Planklagenævnets afgørelse om anvendelse af areal ved børnehave i Middelfart
Dato
5. september 2018
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Middelfart Kommunes afgørelse om, at en daginstitutions anvendelse
Middelfart Kommune traf den 29. marts 2017 afgørelse om, at Børnehuset Nysgerriums anvendelse af det nordlige areal mellem børnehusets bygning og boligerne på Behrendtsvej var i overensstemmelse med lokalplan nr. 144, Børnehave ved Behrendtsvej i Middelfart. En nabo klagede den 25. april 2017 til Planklagenævnet over denne afgørelse, idet anvendelsen af arealet ifølge klageren var i strid med lokalplanens § 9.1 og dermed ikke umiddelbart tilladt.
Baggrund for sagen
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 144, som blev udarbejdet med henblik på opførelse af en ny daginstitution. Lokalplanens formål er fastlagt i § 3, stk. 1, der angiver, at lokalplanområdets anvendelse er til offentligt formål i form af børneinstitution, herunder opholds- og legearealer samt parkering.
Lokalplanens bestemmelser
Lokalplanens § 9 omhandler ubebyggede arealer og beplantning. Af § 9, stk. 1, fremgår det, at ubebyggede arealer primært skal henligge som grønne arealer, hvor der kan indrettes opholdsarealer samt lege- og aktivitetsfunktioner. Specifikt for arealet nord for byggefeltet er det fastsat, at det "reserveres til udendørs opholdsareal". Lokalplanens redegørelsesdel præciserer, at ubebyggede arealer kan indrettes med forskellige lege- og aktivitetsmuligheder og skal gives et grønt og naturmæssigt helhedsindtryk. Det nævnes også, at arealet nord for ny bebyggelse kan indrettes som udendørs opholdsareal og delvist kan befæstes.
Forløb før kommunens afgørelse
I efteråret 2016 modtog kommunen en klage over støjniveauet fra daginstitutionen, herunder fra en cykelbane syd for bygningen og fra anvendelsen af arealet nord for bygningen. Ved et tilsyn i november 2016 konstaterede kommunen, at der nord for institutionen var indrettet en lille legeplads med sandkasse og legeredskaber.
Kommunens oprindelige afgørelse
Kommunen afgjorde, at daginstitutionens anvendelse af det nordlige areal var i overensstemmelse med lokalplanens § 9.1. Kommunen begrundede afgørelsen med, at aktiviteterne på arealet ikke var i strid med de gældende rammer, og at området i et vist omfang kunne udnyttes til udendørs aktiviteter. Kommunen lagde vægt på, at hele lokalplanområdet er udlagt til institutionsformål, og at § 9, stk. 1, reserverer det berørte areal til udendørs opholdsareal, hvilket redegørelsesdelen understøtter.
Klagen til Planklagenævnet
Klageren fastholdt, at anvendelsen af arealet som legeplads var i strid med lokalplanen. Klageren henviste til, at lokalplanens § 9.1 skelner mellem opholdsareal og lege- og aktivitetsfunktioner, og at det nordlige areal specifikt er reserveret til udendørs opholdsareal. Klageren fremhævede, at kommunen under lokalplanens høring havde oplyst, at det primære legeopholdsareal ville blive placeret syd for bygningen for at skærme mod støj i forhold til naboboligerne. Klageren anførte desuden, at den faktiske anvendelse af arealet som legeplads forårsagede væsentlige støjgener. Kommunen fastholdt sin afgørelse, men oplyste, at de løbende ville vurdere støjgenesagen i forhold til de planmæssige forhold.
Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Spørgsmål vedrørende støjgener falder uden for nævnets kompetence.
Planklagenævnets vurdering af lokalplanen
Bestemmelserne i en lokalplan er bindende over for borgerne, jf. Planlovens § 18. Dette betyder, at nye forhold, der er i overensstemmelse med lokalplanen, er umiddelbart tilladte. Dispositioner, der ikke er i overensstemmelse med lokalplanen, kræver dispensation fra kommunen.
Fortolkning af Lokalplanens § 9.1
Planklagenævnet fandt, at der på det nordlige areal foran institutionsbygningen var indrettet lege- og aktivitetsfunktioner. Nævnet vurderede, at lokalplanens § 9.1, sammenholdt med lokalplanens øvrige indhold, herunder anvendelsesbestemmelsen og redegørelsesdelen, skal forstås således, at det nordlige areal foran institutionsbygningen alene må indrettes til opholdsareal og ikke til lege- og aktivitetsfunktioner.
Krav om dispensation
Indretning af det nordlige område til lege- og aktivitetsfunktioner er derfor ikke umiddelbart tilladt efter lokalplanen. En sådan anvendelse forudsætter, at kommunen meddeler dispensation fra lokalplanens § 9.1, som fastsætter, at arealet reserveres til udendørs opholdsareal. Vurderingen af støjniveauet fra arealet har ingen betydning for den planmæssige vurdering af, om anvendelsen er i overensstemmelse med lokalplanen.
Afgørelse
Konklusion og retsvirkning
Planklagenævnet ophæver Middelfart Kommunes afgørelse af 29. marts 2017 om, at Børnehuset Nysgerriums anvendelse af det nordlige areal er i overensstemmelse med lokalplan nr. 144. Dette betyder, at kommunens afgørelse ikke længere er gældende. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Gebyr
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales til indbetalerens NemKonto.
Lignende afgørelser