Sø- og Handelsretten: Erstatningsansvar for grundstødning i Hirtshals Havn
Dato
8. april 2005
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Bent RasmussenJens FeilbergPeter Frost
Parter
mod2) Trafikministeriet (Adv. Morten Kroon)
Sagen omhandler et erstatningskrav fra Trygg-Hansa Försäkrings AB (Trygg-Hansa), som kaskoforsikrer for trawleren F.F. Ganthi, mod Transport- og Energiministeriet, der hæfter for Hirtshals Havn. Kravet vedrører skader på F.F. Ganthi, der opstod under en grundberøring i Hirtshals Havn den 26. oktober 2000.
Sagens Baggrund
F.F. Ganthi, en 50 meter trawler, skulle tage et repareret trawl ombord ved Trailerkajen i Hirtshals Havn. Under manøvreringen og ombordtagningen af trawlet, der var 150-200 meter langt, opstod en "hakkende lyd", hovedmotoren fik modstand, og skibet krængede. Efterfølgende dykkerundersøgelse viste omfattende skader på alle fire skrueblade samt ridser på skrog og roderblad. Skaderne blev vurderet til at være forårsaget af kontakt med et hårdt, sandsynligvis stenlignende, objekt.
Dybdeforhold og Fund af Granitblokke
En dykkerundersøgelse af Trailerkajen den 20. november 2000 afslørede betydelige afvigelser mellem de kortlagte vanddybder og de faktiske dybder. Der blev fundet flere granitblokke på havbunden, hvoraf nogle havde skarpe kanter og friske mærker. Disse blokke lå på den side af uddybningslinjen, hvor der burde have været 7 meter vand. Havnelodsen angav en vanddybde på 7 meter for området.
Oversigt over dybdeafvigelser ved Trailerkajen:
Position | Afstand fra hjørne – fra kaj | Vandstand | Vanddybde ved normal vandstand | Vanddybde på kortet | Afvigelse fra kort |
---|---|---|---|---|---|
1 | 7,8 m – 5 m | +0,25 m | 5,75 m | 7,80 m | -2,05 m |
2 | 7,8 m – 5 m | +0,25 m | 6,55 m | 8,00 m | -1,45 m |
3 | 11,8 m – 5 m | +0,25 m | 6,55 m | 8,00 m | -1,45 m |
4 | 12,8 m – 5 m | +0,25 m | 6,85 m | 8,00 m | -1,15 m |
Trygg-Hansa anførte, at Hirtshals Havn havde begået fejl og forsømmelser ved ikke at sikre korrekt vanddybde, ved at have tabt granitblokke på bunden, og ved at have misvisende søkort og pejlinger. Havnen havde erkendt, at uddybningslinjen var forkert placeret og senere flyttet.
Transport- og Energiministeriet bestred ansvaret og anførte, at havne har et almindeligt culpaansvar, og at angivelse af vanddybde ikke er en garanti, der fritager sejlende for agtpågivenhed. De mente, at Trygg-Hansa ikke havde løftet bevisbyrden for en årsagsforbindelse mellem de fundne sten og skaderne, og at skaderne snarere skyldtes Ganthis egen fejlmanøvrering, herunder at skibet lagde til ved en uegnet kajstrækning tæt på en stensætning.
Sø- og Handelsretten frifandt Transport- og Energiministeriet for de nedlagte påstande.
Retten lagde til grund, at Hirtshals Havn på uheldstidspunktet ikke havde angivet, at skibe ikke måtte eller burde lægge til kaj på Trailerkajens nordvest-sydøstlige forløb. Det blev dog fastslået, at bøjen, der angav den nordlige grænse for den 7 meter dybe del af havnen, var misvisende, da en del af stensætningen befandt sig syd for denne linje. Ligeledes var søkortets angivelse af 7 meters vanddybde ikke i overensstemmelse med de faktiske forhold ved position 1, hvor dybden var mellem 6,22 og 6,67 meter.
Retten fandt imidlertid, at Trygg-Hansa ikke havde godtgjort en årsagsforbindelse mellem skaderne på F.F. Ganthi's propeller og forekomsten af de fundne granitsten på positionerne 1 til 4. Med en normal dybgang på 6,18 meter (maksimalt 6,37 meter med ekstrem agterlig trim) og en afstand på ca. 0,6 meter fra skibets hæl til propellerbladet, kunne propellerbladene ikke have ramt de fundne granitsten ved de angivne vanddybder. Skaderne på skibet, der kun fandtes styrbord over en strækning af 7 meter, tydede snarere på, at Ganthi havde ramt stensætningen, som lå omkring 3 meter væk.
Retten konkluderede, at skaden på F.F. Ganthi mest sandsynligt var opstået som følge af skibets egne fejlmanøvreringer, idet det var kommet for tæt på stensætningen. Kaptajnen burde have vidst eller taget højde for, at stensætningen også skråner under vandoverfladen.
Trygg-Hansa Försäkrings AB blev pålagt at betale 115.000 kr. i sagsomkostninger til Transport- og Energiministeriet inden 14 dage.
Lignende afgørelser