Command Palette

Search for a command to run...

Sag om ansvar for skader på vindmøllekomponenter og varebiler under søtransport

Dato

3. marts 2005

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Helle LehmannJens BoyeJens Feilberg

Parter

if...skadeforsikring (Adv. Henrik Valdorf-Hansen)
mod1) C. Breinholt A/S    (Adv. Henrik Thal Jantzen)2) Flota Suardiaz S.A.    (Adv. Ulla Fabricius)Adcit.: Hyundai Sweden Shipping Agency AB    (Adv. Alex laudrup)

Sagen omhandlede ansvaret for skader på en vindmøllenacelle og otte Ford Transit varebiler, der opstod under søtransport fra Göteborg til Spanien med skibet "Arroyofrio Dos". Nacellen, der vejede 48 ton, rev sig løs fra sin transportramme, som var svejset til en MAFI-trailer, og beskadigede de nærliggende varebiler. Skaderne skete den 11. april 2000 i Biscayen under vejrforhold, der ikke blev anset for usædvanlige.

Aftaleforhold og parter

Transporten var arrangeret gennem en kæde af parter:

PartRolle
Bonus Energy A/SVindmølleproducent og afsender
DSVFragtfører, der overlod opgaven til Breinholt
C. Breinholt A/SAgent/transportør, DSV's direkte kontraktpart
Hyundai Sweden Shipping Agency ABAgent for Flota Suardiaz i Sverige, antaget af Breinholt til at arrangere surring/svejsning
MCR (Mobile Container Repair AB)Udførte svejsningen af transportrammen til mafien, antaget af Hyundai
Flota Suardiaz S.A.Rederi og transportør, ejer af skibet "Arroyofrio Dos"
If SkadeforsikringAnsvarsforsikrer for DSV, sagsøger i sag S-15-02
Codan ForsikringVareforsikrer for Bonus Energy A/S

Svejsningen af nacellens transportramme til MAFI-traileren blev udført af MCR. Det blev senere konstateret, at svejsningen ikke var forsvarlig til at modstå de forventede påvirkninger under søtransport. Der var også spørgsmål om tilstrækkeligheden af den øvrige surring af nacellen.

Påstande

Sag S-15-02 (Nacelleskaden):

  • If Skadeforsikring påstod, at C. Breinholt A/S og Flota Suardiaz S.A. in solidum skulle betale 879.461 DKK med rente.
  • C. Breinholt A/S påstod frifindelse, subsidiært betaling af et mindre beløb, og at Flota Suardiaz S.A. skulle friholde dem.
  • Flota Suardiaz S.A. påstod frifindelse, subsidiært betaling af et mindre beløb, og at C. Breinholt A/S skulle friholde dem.
  • Hyundai Sweden Shipping Agency AB (adciteret) påstod frifindelse, subsidiært betaling af et mindre beløb.

Sag S-5-03 (Varebilskaderne):

  • Flota Suardiaz S.A. påstod, at Bonus Energy A/S skulle betale modværdien af 113.683,37 EUR med procesrente.
  • Bonus Energy A/S påstod frifindelse, subsidiært betaling af et mindre beløb.

Sø- og Handelsretten afsagde dom den 3. marts 2005.

Sag S-15-02 (Nacelleskaden)

Retten fandt, at svejsningen af nacellens transportramme til MAFI-traileren ikke var udført forsvarligt til at modstå påvirkningerne under søtransport. Skaden på nacellen og varebilerne kunne skyldes både den mangelfulde svejsning og manglende tilstrækkelige surring.

  • C. Breinholt A/S blev anset for (under)transportør og dermed ansvarlig for de fejl, der blev begået under transporten, jf. NSAB §§ 16-23. Breinholt havde ikke godtgjort, at nogen af de ansvarsfritagende omstændigheder i NSAB § 16 forelå.
  • Flota Suardiaz S.A. blev anset for ansvarlig som transportør for skade på godset i selskabets varetægt, jf. Søloven § 274 og Søloven § 275. Rederiet havde ikke godtgjort, at skaden ikke skyldtes fejl eller forsømmelser fra dets side.
  • Solidarisk ansvar: C. Breinholt A/S og Flota Suardiaz S.A. blev fundet solidarisk ansvarlige over for If Skadeforsikring for skaderne på nacellen.
  • Indbyrdes forhold: I det indbyrdes forhold skulle C. Breinholt A/S og Flota Suardiaz S.A. hver bære halvdelen af skaden.
  • Hyundai Sweden Shipping Agency AB: Retten fandt ikke grundlag for at pålægge Hyundai medansvar for skaden, da Hyundai alene fungerede som agent og ikke som selvstændig transportør. Bevisusikkerhed om Hyundais instruktioner måtte komme Breinholt til skade.

Afgørelse S-15-02:

  • C. Breinholt A/S og Flota Suardiaz S.A. skal inden 14 dage betale If Skadeforsikring 879.461 DKK med tillæg af rente 5% fra den 3. april 2002 samt 60.000 DKK i sagsomkostninger.
  • I det indbyrdes forhold skal C. Breinholt A/S og Flota Suardiaz S.A. hver udrede halvdelen af det idømte beløb inkl. sagsomkostninger.
  • Hyundai Sweden Shipping Agency AB frifindes for den af C. Breinholt A/S nedlagte påstand.
  • C. Breinholt A/S skal inden 14 dage betale Hyundai Sweden Shipping Agency AB 46.500 DKK i sagsomkostninger.

Sag S-5-03 (Varebilskaderne)

  • Bonus Energy A/S: Selvom Bonus Energy A/S var anført som afsender (shipper) på konnossementet, fandt retten, at selskabet reelt var en aflaster, jf. Søloven § 251, og at den reelle afsender var DSV/Breinholt. Retten fandt ikke, at der var godtgjort noget ansvarspådragende forhold fra Bonus Energy A/S' side, da selskabet havde overladt transportopgaven til DSV, som havde betydelig erfaring med sådanne forsendelser. Der var derfor ikke grundlag for at pålægge Bonus Energy ansvar for skaden på varebilerne.

Afgørelse S-5-03:

  • Bonus Energy A/S frifindes for den af Flota Suardiaz S.A. nedlagte påstand.
  • Flota Suardiaz S.A. skal inden 14 dage betale Bonus Energy A/S 26.000 DKK i sagsomkostninger.

Sagen føres sammen med S 5/03

Lignende afgørelser