Sø- og Handelsretten: Sag om ansvar for kollision mellem M/V CALYPSO og M/V ARKTIS FIGHTER i Sikka Creek
Dato
19. november 2004
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Parter
modCodan Forsikring A/S som kaskoassurandør forrederiet for M/V ARKTIS FIGHTER -Elite Shipping A/S under konkurs (advokat Alex Laudrup)
Lovreferencer
Sagen vedrører en kollision mellem M/V CALYPSO og M/V ARKTIS FIGHTER den 9. juni 1998 i Sikka Creek, Indien, under en cyklon. Kollisionen opstod, da ARKTIS FIGHTER's ankerkæde vikledes om CALYPSO's skrue, hvilket førte til gentagne sammenstød og grundstødninger af begge fartøjer.
Parter og påstande
- Sagsøgerne: Rederiet M/V CALYPSO Hans und Claus Heinrich KG og deres kaskoassurandører (ACE Insurance S.A.-N.V., Dhipaya Insurance Public Company Ltd., GIO Insurance Limited Level G 2) nedlagde påstand om, at sagsøgte skulle dømmes til at betale modværdien i DKK af SDR 915.169 med procesrente.
- Sagsøgte: Codan Forsikring A/S, kaskoassurandør for rederiet for M/V ARKTIS FIGHTER – Elite Shipping A/S under konkurs, påstod frifindelse, subsidiært frifindelse mod betaling af et mindre beløb. Codan Forsikring nedlagde desuden selvstændig påstand om, at sagsøgerne solidarisk skulle betale DKK 2.083.968 og USD 171.757 med procesrente.
Sagens omstændigheder
M/V CALYPSO, et fragtskib på 5.753 bruttotons, ankrede op i Sikka Creek den 29. maj 1998. M/V ARKTIS FIGHTER, et cargo/containerskib på 4.988 bruttotons, ankom den 8. juni 1998 og ankrede op i nærheden af CALYPSO. Samme dag indløb varsel om en cyklon, der forventedes at ramme området den 9. juni 1998.
Om morgenen den 9. juni 1998, mens vinden tiltog til orkanstyrke, begyndte CALYPSO at drive for anker. Kl. 07:15 observerede CALYPSO's besætning, at skibet trak anker og drev i sydvestlig retning. CALYPSO forsøgte at holde positionen ved at starte hovedmotoren og bruge bovpropellen samt kaste det andet anker. Kl. 07:35 kolliderede CALYPSO og ARKTIS FIGHTER, idet ARKTIS FIGHTER's ankerkæde vikledes om CALYPSO's skrue. Efter den første kollision stødte fartøjerne gentagne gange sammen og på grund. Parterne var enige om, at hændelsesforløbet efter den første kollision var uden for deres kontrol på grund af vejrforholdene.
Parternes argumenter
- Sagsøgerne (CALYPSO): Gjorde gældende, at ARKTIS FIGHTER bar det fulde ansvar for kollisionen. De kritiserede ARKTIS FIGHTER for at have opankret i Sikka Creek under de varslede vejrforhold, for tæt på CALYPSO, og for manglende foranstaltninger for at undgå kollision, herunder ikke at give mere ankerkæde, ikke at kappe ankerkæden, og ikke at foretage en bakmanøvre. De henviste til Søvejsreglerne regel 3, litra f), regel 7 og regel 8.
- Sagsøgte (ARKTIS FIGHTER): Påstod, at der ikke var begået fejl fra ARKTIS FIGHTER's side. De argumenterede for, at opankringen var forsvarlig og i sikker afstand, og at ARKTIS FIGHTER lå stille for anker med motoren på standby og holdt sin position i det afgørende tidsrum. De mente, at kaptajnen på ARKTIS FIGHTER ikke kunne have forhindret kollisionen i det korte tidsrum, og at det ikke var muligt eller sikkert at kappe ankerkæden eller kaste det andet anker efter kollisionen. De fremhævede, at skaderne skyldtes CALYPSO's dispositioner, især manglende brug af tilstrækkelig motorkraft til at undgå kollisionen. De henviste til Søloven § 161 om bevisbyrde for ansvarspådragende adfærd.
Sø- og Handelsretten fandt, at opankringen af ARKTIS FIGHTER i Sikka Creek den 8. juni 1998 var forsvarlig, også under hensyn til cyklonvarslet. Retten fandt ikke grundlag for at kritisere ARKTIS FIGHTER's handlinger hverken før eller efter den første kollision, da skibet lå for anker og holdt sin position i det afgørende tidsrum. Det blev heller ikke bevist, at ARKTIS FIGHTER blokerede ind- eller udsejlingen.
Retten fandt derimod, at kaptajnen på M/V CALYPSO begik en ansvarspådragende fejl ved ikke fuldt ud at udnytte den tilgængelige maskinkraft i forsøget på at undgå kollisionen med ARKTIS FIGHTER. Det havde været muligt at give CALYPSO tilstrækkelig fremdrift til at undgå den utilsigtede drejning mod styrbord, som førte til kollisionen med ARKTIS FIGHTER's ankerkæde. Denne manglende brug af tilstrækkelig motorkraft var afgørende for kollisionen.
Rettens afgørelse
Retten frifandt Codan Forsikring A/S for sagsøgernes påstande. Ansvaret for kollisionen blev udelukkende pålagt M/V CALYPSO.
Part | Afgørelse | Tilkendt beløb (DKK) | Tilkendt beløb (USD) | Sagsomkostninger (DKK) |
---|---|---|---|---|
Rederiet M/V CALYPSO m.fl. | Dømt til at betale | 1.883.968 | 150.540 | 360.000 |
Codan Forsikring A/S | Frifundet for sagsøgers krav, medhold i modkrav | - | - | - |
Erstatningen til Codan Forsikring A/S blev skønsmæssigt nedsat med DKK 200.000 og USD 21.217 (171.757 - 150.540) da skaden som følge af kollisionen med prammen "Victory" ikke blev anset for en påregnelig følge af kollisionen mellem ARKTIS FIGHTER og CALYPSO.
Sagen er afnket til Højesteret den 3. december 2004 (HR 537/04). Sluttet i Højesteret 14. marts 2005.
Lignende afgørelser