Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afvisning af realitetsbehandling af klage over lokalplan og kommuneplantillæg grundet overskredet klagefrist

Dato

27. juni 2016

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om klage over Silkeborg Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan

Sagen omhandler en klage indgivet til Natur- og Miljøklagenævnet over Silkeborg Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan 10-023 for et område til centerformål ved Christian 8.s Vej samt kommuneplantillæg 19 til Silkeborg Kommuneplan 2013-2015. Lokalplanen og kommuneplantillægget blev endeligt vedtaget af Silkeborg Byråd den 27. juni 2016 og offentligt bekendtgjort på kommunens hjemmeside den 7. juli 2016. I den offentlige bekendtgørelse blev det oplyst, at klagefristen udløb fire uger efter bekendtgørelsen.

Lokalplanforslaget havde forud herfor været offentligt fremlagt i perioden fra den 3. februar til den 1. april 2016.

Klagepunkter

En omboende til lokalplanområdet påklagede kommunens afgørelse til Natur- og Miljøklagenævnet. Klager gjorde gældende, at lokalplanen og kommuneplantillægget var vedtaget i strid med flere bestemmelser i Planloven § 1, Planloven § 23 og Planloven § 23 c.

Natur- og Miljøklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Silkeborg Kommunes afgørelse. Afgørelsen blev truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven.

Begrundelse for afvisning

Nævnets afvisning skyldtes, at klagen var indgivet efter udløbet af klagefristen. Ifølge Planloven § 60, stk. 1, skal en klage indgives inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt. Hvis afgørelsen er offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen altid fra bekendtgørelsen.

Silkeborg Kommunes afgørelse blev offentliggjort på kommunens hjemmeside den 7. juli 2016 med korrekt klagevejledning. Klagefristen udløb derfor fire uger herefter, hvilket var den 4. august 2016. Klagen blev imidlertid indgivet den 5. august 2016, og dermed efter fristens udløb.

Natur- og Miljøklagenævnet har en restriktiv praksis med hensyn til klagefrister, især i sager med modstående interesser. En klage indgivet efter fristens udløb afvises normalt, selv ved en kort overskridelse. Nævnet fandt ikke, at der i denne sag forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde, at nævnet så bort fra overskridelsen af klagefristen. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17.

Lignende afgørelser