Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage fra Foreningen [forening1] over Favrskov Kommunes VVM-screeningsafgørelse af 16. september 2014. Klagen vedrørte kommunens beslutning om, at etablering af en modtagehal, to biofiltre og et forsinkelsesbassin ved et biogasanlæg ikke var VVM-pligtigt og dermed ikke krævede en egentlig VVM-redegørelse. Klager gjorde gældende, at det samlede projekt burde VVM-vurderes, og at virksomheden skulle lukkes, indtil lugtkravet på 5 LE/m3 kunne overholdes. En særskilt klagesag vedrørende den samtidigt meddelte landzonetilladelse blev behandlet separat.

Projektets baggrund og omfang

Virksomheden [virksomhed1] havde den 26. marts 2014 fremsendt et VVM-anmeldeskema, som blev uddybet og suppleret med yderligere oplysninger i april 2014. Kommunen meddelte den 16. september 2014 landzonetilladelse til etablering af en modtagehal/maskinhal, et nyt biofilter og et forsinkelsesbassin samt lovliggørende landzonetilladelse til et allerede etableret biofilter. Projektet havde til formål at forbedre lugtemissionerne fra det eksisterende anlæg og overholde vilkår i virksomhedens miljøgodkendelse samt kommunens påbud og indskærpelser.

De ansøgte faciliteter omfattede:

  • En maskinhal på 1.397 m2 til lukket levering af råvarer, placeret i tilknytning til eksisterende bygninger, med en højde på 12 meter.
  • Et forsinkelsesbassin på 500 m2 med et opsamlingsvolumen på 350 m3 til afledning af tagvand fra maskinhallen.
  • Et biofilter på 137 m2 med et volumen på ca. 500 m3 og et afkast 15 meter over terræn.
  • Endnu et biofilter med et samlet volumen på ca. 850 m3, en højde på 4 meter, bredde på 11 meter og længde på 20 meter, også med et afkast 15 meter over terræn.

Kommunen bemærkede, at virksomhedens ønske om at udvide anlæggets gasproduktion og kapacitet til behandling af biogas (opgraderingsanlæg, ekstra biogasreaktor m.m.) var omfattet af obligatorisk VVM-pligt og blev behandlet særskilt.

Kommunens VVM-screening og bemærkninger

Kommunen foretog en VVM-screening af de i landzonetilladelsen omhandlede anlæg i henhold til bilag 2, pkt. 14 i den dagældende VVM-bekendtgørelse. Kommunen vurderede, at projektet primært var en lovliggørelse og forbedring af anlægget i forhold til lugtgener og overholdelse af miljøgodkendelsens vilkår 4.3 og 4.11. Kommunen havde tidligere indskærpet miljøgodkendelsens vilkår 4.11 på grund af markante overskridelser af lugtvilkår, hvilket førte til varsling af forbud og påbud efter Miljøbeskyttelsesloven § 69, stk. 1.

Ansøgers bemærkninger

Ansøgers advokat anmodede Natur- og Miljøklagenævnet om at stadfæste kommunens afgørelse, men foreslog, at sagen blev hjemvist for at inddrage de tilladte anlæg i den igangværende sagsbehandling af den samlede VVM-anmeldelse, lokalplanforslag og miljøgodkendelse. Ansøger oplyste, at reaktoren og opgraderingsanlægget var en opdatering, ikke en udvidelse, og at man oprindeligt ikke forventede VVM-redegørelse for dette. Efter Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse i december 2013 om VVM-pligt for anlæg over 100 ton pr. dag kombineret med opgraderingsanlæg, ønskede ansøger en samlet sagsbehandling. Kommunen valgte dog at behandle biofiltre, forsinkelsesbassin og modtagehal separat for ikke at forsinke processen yderligere. En ny anmeldelse i henhold til VVM-bekendtgørelsen for det samlede anlæg blev indgivet den 1. oktober 2014.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen i henhold til Planloven § 11 g og Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9. Nævnet kunne alene tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunalbestyrelsens afgørelser efter planloven, herunder VVM-reglerne, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 4. Spørgsmål om afgørelsens hensigtsmæssighed var et skønsmæssigt spørgsmål, som nævnet ikke kunne tage stilling til.

Da det ansøgte projekt var anmeldt efter den 1. januar 2014, fandt reglerne i den nugældende Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning anvendelse. Bekendtgørelsen fastsætter i Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning § 1, stk. 2 regler for obligatorisk VVM-pligt (bilag 1) og i Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning § 3, stk. 1 regler for screening af anlæg omfattet af bilag 2.

Det meddelte projekt om etablering og retlig lovliggørelse af modtagehal, to biofiltre og forsinkelsesbassin var omfattet af VVM-bekendtgørelsens bilag 2, pkt. 12 b (

Lignende afgørelser