Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om afvisning af klage over lokalplan nr. 2017-6 på grund af overskredet klagefrist

Nordfyns Kommune vedtog den 31. august 2017 lokalplan nr. 2017-6, Erhvervsområde ved Odensevej syd for Bogense. En klage over denne afgørelse blev indsendt til Planklagenævnet, som dog afviste at behandle sagen, da klagefristen var overskredet.

Sagens forløb og kommunikation

Forslaget til lokalplanen blev vedtaget den 18. maj 2017 og var i offentlig høring fra den 19. maj til den 14. juli 2017. Klageren indsendte et høringssvar den 14. juli 2017. Efter den endelige vedtagelse af lokalplanen den 31. august 2017 modtog klageren den 5. september 2017 en orientering om vedtagelsen. Det fremgik af orienteringen, at lokalplanen var offentliggjort samme dag via plansystem.dk og kommunens hjemmeside.

Orienteringen var vedlagt en klagevejledning, som oplyste, at "Afgørelsen om at der ikke skal foretages en miljøvurdering kan påklages" og at klage skulle indgives inden fire uger fra offentliggørelsen af den endelige lokalplan. Klagevejledningen på kommunens hjemmeside havde dog en anden ordlyd, der præciserede, at der kunne klages over retlige spørgsmål i forbindelse med offentliggørelsen af de endelige planer, og at klagefristen udløb den 3. oktober 2017.

Klageren indledte en korrespondance med kommunen den 29. september 2017, hvor hun udtrykte ærgrelse over vedtagelsen og bad om kommunens samlede vurdering af hendes indsigelse. Kommunen svarede den 2. oktober 2017 med dagsordenpunktet fra den politiske behandling. Den 19. oktober 2017 spurgte klageren kommunen om klagemulighederne vedrørende selve vedtagelsen af lokalplanen, da hun kun kunne se information om klage over miljøvurdering. Kommunen henviste den 25. oktober 2017 til det tidligere udsendte brev med klagemuligheder. Efter yderligere korrespondance afsluttede kommunen sagen den 31. oktober 2017.

Klagen til Planklagenævnet

Klageren indgav sin klage til Planklagenævnet den 8. november 2017 via Klageportalen. I klagen anførte hun, at hun først blev opmærksom på den udløbne klagefrist efter korrespondancen med kommunen. Hun henviste til undskyldende omstændigheder, herunder at hun først modtog et endeligt og klart svar fra kommunen den 31. oktober 2017, og at klagevejledningen ikke var tydelig nok. Klageren havde misforstået vejledningen til kun at omhandle miljøvurdering og bemærkede, at der ikke var anført en frist for klage over selve afgørelsen om lokalplanen i den del af vejledningen, hun havde læst. Klageren oplyste desuden, at hun havde kigget på lokalplanen efter den 5. september via både kommunens hjemmeside og plandata.dk.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen over Nordfyns Kommunes vedtagelse af lokalplan nr. 2017-6, da klagefristen var overskredet.

Klagefrist og nævnets praksis

En kommunes vedtagelse af en lokalplan kan påklages til Planklagenævnet i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. En klage skal indgives skriftligt inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt, eller fra offentlig bekendtgørelse, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. I denne sag blev afgørelsen offentligt bekendtgjort den 5. september 2017, hvilket betød, at klagefristen udløb den 3. oktober 2017. Da klagen først blev indgivet den 8. november 2017, var den indgivet for sent.

Planklagenævnets praksis vedrørende klagefrister er restriktiv, og en for sent indgivet klage afvises normalt. Vurderingen af, om der kan ses bort fra en overskridelse, sker ud fra almindelige forvaltningsretlige betragtninger, herunder fristens og overskridelsens længde, afgørelsens betydning, hensynet til andre parter og baggrunden for overskridelsen, herunder om der er givet korrekt klagevejledning.

Vurdering af undskyldende omstændigheder

Nævnet fandt ikke, at klagerens korrespondance med kommunen efter afgørelsen i sig selv udgjorde en undskyldelig omstændighed. Selvom den vedlagte klagevejledning var fejlagtig, idet den kun nævnte klagemulighed for miljøvurdering, og dette skabte tvivl hos klageren, fandt nævnet, at klageren burde have indset, at der kunne være tale om en fejl. Orienteringen vedrørte en lokalplanvedtagelse, ikke en miljøvurdering, og klagevejledningen angav en 4-ugers frist. Desuden henviste kommunens brev til kommunens hjemmeside, hvor en korrekt klagevejledning med den rette klagefrist (3. oktober 2017) fremgik.

Planklagenævnet vurderede, at klageren burde have afklaret sine klagemuligheder tidligere, f.eks. ved at kontakte kommunen eller søge information på hjemmesiden. Klagerens henvendelse til kommunen den 19. oktober 2017, hvor klagefristen allerede var udløbet, blev anset for at være for sen, især i lyset af klagerens egen erkendelse af tvivl om klagemulighederne. På denne baggrund fandt nævnet ikke, at der forelå undskyldende omstændigheder, der kunne begrunde at se bort fra en overskridelse af klagefristen på omkring fem uger.

Afgørelse

Planklagenævnet afviste derfor at behandle klagen i henhold til Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden seks måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser