Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over dispensation til sommerhus inden for beskyttelseslinjer

Dato

27. februar 2018

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

NBL - beskyttelseslinier

Højdepunkt

Afgørelse i sag om opførelse af sommerhus inden for sø- og åbeskyttelseslinjen og

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Silkeborg Kommunes afgørelse af 12. oktober 2017. Kommunen havde meddelt dispensation til opførelse af et sommerhus på 120 m² på en ubebygget ejendom, beliggende inden for både sø- og åbeskyttelseslinjen og skovbyggelinjen.

Klagen blev indgivet den 8. november 2017 af en nabo til ejendommen, hvor sommerhuset ønskes opført. Klageren havde tidligere indsendt et høringssvar til kommunen den 27. juni 2017 med yderligere tilføjelser.

Klagerens anbringender

Klageren anførte, at han ved købet af sin ejendom havde en klar forventning om, at gældende love og regler ville blive fulgt, og at der ikke ville blive dispenseret fra disse, således at der ikke kunne bygges foran hans ejendom.

Klageren fremhævede, at den ejendom, hvor sommerhuset ønskes opført, i dag er skov og fungerer som en dyreveksel. Han argumenterede for, at dispensationen tillader byggeri i et højt skattet og fredet naturområde.

Desuden frygtede klageren, at hans ejendom ville miste sin unikke beliggenhed med fri udsigt og adgang til natur og skov, hvilket ville påvirke ejendommens værdi negativt. Klageren satte også spørgsmålstegn ved en tidligere meddelt dispensation på en naboejendom, idet han mente, at grundlaget for denne dispensation var fejlagtigt.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Silkeborg Kommunes afgørelse om dispensation til opførelse af et sommerhus.

Begrundelse for afvisning

Afvisningen skyldtes, at klageren ikke blev anset for klageberettiget i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 1 og Naturbeskyttelsesloven § 86, stk. 1. Nævnet fastslog, at ejere af omkringliggende ejendomme ikke er klageberettigede, da nabohensyn og -interesser ikke er beskyttet under Naturbeskyttelsesloven.

Nævnet oplyste desuden, at Silkeborg Kommunes afgørelse af 12. oktober 2017 også var påklaget af en anden part, og at denne klage ville blive realitetsbehandlet. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser