Sag om erstatningsansvar for skade forårsaget af dønninger fra hurtigfærge
Dato
26. januar 2001
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Arne Fischer Henrichsen
Parter
mod
Sagen omhandlede et erstatningskrav fra Rederiet Pedersen & Groth Sømaterialer ApS og Øernes Gensidige Skibsforsikring (sagsøgerne) mod Mols-Linien A/S (sagsøgte). Kravet vedrørte skader på sandpumperen m.s. METTE PAN, som angiveligt blev forårsaget af dønninger fra Mols-Liniens hurtigfærge MADS MOLS den 30. maj 1999 i Århus Havn.
Sagens omstændigheder
m.s. METTE PAN lå fortøjet ved en ny mole under opførelse i Århus Havn, hvor den udlossede ral. Skibet var fortøjet til entreprenørprammen W-Barge 3, som lå ud til åbent vand. Fortøjningerne bestod af nye nylontrosser, og der var fendere og lastbildæk på prammen samt fendere på METTE PAN.
MADS MOLS, en katamaranfærge, var på vej fra Odden til Århus. Færgens kurs blev ændret en smule før havneindløbet på grund af mange lystsejlere. Farten var 42 knob, reduceret til 38 knob ved passagen af en bøje og 39 knob ved havnegrænsen. M.s. METTE PAN blev passeret med samme hastighed.
Umiddelbart efter passagen modtog MADS MOLS et radioopkald fra styrmanden på m.s. METTE PAN, der gjorde opmærksom på store dønninger. En skadesrapport fra m.s. METTE PAN angav, at en dønning fra MADS MOLS' passage havde forårsaget skader på skroget og et kammer som følge af sammenstød med ralprammen.
Parternes påstande og argumenter
Sagsøgerne nedlagde påstand om, at Mols-Linien A/S skulle betale kr. 139.432,37 med procesrente. Dette beløb dækkede:
Post | Beløb (kr.) |
---|---|
Reparationsomkostninger | 81.020,00 |
Tidstab (93 timer á 628,09 kr.) | 58.412,37 |
Ialt | 139.432,37 |
Sagsøgerne gjorde gældende, at skaden utvivlsomt skyldtes MADS MOLS's hækbølge, og at der skete noget usædvanligt. De anførte, at MADS MOLS's kursændring og hastighed på 40 knob var uforsvarlig i et havneområde, hvor Standardreglement for overholdelse af orden i danske havne § 5 foreskriver moderat og forsvarlig fart. De mente, at Mols-Liniens destruktion af fartplotterdata skulle komme dem til skade.
Mols-Linien nedlagde påstand om frifindelse eller betaling af et mindre beløb. De bestred, at kursændringen havde ændret hækbølgens størrelse, og at deres besætning ikke havde bemærket usædvanlige bølger. De henviste til en undersøgelse fra Danish Hydraulic Institute, der viste, at hækbølgen er minimal ved 40 knob og betydeligt højere ved lavere hastigheder. De argumenterede for, at 40 knob var en moderat og forsvarlig fart for en hurtigfærge med høj bremse- og manøvredygtighed, og at ruten og farten var aftalt med Århus Havn. De bestred desuden omfanget af tidstabet.
Retten fandt, at skaden på m.s. METTE PAN var forårsaget af dønninger fra MADS MOLS. Imidlertid blev det ikke godtgjort, at MADS MOLS's kursændring havde medført højere eller usædvanlige bølger end normalt under passagen.
Rettens vurdering af fart og ansvar
Retten lagde til grund, at m.s. METTE PAN var placeret inden for havnegrænsen, hvor Standardreglement for overholdelse af orden i danske havne § 5 finder anvendelse. Denne paragraf foreskriver, at sejlads i havneområdet skal foregå med moderat og forsvarlig fart, så havneanlæg og skibe ikke beskadiges.
Retten vurderede, at en fart på 40 knob for en færgetype som MADS MOLS ikke kunne betegnes som moderat, men heller ikke som uforsvarlig. Dette skyldtes færgens høje bremse- og manøvredygtighed samt det forhold, at hækbølgen ved denne fart er forholdsvis minimal. En undersøgelse fra Danish Hydraulic Institute for Cat-Link A/S viste, at hækbølgen er betydeligt højere ved lavere hastigheder, hvilket ville medføre større gener ved passage. På den baggrund fandt retten det ikke godtgjort, at sejladsen havde været uforsvarlig.
Afgørelse
Skaden på m.s. METTE PAN blev anset for en upåregnelig følge, og Mols-Linien kunne derfor ikke pålægges ansvar.
Mols-Linien A/S blev frifundet.
Sagsøgerne, Rederiet Pedersen & Groth Sømaterialer ApS og Øernes Gensidige Skibsforsikring, blev pålagt in solidum at betale kr. 14.000,- i sagsomkostninger til Mols-Linien A/S inden 14 dage.
http://www.domstol.dk/hojesteret/Documents/Domme/409-2007.pdf
Lignende afgørelser