Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om VVM-pligt for [virksomhed1]'s udvidelse i Esbjerg
Dato
21. december 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, VVM
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Esbjerg Kommunes afgørelse om at [virksomhed1]’s aktiviteter på
Lovreferencer
Sagen omhandler Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse vedrørende Esbjerg Kommunes vurdering af, hvorvidt [virksomhed1]'s landbaserede aktiviteter var omfattet af VVM-reglerne. Esbjerg Kommune havde den 14. december 2015 meddelt revurderingsgodkendelse samt godkendelse af udvidelse med ny flydedok og smedeværksted efter miljøbeskyttelsesloven. Kommunen afgjorde samtidig, at virksomhedens aktiviteter på landjorden ikke var omfattet af bilag 1 eller 2 i Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at behandle retlige spørgsmål vedrørende kommunale afgørelser efter planloven og tilhørende forskrifter, herunder VVM-bekendtgørelsen.
Nævnets kompetence og VVM-regler
Nævnet fastslog, at Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning finder anvendelse på landbaserede projekter, mens Bekendtgørelse om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet gælder for projekter på søterritoriet. Nævnet bemærkede, at det ikke er rette klageinstans for afgørelser truffet efter sidstnævnte bekendtgørelse, da klagemyndigheden ifølge Bekendtgørelse om miljømæssig vurdering af visse anlæg og foranstaltninger på søterritoriet § 10 er transportministeren.
Vurdering af VVM-pligt for landbaserede aktiviteter
Det centrale retlige spørgsmål var, om anlægget var omfattet af Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning. Ifølge Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning § 1 finder bekendtgørelsen kun anvendelse på anlæg opført på bilag 1 eller 2.
Nævnet fandt, at [virksomhed1] udgør et skibsværft omfattet af Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning Bilag 2, punkt 4, g) ("Produktion og forarbejdning af metaller", "Skibsværfter"). Denne vurdering baseredes på virksomhedens aktiviteter, herunder reparation, vedligeholdelse og om-/nybygning af skibe, som efter en almindelig sproglig forståelse falder ind under et skibsværfts virke.
Nævnet konkluderede endvidere, at udvidelsen af virksomhedens landbaserede aktiviteter, herunder smedeværkstedet, udgør en integreret del af det samlede skibsværft. Derfor var udvidelsen omfattet af Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning Bilag 2, punkt 14 ("Ændringer eller udvidelser af anlæg i bilag 1 eller 2, som allerede er godkendt, er udført eller er ved at blive udført, når de kan være til skade for miljøet (ændring eller udvidelse som ikke er omfattet af bilag 1)").
Afgørelse
På baggrund af ovenstående ophævede Natur- og Miljøklagenævnet Esbjerg Kommunes VVM-afgørelse af 14. december 2015. Sagen blev hjemvist til fornyet behandling med henblik på at vurdere udvidelsen af de landbaserede aktiviteter i forhold til VVM-reglerne.
Lignende afgørelser