Sag om mangelfuld bunkerolie: Begrænset erstatningsansvar grundet rederiets tabsbegrænsningspligt
Dato
20. december 2002
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Frede KristiansenJens FeilbergJørn Hansen
Parter
modMalik Supply A/S (Adv. Jan Presfeldt)
Sagen omhandlede et krav om erstatning for tab som følge af levering af mangelfuld bunkerolie til skibet JOHANNA KATHRINA i august 1996. Sagsøgerne var rederiet P/F Hans Pauli i Horni og kaskoassurandøren Tryg-Baltica Forsikring A/S, mens sagsøgte var Malik Supply A/S, der havde leveret olien.
Sagens Baggrund
I august 1996 købte rederiet 97,5 tons IFO 30 bunkerolie af Malik Supply A/S, som blev leveret til JOHANNA KATHRINA i Tarragona, Spanien. En olieprøve sendt til DNV viste den 8. august 1996, at olien havde et sedimentindhold på 0,32 %, hvilket oversteg ISO-standardens maksimum på 0,1 % for den pågældende olietype. DNV advarede om sandsynlige driftsproblemer og anbefalede forholdsregler.
Skibets besætning konstaterede den 9. august 1996 problemer med slam i brændstofcentrifugen, tilstopning af afløbsrør og forhøjet udstødningstemperatur. Den 13. august 1996 måtte skibet skifte til gasolie, da bunkerolien ikke kunne renses tilstrækkeligt, og filtrene var kollapset. Efterfølgende blev der udført omfattende reparationer i Dakar fra den 17. august til den 8. september 1996.
Parternes Påstande og Argumenter
Rederiet og Tryg nedlagde påstand om, at Malik Supply A/S skulle betale erstatning for tab som følge af den mangelfulde olie. Deres krav omfattede:
Post | Beløb (DKK/USD) |
---|---|
Reparationsomkostninger (Rederiet) | DKK 425.324,25 |
Tidstab (Rederiet) | USD 146.914,71 |
Fragttab (Rederiet) | USD 10.202,03 |
Tab på bunkers (Rederiet) | USD 4.500,00 |
Reparationsudgifter (Tryg) | DKK 1.337.774,36 |
Konsulentbistand (Tryg) | DKK 20.000,00 |
Udgifter til besigtigelser (Tryg) | DKK 117.414,00 |
Honorar til dispachøren (Tryg) | DKK 56.500,00 |
De argumenterede for, at olien var ustabil og havde et alt for højt sedimentindhold, og at Malik som sælger var erstatningsansvarlig. De bestred at have tilsidesat deres tabsbegrænsningspligt, da det ikke var almindeligt at vente på analyseresultater før ibrugtagning, og da besætningen fulgte anvisningerne.
Malik Supply A/S påstod frifindelse og argumenterede for, at den leverede olie opfyldte ISO 1987-standarden, som var gældende på tidspunktet og ikke havde en grænseværdi for sediment. De mente, at rederiet burde have specificeret ISO 1996-standarden eller et maksimumindhold af sediment. Malik bestred desuden erstatningskravene og mente, at rederiet havde udvist egen skyld ved at tage olien i brug før analyseresultater forelå, og ved ikke at have taget de nødvendige forholdsregler for at begrænse skaderne, herunder at skifte til gasolie tidligere eller søge nødhavn.
Syns- og Skønserklæring
Skønsmanden Finn Boye vurderede, at et sedimentindhold på 0,32 % var væsentligt og gjorde olien uegnet som brændstof. Han bekræftede, at brug af sådan olie ville medføre alvorlige driftsproblemer og skader på maskinen. Han udtalte, at det var sædvanligt at analysere bunkerolie før brug, og at skaderne i Dakar "overvejende sandsynligt" skyldtes den mangelfulde olie. Skønsmanden vurderede, at skaderne kunne have været "meget begrænsede", hvis skibet havde skiftet til gasolie allerede den 9. august 1996, da problemerne blev erkendt.
Sø- og Handelsretten fandt, at den leverede bunkerolie med et sedimentindhold på 0,32 % ikke var egnet som brændstof til skibe og derfor var mangelfuld. Retten fastslog, at en køber af bunkerolie kan påregne at modtage et brugbart produkt, uanset om der er stillet specifikke krav til ISO-standarder eller sedimentindhold.
Retten afviste Maliks argument om, at rederiet bar risikoen for oliens mangelfuldhed, fordi olien blev taget i brug, inden analyseresultater forelå. Dog fandt retten, at rederiet udviste egen skyld ved at fortsætte med at bruge den mangelfulde olie efter den 9. august 1996, hvor de blev bekendt med oliens ringe kvalitet og de begyndende slamproblemer. Retten vurderede, at besætningen burde have skiftet til gasolie allerede den 9. august 1996, hvilket ville have begrænset skaderne på maskineriet betydeligt.
Afgørelse: Malik Supply A/S blev dømt til at betale:
- DKK 220.000 til P/F Hans Pauli i Horni og Tryg Forsikring A/S, primært til dækning af udgifter til debunkering og rensning af bunkertanke.
- Modværdien i DKK af USD 35.000 til P/F Hans Pauli i Horni og Tryg Forsikring A/S for tidstab.
Beløbene forrentes med procesrente fra den 16. januar 1997. Hver part skal bære egne omkostninger og betale halvdelen af omkostningerne ved syn og skøn.
Lignende afgørelser