Sø- og Handelsretten: Sag om erstatning for manglende losning af gods i Umm Qasr
Dato
19. maj 2004
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Jens BoyeJørn HansenMette Christensen
Parter
modK/S THOR AMALIE v/ T&C A/S (advokat Morten Ligaard)
Lovreferencer
Sagen omhandler en tvist mellem Dacotrans Grosskopf GmbH & Co. KG (sagsøger) og K/S THOR AMALIE v/T&C A/S (sagsøgte) vedrørende en transport af gods fra Mumbai, Indien, til Umm Qasr, Irak, i 2001, hvor en del af godset ikke blev losset som aftalt. Af i alt 57 enheder blev kun 48 losset i Umm Qasr, mens de resterende 9 enheder blev blokeret af anden last og ikke udleveret.
Sagens Forløb
I slutningen af juni og begyndelsen af juli 2001 drøftede Dacotrans og T&C A/S en transport af gods. Hina Shipping & Forwarding (M) Pvt. Ltd. (Hina Shipping) var involveret i booking og udstedelse af konnossementer. Lastningen fandt sted mellem den 5. og 8. juli 2001.
Den 19. juli 2001 ankom skibet til Umm Qasr, og 48 af de 57 pakker blev losset. De resterende 9 pakker var blokeret af en stållast, som irakiske myndigheder ikke ville tillade losset uden omfattende analyser. Den 9. september 2001 forlod skibet Umm Qasr uden at have losset Dacotrans' resterende gods. Skibet sejlede til Jebel Ali, hvor den blokerende last og Dacotrans' gods blev losset den 14. september 2001.
Efter terrorangrebene den 11. september 2001 nægtede rederiet at returnere til Umm Qasr på grund af øget krigsrisiko i Golfen, hvilket ville medføre betydelige forsikringspræmier. Dacotrans måtte herefter selv arrangere transport af de 9 pakker fra Jebel Ali til Umm Qasr via en anden transportør. Dette medførte udgifter på USD 85.911 (inklusive USD 16.470 i "war risk surcharge") samt USD 11.754 i udgifter til udskibning fra Jebel Ali.
Parternes Påstande og Argumenter
Part | Påstand | Krav (USD) | Argumenter |
---|---|---|---|
Dacotrans Grosskopf GmbH & Co. KG | Erstatning | 97.665 | Sagsøgte har misligholdt transportforpligtelsen. Den manglende losning skyldes sagsøgtes stuvningsbeslutninger. Hina Shipping agerede som sagsøgtes agent. Konnossementets pkt. 16 (krigsrisiko) finder ikke anvendelse, da misligholdelsen skyldtes sagsøgtes egne forhold, og der ikke forelå "warlike operations" på tidspunktet for afrejsen fra Umm Qasr. Sagsøgte har ikke behørigt orienteret sagsøger. |
K/S THOR AMALIE v/T&C A/S | Frifindelse, subsidiært frifindelse mod betaling af et mindre beløb | 0 | Det var praktisk umuligt at stuve godset anderledes og umuligt at losse de resterende pakker i Umm Qasr pga. blokerende last og myndighedskrav. Skibet måtte forlade Umm Qasr pga. manglende forsyninger. Efter 11. september 2001 opstod en krigslignende situation, der berettigede rederiet til ikke at returnere til Umm Qasr i henhold til konnossementets pkt. 16, litra b. Hina Shipping agerede som sagsøgers agent, og oplysningspligten blev opfyldt. Den ekstra "war risk surcharge" skal ikke erstattes. |
Sø- og Handelsretten fandt, at K/S THOR AMALIE v/T&C A/S havde misligholdt sin transportforpligtelse og var erstatningsansvarlig over for Dacotrans Grosskopf GmbH & Co. KG.
Rettens Begrundelse
Retten lagde til grund, at det ikke var tilstrækkeligt godtgjort, at det ikke var muligt at losse de stålplader, der spærrede for Dacotrans' last, ved en midlertidig foranstaltning. Det var skibsførerens ansvar, at stuvningen muliggjorde losning. Sagsøgte havde derfor ikke bevist, at det var umuligt at losse Dacotrans' last fuldt ud i Umm Qasr. Ved at forlade Umm Qasr uden at losse Dacotrans' last fuldt ud, misligholdt K/S THOR AMALIE v/T&C A/S den aftalte transportforpligtelse i henhold til Søloven § 275 og Søloven § 276.
Retten fandt, at begivenhederne den 11. september 2001 ikke var relevante for den manglende opfyldelse af forpligtelsen, da denne skyldtes sagsøgtes beslutninger om stuvningen af godset. Der var ikke grundlag for at bortse fra den del af erstatningskravet, der vedrørte den ekstra "war risk surcharge", da misligholdelsen allerede var sket før den 11. september 2001. Retten vurderede, at undtagelsesbestemmelserne i konnossementets pkt. 16, litra b, om "warlike operations" ikke fandt anvendelse, da kriterierne herfor ikke var opfyldt på det relevante tidspunkt, og misligholdelsen skyldtes sagsøgtes egne forhold, jf. Søloven § 277.
Retten lagde til grund, at Hina Shipping fungerede som agent for T&C A/S. Manglende orientering til Dacotrans om afrejsen fra Umm Qasr uden losning af Dacotrans' gods kunne dog ikke føre til et andet resultat, da misligholdelsen allerede var sket.
Dommens Resultat
Part | Påstand | Krav (kr.) | Rettens afgørelse | Tilkendt beløb (kr.) |
---|---|---|---|---|
Dacotrans Grosskopf GmbH & Co. KG | Erstatning | Modværdi af USD 97.665 | Medhold | Modværdi af USD 97.665 |
K/S THOR AMALIE v/T&C A/S | Frifindelse | 0 | Afvist | 0 |
K/S THOR AMALIE v/T&C A/S blev dømt til at betale Dacotrans Grosskopf GmbH & Co. KG modværdien i DKK af USD 97.665 med procesrenter fra den 5. december 2002. Derudover skulle K/S THOR AMALIE v/T&C A/S betale 46.000 kr. i sagsomkostninger til Dacotrans Grosskopf GmbH & Co. KG.
Dissens
En dommer (Jørn Hansen) fandt, at det var bevist, at det ikke var muligt at losse Dacotrans' last fuldt ud, og at skibet måtte forlade Umm Qasr pga. manglende forsyninger. Han mente, at der forelå "warlike operations" efter den 11. september 2001, hvilket berettigede T&C A/S til at losse godset i Jebel Ali og dermed frifinde dem.
Sagen er anket til Højesteret den 2. juni 2004 (HR 244/04). Sag er sluttet i Højesteret den 14. februar 2005.
Lignende afgørelser