamJens Boye
Parter
mod1) UPS Danmark A/S og 2) UPS Asia Group Pte. Ltd.c/o UPS Danmark A/S (advokat Rasmus Alleslev Køie for begge)
Sagen omhandlede et erstatningskrav fra Tryg Forsikring A/S mod UPS Danmark A/S og UPS Asia Group Pte. Ltd. som følge af tab af en containerforsendelse. Lasten, bestående af elektriske komponenter (LCD moduler) til en værdi af 72.960 USD, skulle transporteres fra Hong Kong til Århus for Tryg Forsikrings forsikringstager, M-Comp A/S. Skibet "Mol Comfort" forliste i Det Indiske Ocean den 17. juni 2013, hvilket resulterede i tab af lasten. Tryg Forsikring havde udbetalt 435.934,39 kr. i erstatning til M-Comp A/S og var indtrådt i dennes krav.
Aftaleforhold og parternes påstande
En rammeaftale om transport var indgået mellem M-Comp A/S og UPS Danmark A/S den 3. oktober 2012. En fragtseddel for den konkrete forsendelse blev udstedt af UPS Asia Group Pte. Ltd.
Tryg Forsikring A/S påstod:
- De sagsøgte skulle in solidum, subsidiært alternativt, betale 435.934,39 kr.
- Skibet var usødygtigt ved rejsens begyndelse, og de sagsøgte var præsumptivt ansvarlige som kontraherende transportører i henhold til Søloven § 275.
- De sagsøgte havde ikke godtgjort, at havariet ikke skyldtes fejl eller forsømmelse fra deres side eller fra dem, de hæftede for.
- Skibet var overlastet, og der var konstateret "buckling deformations" i skroget, som de sagsøgte burde have undersøgt nærmere.
UPS Danmark A/S og UPS Asia Group Pte. Ltd. påstod:
- Frifindelse, subsidiært frifindelse mod betaling af et mindre beløb.
- UPS Danmark A/S var ikke den kontraherende transportør for søtransporten.
- Skibet var sødygtigt ved rejsens begyndelse, idet det havde gennemgået obligatoriske eftersyn og var klassegodkendt kort før forliset.
- Havariet skyldtes sandsynligvis skibets konstruktion eller fejl i behandlingen af skibet, og de sagsøgte havde udvist tilbørlig omhu.
- Tryg Forsikring A/S burde have anmeldt sit krav i den japanske ansvarsbegrænsningsfond, der var oprettet efter forliset.
Havarikommissionens undersøgelser
Den japanske havarikommission udarbejdede rapporter, der pegede på flere mulige årsager til forliset, herunder:
- Skibets bøjningsmoment var belastet med mere end 100% af den tilladte designværdi.
- Mulige "buckling deformations" i skibets bundplader, som ikke var blevet repareret.
- Usikkerhedsfaktorer vedrørende skibets skrogstyrke og belastning, herunder lastfordeling og effekten af udbulinger.
Rapporterne konkluderede, at der var mulighed for, at frakturer kunne opstå i skibet på tidspunktet for forliset. Efter forliset blev internationale krav til store containerskibes konstruktionsstyrke ændret.
Sø- og Handelsretten fandt, at UPS Danmark A/S var den kontraherende transportør for søtransporten, da rammeaftalen mellem M-Comp A/S og UPS Danmark A/S omfattede denne transport. Det forhold, at fragtsedlen var udstedt af UPS Asia Group Pte. Ltd., ændrede ikke ved dette.
Retten lagde til grund, at transportøren er ansvarlig for tab af gods i sin varetægt, medmindre denne godtgør, at tabet ikke skyldes fejl eller forsømmelse fra vedkommende selv eller nogen, denne svarer for, jf. Søloven § 275, stk. 1. På baggrund af den fremlagte bevisførelse, herunder havarirapporterne, fandt retten, at der fortsat bestod en usikkerhed om årsagerne til forliset og transportørernes mulige fejl eller forsømmelser. De sagsøgte blev derfor ikke anset for at have løftet bevisbyrden for, at forliset ikke kunne tilregnes dem eller nogen, de svarer for.
Retten fastslog, at Tryg Forsikrings A/S' valg om ikke at anmelde kravet i den japanske ansvarsbegrænsningsfond ikke betød, at de havde tilsidesat deres tabsbegrænsningspligt, og erstatningskravet skulle derfor ikke nedsættes af den grund.
Da parterne var enige om, at transportørerne kunne begrænse deres ansvar i medfør af Søloven § 280, tog retten Tryg Forsikring A/S' påstand om erstatning til følge for et beløb svarende til modværdien i DKK af 21.344 SDR, jf. Søloven § 280, stk. 1 og Søloven § 152, stk. 2, med procesrente fra den 17. juni 2014.
Afgørelse:
Part | Påstand | Rettens afgørelse | Tilkendt beløb (SDR) | Sagsomkostninger (kr.) |
---|---|---|---|---|
Tryg Forsikring A/S | Erstatning (435.934,39 kr.) | Medhold (begrænset) | 21.344 | 40.000 |
UPS Danmark A/S & UPS Asia Group Pte. Ltd. | Frifindelse | Dømt | -21.344 | -40.000 |
UPS Danmark A/S og UPS Asia Group Pte. Ltd. blev dømt til in solidum at betale modværdien i DKK af 21.344 SDR til Tryg Forsikring A/S med procesrente fra den 17. juni 2014 samt 40.000 kr. i sagsomkostninger.
Lignende afgørelser