Sø- og Handelsretten: Forældelse af erstatningskrav vedrørende transportskade - Søloven vs. Færdselsloven
Dato
9. maj 2003
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Helle LehmannHenning HummelmoseJens Feilberg
Parter
modMols-Linien A/S (Adv. Thomas Bjørn Larsen)
Sagen omhandlede et færdselsuheld den 13. september 2000 på rampen fra Mols-Liniens færgeleje i Århus. En trækker med påhængsvogn, lastet med tre kabeltromler, kørte ned ad rampen, hvorved to tromler faldt ned på terrænet, og en tredje faldt ned på rampen. Tromlerne var under transport fra NKT Power Kables A/S med en af Mols-Liniens færger. Den kontraherende fragtfører var Scan-Bo Transport Danmark A/S, og den udførende fragtfører var HHK Transport ApS. Trækkeren blev ført af en chauffør ansat i Mols-Linien, som var ansvarlig for kørslen fra færgen med henblik på levering til speditør i Århus Havn.
Tryg Forsikring A/S, forsikringstager for den udførende fragtfører, nedlagde påstand om, at Mols-Linien A/S skulle betale 102.562,40 kr. med procesrente fra sagens anlæg. Mols-Linien A/S påstod frifindelse, primært med henvisning til, at kravet var forældet efter Søloven § 501, stk. 1.
Parternes argumenter
Tryg Forsikring A/S's argumenter:
- Uheldet var et færdselsuheld omfattet af det objektive ansvar efter færdselsloven, som også dækker skade på transporteret gods.
- Hvis uheldet er omfattet af færdselsloven, er det ikke omfattet af sølovens ansvarsregler eller regler om forældelse af transportansvaret.
- Forældelsesspørgsmålet skulle derfor afgøres efter forældelsesloven af 1908, hvilket ville betyde, at kravet ikke var forældet.
- Færdselsloven § 116 undtager fragtførers ansvar efter CMR-loven, men der findes ikke en tilsvarende reservation for søloven, hvilket indikerer, at søretligt lasteskadeansvar ikke er undtaget fra færdselslovens bestemmelser og dermed heller ikke fra 1908-lovens forældelsesregler.
Mols-Linien A/S's argumenter:
- Mols-Linien anerkendte, at uheldet fandt sted på et område omfattet af færdselsloven, og at lovens erstatningsansvar kunne finde anvendelse, hvis der forelå et færdselsuheld i lovens forstand. Dog var det ikke klart, om der forelå et færdselsuheld.
- Uanset om der forelå et færdselsuheld, gjorde Mols-Linien gældende, at færdselslovens ansvarssystem ikke finder anvendelse i forholdet mellem parterne i transportaftalen.
- Det søretlige lasteskadeansvar bør undtages fra færdselslovens bestemmelser, da det ellers ville gennembryde overskueligheden og gennemsigtigheden i transportforholdet.
- Sølovens bestemmelser om lasteskadeansvar, herunder Søloven § 274, stk. 2, som udstrækker sig til landtransport, bør have fortrin for færdselslovens generelle regler om ansvar for færdselsuheld. Især bør sølovens forældelsesregler have fortrin for den almindelige femårige forældelsesregel.
Retten lagde til grund, at uheldet den 13. september 2000 i forbindelse med frakørslen skyldtes benyttelse af motordrevet køretøj på et område bestemt til almindelig færdsel, og at uheldet således var omfattet af Færdselsloven § 101.
Retten fastslog, at tromlerne på uheldstidspunktet var i Mols-Liniens varetægt, og Mols-Liniens ansvar skulle bedømmes efter Søloven § 275 og Søloven § 276. En fordring på erstatning efter disse regler forældes på ét år i henhold til Søloven § 501, stk. 1, nr. 7. Da sagsanlægget skete den 18. november 2002, var fordringen forældet på dette tidspunkt.
Retten fandt, at sølovens forældelsesregler finder anvendelse på krav om erstatning i henhold til de søretlige regler om ansvar for transportskader, selvom ansvaret også kunne bedømmes efter de almindelige erstatningsregler. Anvendelsen af færdselslovens erstatningsregler og forældelsesregler på lasteskader, hvor skaden indtræder på et område omfattet af færdselsloven, ville føre til mindre forudsigelighed og tilfældigheder med hensyn til forældelsens indtræden. En forældelse af lasteskadeansvaret efter den femårige forældelsesregel ville heller ikke harmonere med Færdselsloven § 116, hvorefter bestemmelserne i færdselslovens kapitel 16 om erstatning ikke finder anvendelse på en fragtførers ansvar, hvis dette er omfattet af CMR-loven.
Retten fandt derfor, at et eventuelt ansvar for Mols-Linien i forhold til Trygs forsikringstager var forældet efter Søloven § 501, stk. 1, nr. 7.
Afgørelse
- Mols-Linien A/S frifindes for den af Tryg Forsikring A/S nedlagte påstand.
- Tryg Forsikring A/S skal inden 14 dage betale 12.000 kr. i sagsomkostninger til Mols-Linien A/S.
Lignende afgørelser