Afslag på dispensation til udskiftning af vinduer i Tønder Midtby
Dato
2. januar 2018
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Tønder Kommunes afslag på dispensation fra lokalplan til
Tønder Kommune afslog den 20. juni 2017 en ansøgning om dispensation fra lokalplan nr. 8.46 for Tønder Midtby. Ansøgningen vedrørte udskiftning af vinduer på en ejendom i Tønder Midtby.
Lokalplanens bestemmelser
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 8.46, vedtaget den 17. februar 1988, og ligger i karré nr. 1.18. Lokalplanens formål er at sikre, at ny bebyggelse og ombygninger indpasses i købstadsmiljøet, at bevare og styrke karréstrukturen, og at danne grundlag for en gradvis miljøbevarende byfornyelse, hvor værdifulde huse istandsættes i overensstemmelse med deres oprindelige byggestil. Lokalplanen giver også byrådet mulighed for at gribe ind i ændringer af særligt udpegede bevaringsværdige bygninger.
For karré nr. 1.18 gælder specifikke regler, der kræver byrådets tilladelse før ændringer af dør- og vinduestyper, formater og materialer. Ejendommen er desuden udpeget som bebyggelse, hvis ydre ikke må ændres uden byrådets tilladelse.
Ansøgning og kommunens behandling
Klageren ansøgte i foråret 2017 om at udskifte vinduerne på ejendommens førstesal. Formålet var at isætte nye vinduer med samme opsprosning, proportioner og dimensioner som de eksisterende, men med termoruder, da lejere klagede over træk og høje varmeregninger. En tømrer havde desuden vurderet, at vinduerne var nedbrudte med utætheder og løse glas.
Sagen blev forelagt kommunens facaderåd den 29. maj 2017. Facaderådet udtalte, at vinduerne var i så god stand, at de kun i et meget lille omfang skulle repareres, og anbefalede montering af forsatsruder for bedre isoleringsevne. Rådet mente, at de eksisterende vinduer ville holde betydeligt længere med hjørnebånd, nyt kit og maling.
Kommunens afslag
Den 20. juni 2017 gav Tønder Kommune afslag på ansøgningen. Kommunen begrundede afslaget med, at ejendommen er SAVE-registreret med en høj bevaringsværdi (værdi 2) på grund af dens velbevarede ydre, herunder de oprindelige vinduer med forsatsglas. Kommunen henviste til lokalplanens formål om at bevare værdifulde huse og til facaderegulativet, der anbefaler bevaring og restaurering af oprindelige vinduer. Afgørelsen lagde vægt på facaderådets udtalelse og vurderingen af, at vinduerne primært manglede vedligehold, ikke var væsentligt angrebet af råd eller svamp, og at problemer med varmetab kunne afhjælpes med korrekt montering af forsatsvinduer.
Klagerens indsigelser
Klageren klagede den 14. juli 2017 til Planklagenævnet og anførte, at kommunen ikke havde oplyst sagen tilstrækkeligt. Klageren mente, at facaderådets konklusioner ikke var baseret på tilstrækkeligt kendskab til vinduernes fysiske tilstand, da der sandsynligvis ikke var foretaget indvendig besigtigelse. Klageren fremhævede desuden, at forsatsvinduer danner kondens, hvilket skader trærammerne og giver ugennemsigtighed. Det blev også anført, at de gamle, utætte vinduer og generne ved forsatsvinduer gjorde det svært at fastholde lejere, og at den foreslåede løsning ikke ville forhindre varmetab og kondens. Klageren mente, at den ansøgte udskiftning ville bevare ejendommens ydre visuelle indtryk, hvilket var i overensstemmelse med lokalplanens formål. Endelig henviste klageren til lokalplanens redegørelse om, at byrådets tilladelse skulle give mulighed for at drøfte forholdene med ejerne og nå frem til en løsning, der tilgodeså både bevaringsmæssige og benyttelsesmæssige interesser, hvilket klageren mente ikke var sket i denne sag.
Planklagenævnet behandlede klagen over Tønder Kommunes afslag på dispensation til udskiftning af vinduer.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet kan prøve retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette inkluderer spørgsmål om kommunens hjemmel til at give afslag på dispensation og overholdelse af almindelige forvaltningsretlige principper, herunder officialprincippet. Nævnet kan derimod ikke tage stilling til kommunens skønsmæssige afgørelse om at meddele dispensation, herunder om afslaget er rimeligt eller hensigtsmæssigt i forhold til klagerens interesser. Dette betyder, at nævnet ikke kunne vurdere klagerens anbringender om kondensdannelse, vanskeligheder med at fastholde lejere, bygningens bevaringsværdi efter SAVE-metoden, eller kommunens skønsmæssige vurdering af vinduernes vedligeholdelsestilstand.
Dispensation fra lokalplan
Bestemmelser i en lokalplan er bindende, jf. Planloven § 18. Dispositioner, der ikke er i overensstemmelse med lokalplanen, kræver dispensation. En kommune kan dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper, jf. Planloven § 19, stk. 1. Videregående afvigelser kræver en ny lokalplan, jf. Planloven § 19, stk. 2.
Lokalplaner kan indeholde bestemmelser om bevaring af eksisterende bebyggelse, således at ændringer kræver kommunalbestyrelsens tilladelse (kompetencenorm), jf. Planloven § 15, stk. 2, nr. 17. Lokalplan nr. 8.46 er en bevarende lokalplan med en sådan kompetencenorm. Hovedreglen er et forbud mod ændringer, og udskiftning af vinduer kræver derfor dispensation efter Planloven § 19, stk. 1. Kommunens skønsmæssige afgørelse om dispensation kan ikke efterprøves af Planklagenævnet, men skal overholde forvaltningsretlige grundsætninger.
Officialprincippet
Klageren anførte, at kommunens beslutningsgrundlag var mangelfuldt. Planklagenævnet vurderede, at kommunen havde overholdt officialprincippet, som kræver, at myndigheden selv fremskaffer de nødvendige oplysninger til sagens behandling. Nævnet lagde til grund, at der forelå aktuelle oplysninger om vinduernes stand fra Facadeudvalget og ansøgerens tømrer. Der var således ikke grundlag for at antage, at afgørelsen var baseret på et utilstrækkeligt kendskab til vinduernes fysiske tilstand.
Planklagenævnets afgørelse
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Tønder Kommunes afslag på dispensation fra lokalplan nr. 8.46 til udskiftning af vinduer. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser