Command Palette

Search for a command to run...

Sag om mangelfuld bunkersolie leveret til Fairmount Sherpa

Dato

30. august 2011

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Claus Forum PetersenPer JørgensenTim Ove Krarup Sørensen

Parter

Fairmount Marine BV (Advokat Peter Ringsted)
mod1) A/S Dan-Bunkering Ltd. (Advokat Mathias Steinø)2) GTL German Transport & L og istic Gmb H (tidligere O.W. Bunker Germany Gmb H) (Advokat Jakob Rosing)

Sagen omhandler en tvist vedrørende et parti bunkersolie leveret til skibet Fairmount Sherpa, som Fairmount Marine BV (Fairmount Marine) var tidsbefragter af. A/S Dan-Bunkering Ltd. (Dan-Bunkering) havde påtaget sig at levere olien og havde anmodet GTL German Transport & Logistic GmbH (tidligere O.W. Bunker Germany GmbH, herefter OW Bunker) om at udføre leverancen. Kernespørgsmålet var, om bunkersolien var mangelfuld som følge af et for højt vandindhold.

Baggrund for Sagen

Fairmount Marine bestilte i oktober/november 2005 bunkersolie og gasolie fra Dan-Bunkering. Dan-Bunkering videresolgte ordren til OW Bunker, som leverede olien via tankskibet Roko Bay den 11.-12. november 2005. Kort efter bunkringen, den 17. november 2005, rapporterede Fairmount Sherpa om motorproblemer. Efterfølgende analyser af olieprøver fra Fairmount Sherpa viste et vandindhold på 4,4% og 3,72%, hvilket var "off spec" i forhold til den maksimale grænse på 1,0%. OW Bunker afviste kravet med henvisning til egne analyser af en prøve fra Roko Bay, der viste 0,1% vand, og fastholdt, at olien var "on spec".

Parternes Påstande og Argumenter

PartPåstandKrav (USD)
Fairmount MarineErstatning (hyretab, reparation, forbrug, hyrekrav)288.621
Fairmount MarineFrigivelse af bankgarantiN/A
Dan-BunkeringBetaling fra Fairmount Marine (faktura)691.215
Dan-BunkeringTilbagebetaling fra OW Bunker (købesum, fortjeneste)360.108 + 34.357

Fairmount Marine BV påstod, at Dan-Bunkering og OW Bunker in solidum skulle betale USD 288.621 i erstatning og anerkende, at Fairmount Marine ikke skyldte betaling for fakturaen på USD 691.215. De argumenterede, at den leverede olie var mangelfuld og forårsagede betydelige tab. De fremhævede, at Dan-Bunkering som kontraktpart havde køberetligt ansvar, og at OW Bunker var ansvarlig på culpa-grundlag.

A/S Dan-Bunkering Ltd. påstod frifindelse over for Fairmount Marines påstande og påstod, at Fairmount Marine skulle betale USD 691.215 for den leverede olie. Subsidiært påstod de, at OW Bunker skulle betale USD 360.108 og USD 34.357 samt friholde Dan-Bunkering for ansvar over for Fairmount Marine. De argumenterede, at OW Bunker havde handlet culpøst og tilbageholdt information. De bestred, at deres krav mod OW Bunker var forældet, og henviste til Forældelsesloven § 14 vedrørende suspension af forældelse. De gjorde gældende, at OW Bunkers ansvarsfraskrivelsesklausuler var urimelige og burde tilsidesættes i henhold til Aftaleloven § 36.

GTL German Transport & Logistic GmbH (OW Bunker) påstod frifindelse over for Fairmount Marines og Dan-Bunkerings påstande. De argumenterede, at Fairmount Marine ikke havde bevist, at olien var kontamineret ved leveringstidspunktet, og at deres egne prøver viste, at olien var "on spec". De fastholdt, at deres ansvarsfraskrivelsesklausuler var gyldige og ikke urimelige, og hævdede, at Dan-Bunkerings krav var forældet i henhold til deres salgs- og leveringsbetingelser J.4.

Salgs- og Leveringsbetingelser

Det blev under sagen aftalt, at OW Bunkers "Terms and Conditions of sale for Marine Bunkers – Edition 2002" gjaldt mellem OW Bunker og Dan-Bunkering, og at Dan-Bunkerings "General Conditions for the Delivery of Bunker Oil from A/S Dan-Bunkering Ltd" gjaldt mellem Dan-Bunkering og Fairmount Marine. Disse betingelser indeholdt detaljerede bestemmelser om prøveudtagning, reklamation og ansvarsbegrænsning.

Sø- og Handelsretten fandt, at Fairmount Marine BV ikke havde godtgjort, at den leverede bunkerolie var behæftet med en væsentlig mangel på leveringstidspunktet. Retten lagde vægt på de prøver, som OW Bunker havde fået analyseret, der viste et vandindhold på 0,1%, hvilket var "on spec". De prøver, som Fairmount Marine havde fået analyseret, og som viste højere vandindhold, blev tillagt mindre bevisværdi på grund af omstændighederne omkring deres udtagning og dokumentation.

Som følge heraf blev Fairmount Marine BV's påstande mod A/S Dan-Bunkering Ltd. og GTL German Transport & Logistic GmbH (OW Bunker) frifundet.

A/S Dan-Bunkering Ltd.'s selvstændige påstand mod Fairmount Marine BV om betaling af USD 691.215 blev taget til følge. Beløbet skal forrentes med procesrente fra den 6. juni 2007, som var tidspunktet for nedlæggelse af påstanden i svarskriftet.

Dan-Bunkering og OW Bunkers gensidige subsidiære påstande blev ikke taget under påkendelse.

Fairmount Marine BV blev pålagt at betale sagsomkostninger på 333.900 kr. til A/S Dan-Bunkering Ltd. og 90.000 kr. til GTL German Transport & Logistic GmbH. A/S Dan-Bunkering Ltd. blev pålagt at betale 25.000 kr. til GTL German Transport & Logistic GmbH. Sagsomkostningsbeløbene forrentes efter Renteloven § 8a.

Lignende afgørelser